Spørgsmål til jer der stadig ammer...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.316 visninger
24 svar
0 synes godt om
7. september 2011

piadas

...men I andre må selvfølgelig også byde ind med gode råd!

Hvordan får I det passet ind med de andre måltider? Som I nok har læst i nogle af de andre tråde, bøvler jeg lidt med at få Ida til at spise mad, som ikke er totalt blendet, så der ingen klumper er i!

Jeg tror, jeg ammer ret meget i forhold til, at hun efterhånden er oppe på 4 måltider om dagen og har en teori om, at fordi jeg ammer hende så meget, som jeg gør, gider hun ikke vænne sig til mad, som ikke er flydende.

Derfor tror jeg, at jeg vil til at trappe lidt ud af amningen, så hun bliver tvunget til at spise det, jeg serverer.

Hendes madplan ser ca. således ud:

Kl. 7.30 Havregrød med jordbærmos og MME-pulver med vand til

Kl. 8.30 Ammes og sover derefter formiddagslur

Kl. 10.00 Vågner og ammes 1 eller to gange inden frokost alt efter hvor længe hun har sovet

Kl. 11.30 Fuldkornsgrød/speltgrød e.lign. med vand til

Kl. 12.30 Ammes og sover middagslur

Kl. 15.00 Frugt med havregryn eller yogurt

Herefter ammes hun nok et par gange indtil aftensmaden

Kl. 18.00 Kartoffelmos/ris/kød/grøntsagsmos blendet uden klumper med vand til.

Herefter ammer jeg hende et par gange indtil kl. 20.30 hvor hun bliver puttet.

Om natten ammer jeg hende også et par gange, så jeg synes jo jeg ammer rigtig meget i forhold til, at hun snart er 7 måneder (om en uge).

Hvis jeg lige pludselig skærer alle amme-måltider væk og nøjes med at give hende morgen og aften/nat, får hun vel nærmest væskemangel eller hvad? Skal hun så bare have vand i stedet ind i mellem, når hun virker tørstig? Og får hun så mælk nok? Jeg aner jo ikke, hvor meget hun får, når jeg ammer hende... Jeg har jo også overvejet at give hende en flaske vælling om aftenen, men er bange for at det ødelægger amningen + jeg synes ikke, der er nogen grund til at lære hende, hvad en sutteflaske er for en, nu når hun er så stor efterhånden...!

Hvad gør I andre, der stadig ammer? Ammer I lige så meget?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2011

blomst84

Hej Pia jeg ammer stadig.. En gang lige inden sengetid ved 20-tiden og igen om morgenen ved 6-7 tiden... Har du prøvet at tilbyde hende mme i stedet for vand til nogle af måltiderne? Det har hjulpet rigtig meget her om eftermiddagen og frem til aftensmaden giver jeg Cecilie små mellemmåltider såsom banan, fersken eller kiks ( nogle økologiske rugkiks uden sukker og andet tilsætning, de har nogle super gode i dagligbrugsen ) inden Cecilie skal ligges til lur i løbet af dagen får hun tilbudt mme af kop... vores dag kan se sådan her ud: tidlig morgen: amning. Morgen: Havregrød m. Frugtmos og mme af kop. Frokost: rugbrøds hapsere m. Leverpostej, frugtstykker til dessert, vand og mme af kop. Eftermiddag: grød eller bolle m. Ost og frugt mme af kop. Inden aftensmad: små snack. Aftensmad: kartoffel-grøntsags mos m. Kød og vand af kop Sen aften: amning. undskyld det er lidt rodet, skriver fra min iPhone Nåh ja når hun ikke rigtig vil spise giver jeg hende en ske eller et stykke legetøj så spiser hun glædeligt meget upædagogisk med det virker

Anmeld

7. september 2011

AnneBJ

Felix sidder også med sin egen ske når han spiser.. Det gør en ufattelig forskel... 

Anmeld

7. september 2011

piadas

blomst84 skriver:

Hej Pia jeg ammer stadig.. En gang lige inden sengetid ved 20-tiden og igen om morgenen ved 6-7 tiden... Har du prøvet at tilbyde hende mme i stedet for vand til nogle af måltiderne? Det har hjulpet rigtig meget her om eftermiddagen og frem til aftensmaden giver jeg Cecilie små mellemmåltider såsom banan, fersken eller kiks ( nogle økologiske rugkiks uden sukker og andet tilsætning, de har nogle super gode i dagligbrugsen ) inden Cecilie skal ligges til lur i løbet af dagen får hun tilbudt mme af kop... vores dag kan se sådan her ud: tidlig morgen: amning. Morgen: Havregrød m. Frugtmos og mme af kop. Frokost: rugbrøds hapsere m. Leverpostej, frugtstykker til dessert, vand og mme af kop. Eftermiddag: grød eller bolle m. Ost og frugt mme af kop. Inden aftensmad: små snack. Aftensmad: kartoffel-grøntsags mos m. Kød og vand af kop Sen aften: amning. undskyld det er lidt rodet, skriver fra min iPhone Nåh ja når hun ikke rigtig vil spise giver jeg hende en ske eller et stykke legetøj så spiser hun glædeligt meget upædagogisk med det virker

Hold da op, I er langt fremme, men hun er jo også lidt ældre end Ida.

Måske skal jeg overgive mig til det MME og give hende lidt i en kop i stedet for altid at give vand.

Jeg har nok en eller anden fobi overfor MME, fordi det var det, der lidt ødelagde amningen ved mine to store børn, men det var jo på flaske dengang, så der sker jo nok ikke det helt vilde ved at tilbyde hende lidt i glas indimellem.

Du har nok ret i det med den ske - det går faktisk også lidt bedre her, når Ida selv har en ske at sidde med imens.

Tak for dit svar - det hjælper rigtig meget! Jeg tror, jeg vil prøve med MME indimellem.

Anmeld

7. september 2011

AnneBJ

piadas skriver:

Måske skal jeg overgive mig til det MME og give hende lidt i en kop i stedet for altid at give vand.

Jeg har nok en eller anden fobi overfor MME, fordi det var det, der lidt ødelagde amningen ved mine to store børn, men det var jo på flaske dengang, så der sker jo nok ikke det helt vilde ved at tilbyde hende lidt i glas indimellem.

Du har nok ret i det med den ske - det går faktisk også lidt bedre her, når Ida selv har en ske at sidde med imens.

Tak for dit svar - det hjælper rigtig meget! Jeg tror, jeg vil prøve med MME indimellem.

Man kan købe "babymælk" fra Arla - det er nemmere men ikke billigere end mme. Dog billigere end mme brikker - det står i køledisken! Mener det er 9 for 34 kroner.. 

Anmeld

7. september 2011

piadas

AnneBJ skriver:

Man kan købe "babymælk" fra Arla - det er nemmere men ikke billigere end mme. Dog billigere end mme brikker - det står i køledisken! Mener det er 9 for 34 kroner.. 

Ved du, hvad forskellen er? Altså på babymælk og MME?

Jeg har MME herhjemme - jeg bruger det til havregrøden, så jeg er "parat"! Jeg har frosset det ned i små poser, så det ikke bliver for gammelt.

Anmeld

7. september 2011

AnneBJ

piadas skriver:

Ved du, hvad forskellen er? Altså på babymælk og MME?

Jeg har MME herhjemme - jeg bruger det til havregrøden, så jeg er "parat"! Jeg har frosset det ned i små poser, så det ikke bliver for gammelt.

Nej faktisk ikke... Altså babymælken fra Arla er IKKE komælk - men ellers aner jeg det ikke... Det er anderledes end alm. mælk, min lillebror har drukket det ifbm. træning ("det giver en flot rund biceps") 
Men altså, hvis du har det andet, så er det jo helt fint! Det varede bare længe før det gik op for mig, hvordan jeg laver grød uden at MME'en er blandet på forhånd..  Man er vel lyshåret... 

Anmeld

7. september 2011

PeruBaby

piadas skriver:

Hvordan får I det passet ind med de andre måltider? Som I nok har læst i nogle af de andre tråde, bøvler jeg lidt med at få Ida til at spise mad, som ikke er totalt blendet, så der ingen klumper er i!

Jeg tror, jeg ammer ret meget i forhold til, at hun efterhånden er oppe på 4 måltider om dagen og har en teori om, at fordi jeg ammer hende så meget, som jeg gør, gider hun ikke vænne sig til mad, som ikke er flydende.

Derfor tror jeg, at jeg vil til at trappe lidt ud af amningen, så hun bliver tvunget til at spise det, jeg serverer.

Kl. 10.00 Vågner og ammes 1 eller to gange inden frokost alt efter hvor længe hun har sovet

Om natten ammer jeg hende også et par gange, så jeg synes jo jeg ammer rigtig meget i forhold til, at hun snart er 7 måneder (om en uge).

Hvis jeg lige pludselig skærer alle amme-måltider væk og nøjes med at give hende morgen og aften/nat, får hun vel nærmest væskemangel eller hvad? Skal hun så bare have vand i stedet ind i mellem, når hun virker tørstig? Og får hun så mælk nok? Jeg aner jo ikke, hvor meget hun får, når jeg ammer hende... Jeg har jo også overvejet at give hende en flaske vælling om aftenen, men er bange for at det ødelægger amningen + jeg synes ikke, der er nogen grund til at lære hende, hvad en sutteflaske er for en, nu når hun er så stor efterhånden...!

Sofia er lige fyldt 8 mdr. og har i den sidst maanedstid kun faaet 4 ammemaltider om dagen... hun bliver saa dejlig doesig af at blive ammet, saa vi bruger det lidt som en sovepille inden hendes lure og aftensovning. I loebet af daget faar hun 4 skemaaltider a ca. 3/4 til 1 dl pr stk (mellem lurene). Hun spiser altid skemad efter en lur og faar aldrig tilbudt babs inden hun har spist, for hvis hun faar lov til at babse inden, mister hun interessen for skemad.

Jeg tror du med fordel kunne trappe ammemaaltiderne ned... i hvert fald dem du giver inden skemaaltider. Tilbyd evt. i stedet noget hun kan sidde og holde paa og proeve at stikke i munden. Skidt med at hun ikke kan finde ud af at spise det endnu, men det traener hende og her synes Sofia det er meget sjovere selv at putte noget i munden end at blive madet.

Naar nu vi er gaaet over til MME, da jeg jo skal arbejde (fra i dag) har jeg kunne kontrolere hvor meget maelk hun faar. Det er ca 4 x 150 ml. Og derudover drikker hun maaske 20 til 30 ml vand til hvert maaltid. Paa den maade kommer hun jo kun ca op paa 700 til 750ml vaeske om dagen, men hun har mange vaade bleer, og det vil jeg tro Ida ogsaa har saa meget som du ammer.

Naar Ida starte i dagpleje allerede om 1 mdr. (det skrev du vist i en anden traad?), saa tror jeg det ville vaere godt for jer begge, hvis I reducerer amningen lidt... Her har det betydet meget for lysten til skemad at maven ikke var dejlig fuldt med mormaelk

Anmeld

7. september 2011

Angelspot

piadas skriver:

Jeg ammer også stadig, men er oppe på 2½ måltider om dagen (vi arbejder stadig på at få morgenmaden til at fungere.) Oliver er nu 6½ måned.

Ved 5-6 tiden ammer jeg ham. Vi står op og ca kl 7 får han morgenmad. (Sikkert derfor han ikke spiser så meget pga amning).

Efter en lur får han grød ca kl 11 efterfulgt af en amning inden en lur igen.

Om eftermiddagen ammer jeg og giver ham evt lidt frugtmos.

Så får han aftensmad ved 17.30 tiden og så ammer jeg ham inden han skal i seng kl 19 og igen kl 23 når jeg går i seng. (Den amning ryger inden så længe) Og så sover han lige til 5-6 tiden uden mad.

Jeg synes umiddelbart det lyder som om at hun bliver ammet rigtig ofte. Ifht hendes alder burde hun 'i teorien' kunne sove igennem uden amning. Hvilket vil give den bedste søvn til jer og hende. Men hvis det fungerer er det jo noget andet

Men ville da helt klart arbejde på at trappe amningerne ned og så speede op med noget grød, især også fordi hun skal starte i dp snart

Og så vil Oliver altså heller ikke gerne spise alt for groft mad, så der er i ikke de eneste. Oliver vil også kun have vand at drikke, hverken mme, vælling eller mælk kan gøre det, herren ønsker vand! Og ja, jeg blir også i tvivl om han ovehovedet får den væske han skal have, men så længe han ikke giver udtryk for andet stoler jeg på det er godt nok

Anmeld

7. september 2011

blomst84

piadas skriver:

Ja Cecilie er vel alders præsident herinde men følger den bog fra Sundhedsstyrelsen og hver gang jeg har lagt hende til om dagen har hun afvist brystet... Så er rigtig glad for hun stadig vil om aftenen det er såå hyggeligt.. Jeg kan lige smide dig et link her med bogen fra sundhedsstyrelsen ( hvis du selvfølgelig ikke allerede har den ) http://www.sst.dk/publ/Publ2010/CFF/Boern/MadSpaedboernSmaaboern2010.pdf

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.