Jeg gik hos en rigtig god jordmor, da jeg var gravid med den første. Da jeg var ca 6-7 mndr på vej (tror jeg det var) begyndte hun at spørge til, om det også var min mands første barn. Det var det jo, og da sagde hun, at hun ønskede, at han var med på den næste kontrol, for da ville hun gennemgå fødselsforløbet med os, og det var rigtig godt, at han også var med og vidste, hvad som foregik.
Så jeg gik hjem og sagde, at "hun siger, du skal være med næste gang". Og heldigvis var han også interesseret i at få svar på et par spørgsmål, så han tog med. Det var bare rigtig fint, for han havde jo helt andre spørgsmål omkring det hele, end det jeg havde, og han havde jo heller ikke i samme grad sat sig ind i ting på egenhånd. Og så tror jeg, at det var meget vigtig, at han fik det fortalt på en saglig måde af en fagperson - ikke bare af hormonelle mig i sofaen hjemme. Vi havde virkelig stort udbytte af den time begge to, og det gjorde mere fødslen til vores "fællesprojekt" end før, hvor han vel mest så på den som noget, jeg skulle gøre, mens han skulle vente og snakke i telefon og den slags. 
Det skal lige siges, at da først fødslen kom var han helt med og en enorm støtte og veg ikke fra mig et sekund.
Så jeg vil virkelig anbefale, at han er med til jordmoren en gang, så han kan få svar på sine egne spørgsmål osv. Jeg tror, det er meget normalt, at førstegangsfædre kan have lidt vanskeligt ved at finde sin rolle og sig selv i forhold til partnerens graviditet og fødsel. Og jeg tror ikke, at fødslen osv vil påvirke hans syn på dig negativt. Snarere tvært i mod. Det ville slet ikke forundre mig, om han ser på dig med forøget respekt i stedet for.... Lykke til med det hele.
Anmeld