Jeg var også bange for ikke at kunne blive gravid, det har altid været min største frygt!!!! Også fordi jeg havde fået klamydia som ung og ikke ved hvor længe den var ubehandlet (gik heldigvis til kontrol hvert år, så det blev opdaget, nu hvor fyren ikke blev tjekket og kendte til problemet
). Men hvad gjorde jeg ved det? Jeg prøvede ikke at tænke på det i hverdagen og sige til mig selv, at der kun var en måde at finde ud af det på, og det er at prøve og så håbe. Men jeg har også tudet nogle aftener og ikke kunne lægge tankerne væk, men heldigvis havde jeg langt flest af de positive tanker. Og så holdt tanken om, at jeg selv er spiralbarn (er undfanget mens min mor havde spiral, så min mor havde ikke problemer), mig oppe. Og jeg blev gravid efter 5 måneder og er ovenud lykkelig
.
Mht. at lave et raskt barn, så er der desværre ingen garantier. Igen trøstede jeg mig i min familiehistorie, hvor ingen har handicap. Var også nervøs op til min NF scanning, men her var min kæreste en stor støtte og den gik uden problemer, så jeg frygter ikke MD scanningen om 2 uger så meget (endnu
) . Så du får heldigvis mulighed for under din graviditet, at få en sandsynlighed for om dit barn er sundt og raskt, og hvis der er noget galt, kan man vælge at afbryde graviditeten og prøve igen. Og heldigvis er det de færreste, der bliver nødt til at træffe det valg!
Har nok ikke så mange gode råd til dine spørgsmål generelt, andet end at sige, at det er helt normalt at have de tanker, og du nok skal forsøge enten ikke at tænke på det eller sige til dig selv, at alt nok skal gå godt. Man kan ændre meget ved aktivt at ændre sine tanker til noget positivt, hver gang en negativ tanke kommer. Og hvis du synes, det hele er for meget, så snak med en læge eller terapeut og find baggrunden for din frygt. Nogen gange hjælper det bare at få tingene sagt højt og snakket igennem med professionelle - eller måske bare en god ven eller din kæreste!
Men held og lykke med det hele, og jeg håber, du kommer over din frygt eller får den lagt et sted, hvor den ikke fylder så meget i din hverdag
!
Anmeld