Pædagog som fjernstudie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2011

AnneBJ

Angelspot skriver:

Hej Anne.

Jeg har selv overvejet at starter op på den måde igen, jeg skal også på 5. semester og kan ikke udholde tanken om at skulle sidde i et lummert klasselokale igen. Og det vil heller ikke kunne hænge særlig godt sammen med hente/bringe situationerne af Oliver. Jeg bor 35 min kørsel væk fra min skole, på enkelte dage har jeg studie til 16.15 og så vil jeg ikke kunne nå at hente inden luk.

Jeg har læst lidt om det, da jeg bor i Herning er det oplagt at det er Viborg jeg bliver knyttet til.  Men det er jo lidt for langt væk for dig

Tror du ikke du kan tage uddannelsen i Odense? Rent transportmæssigt er det jo super nemt og det tager ikke lang tid fra Kolding, hverken i bil eller tog, alt efter hvad du skal, når du skal derind.

Jeg har engang taget 1 semester af socialrådgiveruddannelsen på den netbaserede uddannelsesform, så jeg har prøvet det.

Det bedste er fleksibiliteten og det, at man råder over sin egen studietid. Det vil være fedt fht Oliver, da jeg jo ikke får "fravær" når han bliver syg, men kan studere selvom han er hjemme. (Selvom det ikke er så oplagt, men det kan lade sig gøre).

Det værste er, at man VIRKELIG skal holde sig selv i kort snor! Som du selv snakker om, er det vigtigt med struktur (i hvert fald for mig) så jeg skal også have et skema for hvornår jeg har tid til at holde fri. Men man må gå ud fra man får en læseplan, så man kan dele det op.

På enkelte dage var det svært for mig at tage mig sammen til at lave det jeg skulle. Især hvis man indgår aftaler, så ryger strukturen (jeg kan jo godt se den her film færdig, den slutter godt nok kl 23.30 men så kan jeg jo bare stå op en time senere og så læse en time længere.) Det er ikke det bedste udgangspunkt, men nu er det 3 år siden jeg gik på den anden udd, så jeg håber at være blevet mere diciplineret nu! Desuden har jeg Oliver som skal op og i dagpleje, så der er jo ikke mulighed for at sove længe og derved skubbe min start tid. Der vil jo også være møder med sine medstuderende som man Skyper med over nettet.

Nå, håber du fik noget ud af det og jeg er spændt på at høre hvad du finder ud af

Uh, man kan også i Odense??

Ja, det ville jo være nemmere at hoppe på et tog, men seminariet i Odense ligger ikke i gåafstand til banegården.. det gør det i Åbenrå. Men det er kun logistik, og det er til at planlægge sig ud af, hvis blot resten kan lade sig gøre!

Lige netop hente/bringe, sygdom og slippe for lumre klasselokaler er det der tiltaler mig. Hvor langt er du i overvejelserne? Og er der ubegrænset antal pladser eller hvordan, ved du noget om det? Jeg tænker, der skal jo være plads, før  man kan overflyttes, og der vil det jo igen være fedt at have både Odense og Åbenrå at vælge imellem.

I forhold til at lave noget, så tror jeg altså det er nemmere når vi har de små. Jeg bilder mig ind, at det er nemmere at strukturere en læsedag, netop fordi man skal afsted med poden, men også have ham hentet igen!

Vi vil desuden blive nødt til at skemalægge lidt af de praktiske opgaver herhjemme, så ejg ikke pludselig har ordnet alt vasketøj, støvsuget, bagt boller og ordnet strygetøj, i stedet for at læse "for jeg var jo alligevel hjemme".... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2011

Angelspot

AnneBJ skriver:

Uh, man kan også i Odense??

Ja, det ville jo være nemmere at hoppe på et tog, men seminariet i Odense ligger ikke i gåafstand til banegården.. det gør det i Åbenrå. Men det er kun logistik, og det er til at planlægge sig ud af, hvis blot resten kan lade sig gøre!

Lige netop hente/bringe, sygdom og slippe for lumre klasselokaler er det der tiltaler mig. Hvor langt er du i overvejelserne? Og er der ubegrænset antal pladser eller hvordan, ved du noget om det? Jeg tænker, der skal jo være plads, før  man kan overflyttes, og der vil det jo igen være fedt at have både Odense og Åbenrå at vælge imellem.

I forhold til at lave noget, så tror jeg altså det er nemmere når vi har de små. Jeg bilder mig ind, at det er nemmere at strukturere en læsedag, netop fordi man skal afsted med poden, men også have ham hentet igen!

Vi vil desuden blive nødt til at skemalægge lidt af de praktiske opgaver herhjemme, så ejg ikke pludselig har ordnet alt vasketøj, støvsuget, bagt boller og ordnet strygetøj, i stedet for at læse "for jeg var jo alligevel hjemme".... 

Jeg ved ikke om uddannelsen findes i Odense, men det var værd at undersøge

Jeg er ikke så langt i mine overvejelser, men jeg har taget kontakt til en studievejleder for at høre mere, også om det overhovedet vil kunne lade sig gøre at springe på. Det kan jo være at de har forskudte semestre, hvis de ikke starter på samme tid, feks kun har et 5. semesterhold til næste sommer. Så den slags skal jeg lige have undersøgt før jeg forelsker mig yderligere i tanken

Hvordan det er med pladserne er jeg heller ikke klar over, men vi var da over 30 på det hold jeg var på da jeg var på den anden uddannelse. Og inden jeg gik på barsel var jeg på et hold med 43 studerende, det var så skolehold ikke netbaseret, så jeg tror ikke umiddelbart der er et maks.

Ja, man skal kunne styre sig selv og have rigtig meget selvdiciplin. Og det skal være en fælles beslutning, for det går jo ikke at manden mener det er vores opgave at ordne det huslige, bare fordi man er hjemme! Det vil jo være på samme måde som hvis man tager frem og tilbage på skole.

Og ja, det vil være ti gange nemmere med de små, så vil der bare ikke være det samme bøvl, heller ikke hvis dp er syg en dag osv.

Anmeld

31. august 2011

Bambino

AnneBJ skriver:

Ej men fedt!!! Det vil også blive Åbenrå jeg skal følge nemlig!

Jeg er helt "på" alle de grunde du nævner, både for og imod. Det vil sige, at det er en fredag/lørdag pr. måned ca. at man er på seminariet, og så ingen hverdage, eller hvordan?

Har dte været muligt for dig at få praktikplads hvor du bor?

Hvornår "starter dagen" når man er på seminariet - altså møder man kl. 8.00 eller hvordan (i forhold til bustider )

Ej, undskyld at jeg bombarderer dig fuldstændigt, jeg er bare så opsat på det at det skal lykkes!

Indtil videre har vi ikke været på indkald i hverdagene, men der kan komme museumsbesøg o.s.v som godt kan ligge der.

Det er forskelligt hvornår vi møder. Nogle gange er det 8.15, andre gange kl.10.10 og så har vi undervisning til ca.17.45 - men har også nogle dage fri noget før

Ang. praktikplads så vil det nemmeste være at søge selv.  I min anden praktik fik jeg først en praktikplads et par uger inden praktikstart, da jeg fik den sidste plads der var til rådighed i Odense! Fordi jeg er tilknyttet et andet seminarie kommer jeg nemlig i sidste række når der skal tildeles praktikpladser på Odense seminarium.

Her 2.gang (3.praktik) måtte jeg vente 2 mdr før jeg fik tildelt en praktikplads og den lå i Fredericia - ca.50 min.kørsel, hvilket jeg ikke kunne få til at passe med min hverdag så jeg går nu selv igang med at søge en praktikplads her i Odense inden jeg går igang til februar.

Anmeld

31. august 2011

Bambino

Angelspot skriver:

Jeg ved ikke om uddannelsen findes i Odense, men det var værd at undersøge

Man kan desværre ikke læse det via fjernstudie på Odense seminarium øv

Anmeld

31. august 2011

AnneBJ

Bambino skriver:

Indtil videre har vi ikke været på indkald i hverdagene, men der kan komme museumsbesøg o.s.v som godt kan ligge der.

Det er forskelligt hvornår vi møder. Nogle gange er det 8.15, andre gange kl.10.10 og så har vi undervisning til ca.17.45 - men har også nogle dage fri noget før

Ang. praktikplads så vil det nemmeste være at søge selv.  I min anden praktik fik jeg først en praktikplads et par uger inden praktikstart, da jeg fik den sidste plads der var til rådighed i Odense! Fordi jeg er tilknyttet et andet seminarie kommer jeg nemlig i sidste række når der skal tildeles praktikpladser på Odense seminarium.

Her 2.gang (3.praktik) måtte jeg vente 2 mdr før jeg fik tildelt en praktikplads og den lå i Fredericia - ca.50 min.kørsel, hvilket jeg ikke kunne få til at passe med min hverdag så jeg går nu selv igang med at søge en praktikplads her i Odense inden jeg går igang til februar.

1000 tak, endnu engang!

Desværre vil Åbenrå ikke tage studerende ind efter 4. semester, da de ikke vil bruge tid på at lære den studerende de anderledes undervisningsformer for så kort tid

Anmeld

31. august 2011

Angelspot

AnneBJ skriver:

1000 tak, endnu engang!

Desværre vil Åbenrå ikke tage studerende ind efter 4. semester, da de ikke vil bruge tid på at lære den studerende de anderledes undervisningsformer for så kort tid

Ej øv for dig!! Er der så ikke mulighed for det i Esbjerg? Selvom det er en times transport, så er det jo ikke så tit du skal derind. Håber da for dig det lykkes!!

Anmeld

31. august 2011

AnneBJ

Angelspot skriver:

Ej øv for dig!! Er der så ikke mulighed for det i Esbjerg? Selvom det er en times transport, så er det jo ikke så tit du skal derind. Håber da for dig det lykkes!!

Så vidt jeg kan se er det kun Åbenrå...

Der er immervæk to timer til Viborg så det nytter ikke.. Jeg er ved at undersøge Roskilde - de har en 100% netuddannelse, hvor man blot skal møde op til eksamen - det ville være ok! Men studievejlederdamen har ikke svaret mig endnu... og jeg er slet ikke utålmodig efter at høre fra hende... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.