Nova Maria er ca. 86 cm. lang og vejer mellem 11 og 12 kilo. Hun vejer sig selv og det er gerne med tøj og hvad hun ellers lige kan tage med derop, så kender ikke hendes vægt med sikkerhed.
Hun bruger str. 86-92 i tøj.
Hun sover fra ca. 21-23 til 10-12... Passer mig udmærket, at hun er blevet et B-menneske lige som os, men frygter for, om det bliver svært for hende, at komme op i skole, når den dag engang kommer.
Hun kan sige Far, Mor, hej, op, vov vov, brrrrrøøønnn, seks (når vi tæller til 10 med hende brøler hun SEKS fra 1 -10

), Buuuh, Mammam, njam njam (når noget smager godt), a' det?, hopla, hop, hovsi, sove, der, den der, kildekildekilde og g'nat.

Hun elsker at rydde op og sortere ting og også at hjælpe mig med at tørre ting af med karklude.
Hun er stadig vild med bøger og læser gerne op for os med stor, fornuftig stemme.

Hun er også meget glad for sine bamser og dukker, som hun kysser meget og kører rundt i sin lille dukkevogn.
Og så er hun pyntesyg. Hun stjæler halskæder og går rundt med dem foran spejlet, mens hun smiler og kurrer gør sig til. En aktivitet, der gør mig en smule angst pga lange snore om halsen, så jeg prøver ihærdigt at gemme alt, der kan bruges som halskæder væk, men hun er virkelig god til at finde dem igen

. Hun sætter også pris på at finde sine kjoler og forsøge at tage dem på og hun tager også store stykker stof, som hun svøber sig i.

Ellers er hun meget fysisk. Hun elsker at danse, dreje rundt og gå på tæer, mens hun forsøger at hoppe. Hun vil også meget gerne mosle og kildes og er rigtig god til at løbe meget stærkt.

Og så har hun det bedste grin i hele verden.