Anonym skriver:
Ja sagen er den at jeg efterhånden er ved at være rimelig bekymret over min datter´s adfærd.
Hun har siden hun var UNDER 2 måneder KUN ville være hos mig (jeg er alene med mine børn)
kommer hun hen til andre - eller rører de ved hende - SKRIGER hun.
Jeg har snakket med SP massevis af gange om hvad jeg kunne gøre, for ikk hun føler et svigt eller bliver presset mere end hun kan klare.
STATUS : nu er hun snart 9 MÅNEDER og INTET er ændret - vi står stadig samme sted som da hun var under 2 måneder gammel.
Selv hendes bedsteforældre som vi er sammen med 2-3 gange om ugen - kan ikk nærme sig hende.
På afstand af folk (siddene hos mig) er hun en rigtig charmer - og syntes folk er sjove - men rører de hende bryder hun sammen.
Jeg syntes den adfærd har været "for længe" til bare at være en fase...?????
Når hun græder når andre tager hende - lader jeg hende "være" der ca. 1 min. hvorefter jeg tager hende... jeg pylre ikke om hende i de situationer og "medgiver" folk er farlige - jeg trøster hende og rører feks selv ved folk - for at vise de er gode nok og jeg er tryg ved dem - men intet hjælper....
Nu har jeg skrevet til vores læge - da det bekymre mig at hun reagere sådan - og håber på de vil se hende - og evt. sende os til en børnelæge der kan forklare mig nærmere om den adfærd.
Nogle der har prøvet det samme - og hvordan taklede idet?
Jeg kan altså godt forstå du er bekymret, hvis hun reagerer som du fortæller der.
Der ER stor forskel på at være pylret og så være på den måde som din datter er.
Alle småbørn har perioder hvor de kan være mor-syge eller kun vil være hos dem de kender, men som regel er det også sådan, at når de så uden diskussion bliver anbragt hos andre til fx pasning, så aftager gråden, og de lærer, at andre også gerne må have dem, og det er ok, og så stopper de gråden og vender sig til det.
Men at din datter reagerer så voldsomt over for alle og har gjort det siden hun var så lille, det synes jeg godt kan give grund til bekymring.
Jeg skal overhovedet ikke forsøge at gøre mig klog på hvad der kan være med din lille pige, men jeg ville helt sikkert også tage fat i min læge og evt få en henvisning til en børnepsykolog.
Nogle børn er meget sensitive omkring nye kontakter, og det kan jo være sådan noget, der er med hende.
Men ja..det er klogt af dig at tage kontakt til din læge, når nu din SP ikke vil reagere.
Alt det bedste herfra.

Kærligst
Sussie