Jamen jeg kan kun tilslutte mig. GØR DET GØR DET!!!!
Du spørger til: hvad hvis noget går galt, og nu er det jo sådan at en fødsel ALDRIG lige pludselig går helt galt. Der er altid små forvarsler undervejs; grønt fostervand, hjertelyd der bliver asynkront, hjertelyd der dykker lidt for længe, ve-svækkelse osv. osv. Alle disse tegn behøver ikke at betyde at der er noget ved at gå galt, men det er tegn på at der muligvis vil opstå komplikationer. Når man føder på hospitalet, så reagere jordemødrene ikke på disse små tegn i første omgang, for de ser lige tiden an, og ser om det ikke går alligevel (og det gør det jo for det meste!!!) men i nogle sjældne tilfælde bliver det nødvendigt med et akut kejsersnit, og så er jordmoden jo inde på hospitaltet at hun til hver en tid kan trykke på 'den store røde knap' og i løbet af få minutter starter et kejsersnit. Når folk har været sådanne fødselsforløb igennem siger de tit: Det var godt at jeg ikke fødte hjemme. MEN faktisk kunne de sagtens have født hjemme, for fødselen ville aldrig været kommet så langt hjemme, at det pludselig blev akut. Jordemoderen ville overflytte til hospitalet LÆNGE inden det blev kritisk!!!
Uderover at du der hjemme har din helt egen jordemoder der KUN ser til dig, og er super opmærksom på at fødslen forløber som den skal, så har det også den fordel at du er sikker på at få en af de dygtigste jordemøder! (Det må de selvføglelig ikke sige officielt, og hvis du spørger siger de sikkert at det kan man ikke vide. Men det er nu engang sådan at de aldrig sender en nyuddannet eller en middelmåde/dårlige jordemoder ud til en hjemmefødsel. -og selvfølgeglig er der stor forskel på hvor dygtige jordemødre er! -og lige netop i den situation synes jeg det er fedt at vide, at man får den bedste mulige ekspertise!)
jeg har selv født tre børn. Til alle tre fødsler har vi planlagt at føde hjemme. De to første gange blev jeg overflyttet til hospitalet. Det foregik stille og roligt, - og faktisk var det fedt at ligge i ambulancen og få at vide: Stue 5 er klar til dig, når vi kommer. Afdelingsjordemodern står inde på stuen og tager i mod, og jeg (min jordemoder) bliver hos dig til du har født. I modsætning til mange andre fødende som oplever at komme ind på hospitaltet med veer, og så blive henvist til et venteværelse, og sidde og have veeer der. Indtil der er en fødestue ledig. og mange oplever jo også at blive sendt hjem igen For så måske at få at vide, at man godt kan tage hjem igen, fordi man ikke er langt nok i fødslen. Der er det super fedt, at det er en jordemoder der siger at nu skal man ind.
Jeg vil klart anbefale det!
P.S. Hvordan går det med computeren? Jeg har bøgerne liggende til dig.
Anmeld