Ja, jeg ved ikke om det er med inspirationen fra Anne Wahlgren, eller om tandgroningen er sat i bero, men Johannes er de sidste 3 aftener faldet i søvn og er vågnet glad og tilfreds kl. 8!?
Første nat gav jeg ham sutten 2 gange, og han sov MED DET SAMME igen. I går gav jeg ham sutten kl. 7 og han sov videre en time!
Vi har samme putterutiner som normalt:
Aftensmad
Vask/bad
Nattøj
Hygge
Vælling i sengen
Godnat sang...
... og det er så herfra vi har ændret metoder. Før forsøgte vi at få ham til at sove med sang, og det har virket lææænge, men i en måned har det været umuligt og han har skreget helt vildt over, at SKULLE sove og først været tilfreds når han er blevet taget op. Og så var han pludselig også begyndt at vågne med skrig og skrål om natten
Her er de nye tip vi har taget til os:
-Nu putter vi ham ikke først når han er træt. Vi putter ham mens han stadig er tilfreds og glad. Somme Anna Wahlgreen anbefaler.
-Efter de normale rutiner, gir vi ham en bamse og sutten og siger godnat.
-Døren lader vi stå på klem, så han stadig kan høre puslen, opvask og snak i lejligheden.
-Vi går ikke derind med mindre han er ked
-Når han græder går vi ind og gir ham sutten, men uden at "trøste". Vi siger med samme glade og rolige stemme som før "godnat"
-Det gentager vi til han sover - uden at ændre toneleje eller andet.
Han har leget sig selv i søvn i 3 dage nu. Problemet var blevet det samme i barnevognen, og vi har brugt samme metode der. Han ligger og kigger på bamsen og falder så i søvn!!
Og hvor er det skønt at vågne kl. 8 til lyden af glad og tilfreds baby, og så åbne øjnene og se, hvordan han sidder og leger med bamsen eller står op ad tremmesengen.
...Så er næste problem jo, at jeg ikke kan flytte ham ud af soveværelset, nu hvor han er så skøn at vågne til!