Lav et fyldestgørende CV hvor du lister din erfaring (sørg for at fokusere på erfaring der er relevant for stillingen du søger - også selvom det ikke direkte relaterer sig til den):
- Personlige oplysninger (navn, adresse, tlf nr, email civilstand etc)
- Erhvervserfaring (hvor du har arbejdet, hvornår, hvad du har lavet osv)
- Uddannelse (hvad, hvor - husk evt. kurser osv.)
- IT kendskab hvis det er relevant i forhold til stillingen (det kan fx være specielle programmer osv)
- Sprog hvis det er relevant.
Dernæst tager du udgangspunkt i stillingsopslaget. Der kan du læse hvad de lægger vægt på, og det er selvfølgeligt også det du skal fokusere mest på i din ansøgning.
Selve ansøgningen plejer jeg at strikke sammen efter følgende model: Hvorfor vil jeg gerne arbejde for dem (sørg for at have sat dig lidt ind i firmaet - tjek deres hjemmeside hvis de har en osv.), Hvorfor kan de ikke undvære mig og så slutter jeg af med andet jeg gerne vil sige.
Det er vigtigt at ansøgningen giver dem et indtryk af hvam DU er - hvad du kan, kan de læse i dit CV, så sørg for at det primære fokus i ansøgningen er på dig som person og hvilke karaktertræk du har der gør dig perfekt til stillingen. Hvis du har nogle specielle faglige kvalifikationer i forhold til stillingen er det godt at fremhæve dem også, men husk at ansøgningen er den eneste måde hvorpå de får et indtryk af dig som person.
Og et par praktiske ting: Læs stillingsopslaget grundigt - beder de om at du medsender noget så gør det, sørg for at der ikke er stave og kommafejl, angiver de en reference der skal henvises til så skriv det i overskriften. Firmanavn og ATT i øverste venstre hjørne, dit eget navn og adresse samt dato i højre. Husk at underskrive.
Det var hvad jeg lige kunne ryste ud af ærmet.
Anmeld