Vægtstigning - mit ynglingsemne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2011

AndreasMor84

Moms skriver:

Hej og tak for dit svar.

3 kg på en måned, det er 100 g om dagen i snit, hvilket faktisk ikke er så langt fra mine 0,6 per uge.

Det ville være rart for mig og min ryg, hvis min vægtstigning også flader lidt ud til sidst.

Held og lykke med den nært forestående fødsel

Moms

Hehe ja det var også lidt vildt synes jeg, men meget af det er væske i hænderne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2011

Maria-s

Moms skriver:

Hej

Jeg har allerede skrevet én tråd om vægtstigning - det var fordi jeg pludselig tog meget på syntes jeg.

Jeg vejer mig hver dag og har en fin kurve i exell, som viser vægtstigning i to tempi.

De sidste 2 måneder er den meget mere stejl end i starten. Jeg er 26 uger henne nu.

Den sidste kurve viser en gennemsnitlig ugentlig vægtstigning på 0,625 kg og hvis det fortsætter, vil det give mig en slut vægt på 15,9 kg over startvægten.

Det er kun lidt over normalen for en kvinde med mit BMI ifølge Liberobogens skema over passende vægtstigning i løbet af graviditeten.

Så mit spørgsmål er nu - kære kvinder - kan jeg forvente den samme vægtstigning de sidste 13-14 uger, som jeg har haft de sidste 8?

Hvad skete der for jer?

PS. Det er altså ikke fordi jeg er totalt vægtfikseret eller bange for at tage for meget på. Jeg synes bare det er sjovt at følge med i.

mvh. Moms

Hej

Som det også er til at se ud fra alle de svar der er kommet, er det meget forskelligt hvad vi tager på under en graviditet. Det handler både om hvad vi stopper i munden og hvor nemt vi tager på.

Jeg tog under min graviditet 23+ kg på. Jeg ved ikke hvad jeg rent faktisk vejde den dag jeg fødte, for jeg synes det var SÅ deprimerende at jeg havde taget så meget på, at jeg til sidst lukkede øjnene for det, fordi det gjorde mig i mega dårligt humør. Og jo meget af vægtforøgelsen skyldtes at jeg ÅD. Jeg synes ikke selv jeg som sådan spiste usundt, men f.eks. spiste jeg rigtig meget müsli med mælk (sådan en uden sukker og chokolade, men med nødder og tørret frugt), det troede jeg ikke var så slemt og det hjalp så dejligt på min evige halsbrand jeg havde i slutningen af min graviditet, men DET VAR DET  Hooold da OP der er mange kalorier i det skidt! Jeg havde under graviditeten ikke de store problemer med vand i kroppen, det kom først efter jeg havde født, der svulmede mine fødder og ben især FULDSTÆNDIG op  Og det tog godt en uge før det forsvandt igen. Jeg var på vægten knap en uge efter jeg havde født bettemanden på lige knap 4 kg og der vejede jeg så vidt jeg husker ca. 97 kg  Så at føde bettemanden havde ikke lige haft den virkning på vægten som jeg havde håbet på. Jeg vejede ca. 77 - 77,5 kg da jeg blev gravid. Idag er bettemanden 5½ måned og vægten er i dag på 79 kg. Så selvom man tager meget på kan det altså godt komme af igen Mit vægttab er sket meget i etaper og jeg vil sige det for mig har været lidt en udfordring, fordi man jo ikke bare kan begynde med masser af motion og skære ned på sin kost, når man har født. For så er der ikke mad i madpakkerne til baby , men det er trods alt lykkedes mig alligevel selvom det har taget længere tid end ønsket, blot ved at skære kraftigt ned på sukker i både mad og drikkelse.

Jeg synes din vægtforøgning virker fornuftig, hvad du kommer på til at ende med er ikke til at gisne om. Her tog jeg rigtig meget på hele vejen igennem og især i 1. og 3. timester, men der åd jeg jo nok også ekstra...

Hvis jeg skal være gravid igen (og det håber jeg da jeg skal engang om nogle år ) Så har jeg da helt klart gjort mig nogle erfaringer og jeg ønsker IKKE igen at tage SÅ mange kg på. Men omvendt så har jeg også den holdning at det er bedre at tage 5 kg for meget på end at tage 2 for lidt. Det er VIGTIGT at baby og du får det I har brug for og jeg synes det er egoistisk og uansvarligt hvis man går så meget op i sin vægt at det kan ende med at gå ud over sit ufødte barn

Held og lykke med det hele og glææææd dig til den helt ufattelige oplevelse det er at få baby op på maven første gang  Jeg bliver stadig rørt når jeg tænker tilbage

Anmeld

3. september 2011

Sujan

Min læge sagde at det "kun var nødvendigt" at tage 8-9 kg på i son graviditet...

Er i uge 10 og har endnu ikke taget på.. Hvornår begynder man at tage på...

Er spændt på at se hvor meget der ryger på.

Anmeld

3. september 2011

Gaia

Moms skriver:

Hej og tak for dit svar.

Nå da, det lyder ikke lovende for min forventning om at ramme de ca. 15 kg.

Ved du noget om, hvorfor du tog så meget på til sidst? Spiste du mere, fik du vand i kroppen, måtte du ligge på sofaen?

Ja, træls med kvalmen. Jeg håber for dig, at den snart går over. Med dit vægttab lyder det ikke til du kan spise kvalmen væk som jeg...? Jeg havde altid noget spiseligt på mig og der skulle noget ned ca. hver time. Så gik det over med det samme.

Held og lykke med resten af graviditeten.

Moms

Min familie siger jeg spiste mere end ellers. Plus at jeg var gravid i vinteren 09-10 som var ret hård og da der var meget glat kom jeg næsten ikke udenfor så blev meget stillesidende plus min bækken var lidt træls. jeg havde også helt vild meget væske i kroppen I denne graviditet vil jeg cykle så lang tid jeg kan, gå til svømning, spise mindre usundt og mindre mængde og håbe at jeg kan komme lettere rundt til vinter skal i hvert fald ik op på 25 kg igen.

Anmeld

3. september 2011

Moms

Maria-s skriver:

Hej

Som det også er til at se ud fra alle de svar der er kommet, er det meget forskelligt hvad vi tager på under en graviditet. Det handler både om hvad vi stopper i munden og hvor nemt vi tager på.

Jeg tog under min graviditet 23+ kg på. Jeg ved ikke hvad jeg rent faktisk vejde den dag jeg fødte, for jeg synes det var SÅ deprimerende at jeg havde taget så meget på, at jeg til sidst lukkede øjnene for det, fordi det gjorde mig i mega dårligt humør. Og jo meget af vægtforøgelsen skyldtes at jeg ÅD. Jeg synes ikke selv jeg som sådan spiste usundt, men f.eks. spiste jeg rigtig meget müsli med mælk (sådan en uden sukker og chokolade, men med nødder og tørret frugt), det troede jeg ikke var så slemt og det hjalp så dejligt på min evige halsbrand jeg havde i slutningen af min graviditet, men DET VAR DET  Hooold da OP der er mange kalorier i det skidt! Jeg havde under graviditeten ikke de store problemer med vand i kroppen, det kom først efter jeg havde født, der svulmede mine fødder og ben især FULDSTÆNDIG op  Og det tog godt en uge før det forsvandt igen. Jeg var på vægten knap en uge efter jeg havde født bettemanden på lige knap 4 kg og der vejede jeg så vidt jeg husker ca. 97 kg  Så at føde bettemanden havde ikke lige haft den virkning på vægten som jeg havde håbet på. Jeg vejede ca. 77 - 77,5 kg da jeg blev gravid. Idag er bettemanden 5½ måned og vægten er i dag på 79 kg. Så selvom man tager meget på kan det altså godt komme af igen Mit vægttab er sket meget i etaper og jeg vil sige det for mig har været lidt en udfordring, fordi man jo ikke bare kan begynde med masser af motion og skære ned på sin kost, når man har født. For så er der ikke mad i madpakkerne til baby , men det er trods alt lykkedes mig alligevel selvom det har taget længere tid end ønsket, blot ved at skære kraftigt ned på sukker i både mad og drikkelse.

Jeg synes din vægtforøgning virker fornuftig, hvad du kommer på til at ende med er ikke til at gisne om. Her tog jeg rigtig meget på hele vejen igennem og især i 1. og 3. timester, men der åd jeg jo nok også ekstra...

Hvis jeg skal være gravid igen (og det håber jeg da jeg skal engang om nogle år ) Så har jeg da helt klart gjort mig nogle erfaringer og jeg ønsker IKKE igen at tage SÅ mange kg på. Men omvendt så har jeg også den holdning at det er bedre at tage 5 kg for meget på end at tage 2 for lidt. Det er VIGTIGT at baby og du får det I har brug for og jeg synes det er egoistisk og uansvarligt hvis man går så meget op i sin vægt at det kan ende med at gå ud over sit ufødte barn

Held og lykke med det hele og glææææd dig til den helt ufattelige oplevelse det er at få baby op på maven første gang  Jeg bliver stadig rørt når jeg tænker tilbage

Hej og tak for dit lange svar.

Væske i kroppen EFTER fødsel  åh nej! Nå, godt der kun gik en uges tid.

Du er ikke den første, der har skrevet om mælkeprodukter - så måske kan der være noget om snakken. Man får mere næring derigennem end man lige skulle tro - og så var der selvfølgelig også müslien.

Håber du bliver gravid igen, når du ønsker det og får en lidt "lettere" graviditet næste gang.

Moms

Anmeld

3. september 2011

Moms

Sujan skriver:

Min læge sagde at det "kun var nødvendigt" at tage 8-9 kg på i son graviditet...

Er i uge 10 og har endnu ikke taget på.. Hvornår begynder man at tage på...

Er spændt på at se hvor meget der ryger på.

Hej og tak for dit svar/spørgsmål.

Som du måske kan se af svarene og også andre tråde om vægt herinde, er det altså meget forskelligt.

Så jeg tror ikke man kan sige noget bestemt om, hvornår man begynder at tage på.

Det kommer helt an på dig og dit forløb - kvalme, opkast, appetit, motion, tendens til overvægt og sikkert meget meget mere.

Jeg har vejet mig dagligt lige fra startet og det kan svinge flere hunderede gram fra dag til dag. Jeg synes bare, det er sjovt at følge med i.

Tillykke med din graviditet og held og lykke til NF-scanningen.

Moms

Anmeld

3. september 2011

Highlander

Moms skriver:

Hej

Jeg har allerede skrevet én tråd om vægtstigning - det var fordi jeg pludselig tog meget på syntes jeg.

Jeg vejer mig hver dag og har en fin kurve i exell, som viser vægtstigning i to tempi.

De sidste 2 måneder er den meget mere stejl end i starten. Jeg er 26 uger henne nu.

Den sidste kurve viser en gennemsnitlig ugentlig vægtstigning på 0,625 kg og hvis det fortsætter, vil det give mig en slut vægt på 15,9 kg over startvægten.

Det er kun lidt over normalen for en kvinde med mit BMI ifølge Liberobogens skema over passende vægtstigning i løbet af graviditeten.

Så mit spørgsmål er nu - kære kvinder - kan jeg forvente den samme vægtstigning de sidste 13-14 uger, som jeg har haft de sidste 8?

Hvad skete der for jer?

PS. Det er altså ikke fordi jeg er totalt vægtfikseret eller bange for at tage for meget på. Jeg synes bare det er sjovt at følge med i.

mvh. Moms

Haha hvor er det fantastisk at jeg ikke er den eneste vægttosse 

Jeg føler også nøje med og vejer mig hver dag + jeg har et skema hvor jeg hver uge skriver ind hvor meget jeg har taget på. Dog er jeg ikke helt skrap til at lave grafer i excel, så nu er jeg fristet til at spørge om du vil dele din graf (ved ikke om man kan vedhæfte det herinde) - for så kunne jeg sætte mine egne tal ind og følge med ?

Jeg er idag 32+3 uger henne og har taget 9,7 kg på. I følge en statistisk jeg har fundet, hvor slutvægten er på + 14,5 kg - skal jeg i uge 34 have taget 10,5 kg på. Så jeg følger den meget godt, selvom jeg også har frygten om at jeg pludselig tager en masse på her i de sidste uger, det hørre man jo så tit... 

Anmeld

3. september 2011

Clisolka

Mine kg steg meget hurtigt i de sidste 8 uger

Jeg havde fået mig en graviditetsbetinget sukkersyge, så i uge 37 måtte jeg på insulin - hvilket fik min vægt til at falde igen Jeg nåede at tabe 2 kg inden jeg fødte I alt tog jeg 23 kg på

Anmeld

3. september 2011

Koen.

Jeg havde en start vægt på 42 kg og da jeg fødte 39+1 lød vægten på 68 kg og ja, jeg åd og åd hele graviditeten igennem var konstant sulten

Anmeld

3. september 2011

Muffinmus

tog mest på fra uge 20-40...især mellem uge 25-35. Så, ja jeg ved det sørme ikke helt:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.