Hjemmefødsler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.459 visninger
23 svar
0 synes godt om
22. januar 2009

Diana...

Hej igen igen

Til jer der har født hjemme, hvad er der for og mod hjemmefødsler.
Kunne rigtig godt tænke mig det selv MEN hvad nu hvis der skulle gå noget galt...

Knus Diana 37+4 som tænker rigtig meget på fødslen lige øjeblikket tosset mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2009

Diana...

Hmm slet ingen?

Anmeld

23. januar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
UUUUUuhhhaa Gør det gør det

Læs min beretning... Så skal jeg nok svare på mere. Jeg er lige på vej ud af døren nu. Men jeg vender tilbage. Bare så du ved jeg har set det.

KRAM

Anmeld

23. januar 2009

Diana...

Zafir skriver:

UUUUUuhhhaa Gør det gør det

Læs min beretning... Så skal jeg nok svare på mere. Jeg er lige på vej ud af døren nu. Men jeg vender tilbage. Bare så du ved jeg har set det.

KRAM

Tak

Anmeld

24. januar 2009

Moderator

Diana/Claus skriver:

Hej igen igen

Til jer der har født hjemme, hvad er der for og mod hjemmefødsler.
Kunne rigtig godt tænke mig det selv MEN hvad nu hvis der skulle gå noget galt...

Knus Diana 37+4 som tænker rigtig meget på fødslen lige øjeblikket tosset mig

Kæreste Diana...

Dit spørgsmål, går på - HVAD hvis der går noget galt

- For det første:
Du får ikke lov til at føde hjemme, hvis du er i risiko-zonen, for at der går noget galt. Det er ca 80% af gravide, der får lov til at føde hjemme.

- For det andet:
Du har JM hos dig HELE tiden. Hun er HOS DIG. Kun dig og ikke andre. HUn skal ikke rende til klokker, skrive journaler noget som helst. Hun er HOS DIG. Dvs. at hun også har fingeren på fødslen 200% af tiden og hvis der går det mindste galt, eller i en gal retning, så forflytter hun dig til sygehuset ASAP. Samtidig, bliver sygehuset advaret om at du kommer, så alle eksperter, læger og den slags, så du ryger direkte i det rette hænder. Samtidig tager JM med. Så du kan føle dig tryg hele tiden.

- For det tredie:
Så er der LANGT LANGT færre fødsler, der ender i komplikationer i hjemmet, end på sygehuset. Der er intet pres, ingen der skynder på noget, så fødslen får lov til at vare den tid den skal vare, så der ikke går noget galt...

Og hvis du er i tvivl med noget, så tag en god snak med din JM. - Nu ved jeg jo ikke hvor du bor,men i region sj har vi jo verdens bedste ordning. Den går de jo og pusler på at få udbredt... Samtidig med at der også er andre slags ordninger, rundt omkring.

Men du kan føle dig 100% tryg, ved hjemmefødsel i DK

Og spørg bare, hvis der er mere du er i tvivl om. Så vil jeg da gerne svare, i det omfang jeg kan

- Og hvorfor skriver du ikke de her spørgsmål i hjemmefødselskategorien???

KRAM

Anmeld

25. januar 2009

Diana...

Oki mange tak for det. Jeg vil os rigtig gerne men ved ikke om jeg kan nå at ombestemme mig men det må jeg lige snakke med jordmoderen om i morgen...

hi hi jeg så først der var sådan en kategorien efter jeg havet skrevet dette indlæg.

Tak fordi du gad svare..

Anmeld

25. januar 2009

Moderator

Diana/Claus skriver:

Oki mange tak for det. Jeg vil os rigtig gerne men ved ikke om jeg kan nå at ombestemme mig men det må jeg lige snakke med jordmoderen om i morgen...

hi hi jeg så først der var sådan en kategorien efter jeg havet skrevet dette indlæg.

Tak fordi du gad svare..

Min JM sagde, at man kunne ringe til hende, den dag man fik veer, hvis man ombestemte sig og man ikke havde lyst til at tage på sygehuset alligevel

Anmeld

25. januar 2009

Diana...

Zafir skriver:

Min JM sagde, at man kunne ringe til hende, den dag man fik veer, hvis man ombestemte sig og man ikke havde lyst til at tage på sygehuset alligevel

Ej det håber jeg så inderligt at jeg så kan. Jeg har været så bange for fødslen under hele graviditeten og bare ved tanken om at komme til at føde her hjemme gør mig så rolig og får mig til at glæde mig rigtig meget...

Men hvad nu når man har født den lille og det så viser sig der alligevel er noget galt med barnet?

Anmeld

25. januar 2009

Mumto3

Jamen jeg kan kun tilslutte mig. GØR DET GØR DET!!!!

Du spørger til: hvad hvis noget går galt, og nu er det jo sådan at en fødsel ALDRIG lige pludselig går helt galt. Der er altid små forvarsler undervejs; grønt fostervand, hjertelyd der bliver asynkront, hjertelyd der dykker lidt for længe, ve-svækkelse osv. osv. Alle disse tegn behøver ikke at betyde at der er noget ved at gå galt, men det er tegn på at der muligvis vil opstå komplikationer. Når man føder på hospitalet, så reagere jordemødrene ikke på disse små tegn i første omgang, for de ser lige tiden an, og ser om det ikke går alligevel (og det gør det jo for det meste!!!) men i nogle sjældne tilfælde bliver det nødvendigt med et akut kejsersnit, og så er jordmoden jo inde på hospitaltet at hun til hver en tid kan trykke på 'den store røde knap' og i løbet af få minutter starter et kejsersnit. Når folk har været sådanne fødselsforløb igennem siger de tit: Det var godt at jeg ikke fødte hjemme. MEN faktisk kunne de sagtens have født hjemme, for fødselen ville aldrig været kommet så langt hjemme, at det pludselig blev akut. Jordemoderen ville overflytte til hospitalet LÆNGE inden det blev kritisk!!!

Uderover at du der hjemme har din helt egen jordemoder der KUN ser til dig, og er super opmærksom på at fødslen forløber som den skal, så har det også den fordel at du er sikker på at få en af de dygtigste jordemøder! (Det må de selvføglelig ikke sige officielt, og hvis du spørger siger de sikkert at det kan man ikke vide. Men det er nu engang sådan at de aldrig sender en nyuddannet eller en middelmåde/dårlige jordemoder ud til en hjemmefødsel. -og selvfølgeglig er der stor forskel på hvor dygtige jordemødre er! -og lige netop i den situation synes jeg det er fedt at vide, at man får den bedste mulige ekspertise!)

jeg har selv født tre børn. Til alle tre fødsler har vi planlagt at føde hjemme. De to første gange blev jeg overflyttet til hospitalet. Det foregik stille og roligt, - og faktisk var det fedt at ligge i ambulancen og få at vide: Stue 5 er klar til dig, når vi kommer. Afdelingsjordemodern står inde på stuen og tager i mod, og jeg (min jordemoder) bliver hos dig til du har født. I modsætning til mange andre fødende som oplever at komme ind på hospitaltet med veer, og så blive henvist til et venteværelse, og sidde og have veeer der. Indtil der er en fødestue ledig. og mange oplever jo også at blive sendt hjem igen For så måske at få at vide, at man godt kan tage hjem igen, fordi man ikke er langt nok i fødslen. Der er det super fedt, at det er en jordemoder der siger at nu skal man ind.

Jeg vil klart anbefale det!

P.S. Hvordan går det med computeren? Jeg har bøgerne liggende til dig.

Anmeld

25. januar 2009

Mumto3

Med hensyn til hvis der er noget 'galt med barnet', tænker du så på vejrtrækningsproblemer. o.lign? Så har det overrasket mig meget at de har PRÆCIS de samme muligeder for genoplivning hjemme som på hospitalet. Jeg troede de havde alt muligt fancy udstyr på hospitalerne, som de selvføgelig ikke har hjemme, men sådan er det ikke. Hjemme har de elektrisk ild og sug, ligesom på hosp. -og de bruger faktisk ikke andet til genoplivninger!

Min den første fik 9 i abgar-score (10 er det bedste) og han blev født på hospitalet. Han blev taget direkte over på et børnebord, hvor der stod en børnelæge klar, og lægen undersøgte min søn, gav ham ilt osv. Der gik omkring 30 min før jeg fik min søn over til mig for første gang. Det var meget dramatisk og vi troede det væreste. Min mand og jeg kunne bare se ryggen af 5 mennesker i hvide kitler der stod og 'arbejde' med vores nyfødt. Øj, hvor var vi bange!!! -og det groteske var at der var jo slet ikke noget galt med ham!!!! Da den sidste blev født fik hun 7 i abgar-score, og havde det altså væsentlig dårligere end min første fødte, men fordi jeg fødte hjemme, så var der ikke noget drama. Hun kom bare op til mig med det samme. Jordemoderen bad mig grubbe min datter på ryggen for at få gang i systemet, og det var så det!!! De to oplevelser var to dimentrale modsætninger. Den første med drama og angst (selvom der ikke var noget at være bange for, det kunne vi bare ikke vide!) og den anden, hvor det gik stille og roligt. Jordmoderen brugte ikke engang ilt til vores lille datter!!! Så set fra både mit og børnenes synspunkt er der ingen tvivl om hvad der er bedst. Hjemmefødslen uden dramatik, hvor man som nyfødt får lov til at være hos sin mor istedet for at ligge under en varmelampe med fremmedemennesker omkring sig og en gummimasket presset ned over ansigtet (for at få ilt) . Det er fínt nok at den slag foranstaltninger findes, når det er nødvendigt, men når de bliver brugt unødigt, så er det ikke så fedt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.