Spørgsmål til jer der stadig ammer...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. september 2011

Mettemus

Jeg stoppede først med at amme for to uger siden, så jeg tillader mig at svare alligevel.

Jeg ammede før Laurits' lure dvs. om formiddagen, over middag og inden sengetid + om natten når han vågnede og ville spise.

Jeg ved ikke hvor meget han rent faktisk spiste, det var mere en "nu skal du sove"-besked.

Vores dag så ca. sådan ud (nu får han mælk i koppen i stedet for vand, fordi han ikke gider MME og det er den eneste måde han får en lille smule på):

Kl. 8 Havregrød m banan + vand i kop

Kl. 10 Ammes (nu frugt) + lur

Kl. 12 Grød m. grøntsager/brødhapsere, vand i kop

Kl. 13 Ammes + lur

Kl. 16 A38 m frugt (evt. + lur hvis han ikke har sovet nok i løbet af dagen) + vand i kop

Kl. 17.30 Aftensmad + vand i kop

Kl. 20 Ammes + puttes til natten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2011

Marco2

Smilla er nu snart 8 mdr og jeg ammer også stadig. Men er lige for træt til et langt svar, men synes du skal skifte de mange amninger i løbet af dagen ud med fast føde. Frugt, kiks, brød, a38 eller lignende...

Anmeld

8. september 2011

piadas

AnneBJ skriver:

Nej faktisk ikke... Altså babymælken fra Arla er IKKE komælk - men ellers aner jeg det ikke... Det er anderledes end alm. mælk, min lillebror har drukket det ifbm. træning ("det giver en flot rund biceps") 
Men altså, hvis du har det andet, så er det jo helt fint! Det varede bare længe før det gik op for mig, hvordan jeg laver grød uden at MME'en er blandet på forhånd..  Man er vel lyshåret... 

Hehe! Ja, det kunne jeg heller ikke lige finde ud af, men nu kommer jeg også bare pulveret direkte i grøden.

Biceps - hvad er det?!! Nååå, det der under mormor-armene... Mærkelige ideer der får nogle gange!

Anmeld

8. september 2011

piadas

PeruBaby skriver:

Sofia er lige fyldt 8 mdr. og har i den sidst maanedstid kun faaet 4 ammemaltider om dagen... hun bliver saa dejlig doesig af at blive ammet, saa vi bruger det lidt som en sovepille inden hendes lure og aftensovning. I loebet af daget faar hun 4 skemaaltider a ca. 3/4 til 1 dl pr stk (mellem lurene). Hun spiser altid skemad efter en lur og faar aldrig tilbudt babs inden hun har spist, for hvis hun faar lov til at babse inden, mister hun interessen for skemad.

Jeg tror du med fordel kunne trappe ammemaaltiderne ned... i hvert fald dem du giver inden skemaaltider. Tilbyd evt. i stedet noget hun kan sidde og holde paa og proeve at stikke i munden. Skidt med at hun ikke kan finde ud af at spise det endnu, men det traener hende og her synes Sofia det er meget sjovere selv at putte noget i munden end at blive madet.

Naar nu vi er gaaet over til MME, da jeg jo skal arbejde (fra i dag) har jeg kunne kontrolere hvor meget maelk hun faar. Det er ca 4 x 150 ml. Og derudover drikker hun maaske 20 til 30 ml vand til hvert maaltid. Paa den maade kommer hun jo kun ca op paa 700 til 750ml vaeske om dagen, men hun har mange vaade bleer, og det vil jeg tro Ida ogsaa har saa meget som du ammer.

Naar Ida starte i dagpleje allerede om 1 mdr. (det skrev du vist i en anden traad?), saa tror jeg det ville vaere godt for jer begge, hvis I reducerer amningen lidt... Her har det betydet meget for lysten til skemad at maven ikke var dejlig fuldt med mormaelk

Tak for dit svar - de hjælper det hele! Lyder som en god ide at bruge det som en slags sovepille.

Hmm, jeg overgiver mig vist (hælder jeg mere og mere til) og må vist hellere komme i gang med det MME!

Men det lyder da også til, at Sofia får meget af det, gør hun ikke? Jeg må indrømme, jeg aner ikke, hvor meget de skal have nu med den alder, de har.

Det er jo netop dagplejestarten, der stresser lidt og sidder i baghovedet, så jeg bliver nødt til at trappe ned...

Godt at høre det har hjulpet på lysten til skemad hjemme hos jer!

Uh, spændende! Godt jeg ikke skal være væk fra Ida så længe, men rigtig god tur (hvis du altså ikke allerede er taget afsted)!

Anmeld

8. september 2011

piadas

Angelspot skriver:

Jeg ammer også stadig, men er oppe på 2½ måltider om dagen (vi arbejder stadig på at få morgenmaden til at fungere.) Oliver er nu 6½ måned.

Ved 5-6 tiden ammer jeg ham. Vi står op og ca kl 7 får han morgenmad. (Sikkert derfor han ikke spiser så meget pga amning).

Efter en lur får han grød ca kl 11 efterfulgt af en amning inden en lur igen.

Om eftermiddagen ammer jeg og giver ham evt lidt frugtmos.

Så får han aftensmad ved 17.30 tiden og så ammer jeg ham inden han skal i seng kl 19 og igen kl 23 når jeg går i seng. (Den amning ryger inden så længe) Og så sover han lige til 5-6 tiden uden mad.

Jeg synes umiddelbart det lyder som om at hun bliver ammet rigtig ofte. Ifht hendes alder burde hun 'i teorien' kunne sove igennem uden amning. Hvilket vil give den bedste søvn til jer og hende. Men hvis det fungerer er det jo noget andet

Men ville da helt klart arbejde på at trappe amningerne ned og så speede op med noget grød, især også fordi hun skal starte i dp snart

Og så vil Oliver altså heller ikke gerne spise alt for groft mad, så der er i ikke de eneste. Oliver vil også kun have vand at drikke, hverken mme, vælling eller mælk kan gøre det, herren ønsker vand! Og ja, jeg blir også i tvivl om han ovehovedet får den væske han skal have, men så længe han ikke giver udtryk for andet stoler jeg på det er godt nok

Tak for dit input.

Det lyder jo lidt som herhjemme - jeg ammer hende bare oftere. Jeg tror også, det ville være nok at tilbyde hende lidt vand ind i mellem, for hun bruger mig jo nok efterhånden bare til at slukke tørsten.

Anmeld

8. september 2011

piadas

blomst84 skriver:

Ja Cecilie er vel alders præsident herinde men følger den bog fra Sundhedsstyrelsen og hver gang jeg har lagt hende til om dagen har hun afvist brystet... Så er rigtig glad for hun stadig vil om aftenen det er såå hyggeligt.. Jeg kan lige smide dig et link her med bogen fra sundhedsstyrelsen ( hvis du selvfølgelig ikke allerede har den ) http://www.sst.dk/publ/Publ2010/CFF/Boern/MadSpaedboernSmaaboern2010.pdf

Ja, det er nemlig så hyggeligt - det er derfor, jeg nok er lidt MME-forskrækket.

Linket virker desværre ikke...

Anmeld

8. september 2011

piadas

Mettemus skriver:

Jeg stoppede først med at amme for to uger siden, så jeg tillader mig at svare alligevel.

Jeg ammede før Laurits' lure dvs. om formiddagen, over middag og inden sengetid + om natten når han vågnede og ville spise.

Jeg ved ikke hvor meget han rent faktisk spiste, det var mere en "nu skal du sove"-besked.

Vores dag så ca. sådan ud (nu får han mælk i koppen i stedet for vand, fordi han ikke gider MME og det er den eneste måde han får en lille smule på):

Kl. 8 Havregrød m banan + vand i kop

Kl. 10 Ammes (nu frugt) + lur

Kl. 12 Grød m. grøntsager/brødhapsere, vand i kop

Kl. 13 Ammes + lur

Kl. 16 A38 m frugt (evt. + lur hvis han ikke har sovet nok i løbet af dagen) + vand i kop

Kl. 17.30 Aftensmad + vand i kop

Kl. 20 Ammes + puttes til natten

Det lyder til, at du også ammede rimelig meget.

Hvordan så nu, hvor du er stoppet? Har han haft problemer med hård mave eller går det fint nok med at få nok væske i ham?

Jeg synes jo, at det er begrænset, hvor meget Ida drikker af vand, når hun får grød - måske 20 ml vil jeg skyde på, så det er jo slet ikke nok, hvis jeg fjerner det meste af amningen. Eller det er det måske?

Anmeld

8. september 2011

AnneBJ

piadas skriver:

Tak for dit svar - de hjælper det hele! Lyder som en god ide at bruge det som en slags sovepille.

Hmm, jeg overgiver mig vist (hælder jeg mere og mere til) og må vist hellere komme i gang med det MME!

Men det lyder da også til, at Sofia får meget af det, gør hun ikke? Jeg må indrømme, jeg aner ikke, hvor meget de skal have nu med den alder, de har.

Det er jo netop dagplejestarten, der stresser lidt og sidder i baghovedet, så jeg bliver nødt til at trappe ned...

Godt at høre det har hjulpet på lysten til skemad hjemme hos jer!

Uh, spændende! Godt jeg ikke skal være væk fra Ida så længe, men rigtig god tur (hvis du altså ikke allerede er taget afsted)!

3/4 liter mælk i døgnet så vidt jeg husker... Hvis de drikker mere end en liter (altså MME) skal man indføre (mere) fast føde.. 

Anmeld

8. september 2011

piadas

Marco2 skriver:

Smilla er nu snart 8 mdr og jeg ammer også stadig. Men er lige for træt til et langt svar, men synes du skal skifte de mange amninger i løbet af dagen ud med fast føde. Frugt, kiks, brød, a38 eller lignende...

Ja, det må jeg vist arbejde hen imod. Hvis jeg fjerner nogle af amningerne tvinger jeg jo hende også til at spise noget af det andet.

Anmeld

8. september 2011

piadas

AnneBJ skriver:

3/4 liter mælk i døgnet så vidt jeg husker... Hvis de drikker mere end en liter (altså MME) skal man indføre (mere) fast føde.. 

Ok, så blev jeg da lidt klogere!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.