Anonym skriver:
Heej piger 
Jeg føler selv at jeg har en såkaldt vinterdepression.. Som starter allerede omkring nu her snart kan jeg mærke og så er den helt indtil maj/juni måned, fordi der er så mørkt og koldt udenfor.. Jeg bliver så irriteret og sur over ingenting, jeg er ikke til at være i nærheden af uden jeg snerre af folk.. Jeg kan tude hver andet øjeblik, men holder det tit inde indtil jeg er alene, men så tuder jeg virkelig også igennem.. Men hvorfor jeg gør det ved jeg ikke.. 
Jeg føler ikke jeg passer ind nogen steder, føler mig forkert uanset hvad jeg gør og siger..
Jeg holder alt ting inde, fordi jeg er bange for hvad folk tænker om mig.. Jeg vil ikke virke dum og derfor holder jeg det inde indtil jeg så kommer hjem fra skole f.eks. og så gik det ud over min tidligere kæreste at jeg bare snakker og snakker om en masse ligegyldige ting som han egentlig ikke kan bruge til noget alligevel.. Men skal bare ud med så meget når jeg kommer hjem for at få luft.. For selvom jeg sidder passiv og kigger på alle andre så oplever jeg jo alligevel en masse i løbet af dagen.. Det er så frustrende..
Jeg kan ikke bare sætte mig ned og snakke om problemerne.. Men jeg vil virkelig gerne kunne forebygge det denne vinter, da jeg ikke magter at skulle igennem det hele igen i år.. At jeg ikke kan overskue noget som helst, at jeg ikke engang kan overskue at lave mad, gøre rent, rydde op efter mig selv og sådan.. Det er så frustrende at jeg ikke kan alle de ting, selvom jeg inderligt gerne vil det..
Jeg har lige fået en ny kæreste og jeg frygter så meget at han bliver træt af det og han ikke gider være sammen med en person der er så doven og ikke laver en skid..
Er der ikke nogen af jer der har nogen redskaber man kan bruge for at få det bedre med sig selv.. Nogle ting i måske har fået fra en psykolog eller andet? Da jeg lige nu ikke er interesseret i at snakke med en psykolog, da jeg ikke syntes det er så slemt endnu og gerne vil se om jeg ikke lige kan gøre noget selv for at komme op inden jeg falder helt i.. Da det er værst om vinteren..
Har brug for gode råd om hvordan jeg ser mere positiv på livet og på mig selv og ikke bare hakker ned på mig selv hele tiden..
Det blev måske lidt langt og rodet.. Men skriv endelig hvis der er andre info'er i skal bruge for at hjælpe mig.. For jeg vil bare have hjælp NU, inden der er for sent!! 
Undskyld de manglende smileys..
Dyrk masser af motion og spis sundt!
Det behøver hverken at være surt eller kedeligt. Find en motionsform du kan lide f.eks. zumba, dans, gymnastik, yoga, svømning, ridning, badminton, ja, hvad som helst. Når du bruger kroppen, får du energi.
Spis mad med farve og drop det friturestegte: Tomater, peberfrugter, gulerødder, broccoli, majs osv. og selvfølgelig al den lækre frugt, du kan få ned. Sundhed kommer indefra.
Gå ud i naturen og føl dig som en del af den. Du kan gå i skoven, i parken, ved søen, ved stranden osv. Gerne flere gange om ugen og også selvom det er koldt.
Positiv tænkning - det kan trænes. Hver gang du tænker på noget negativt, skal du forsøge at tænke på noget positivt. For eksempel skal du ikke sige til dig selv, at du er bange for at få en vinterdepression igen. Nej, du skal sige, at NU er DU herre over din egen lykke, og du skal nok finde den. 
Held og lykke på vejen!