1972 til nu

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.342 visninger
17 svar
0 synes godt om
24. august 2011

Lenats31

Jeg kan altså ikke lade være med at tænke på hvordan synet var på netop ADHD/ADD og autisme dengang jeg selv var barn.

1972:

Genert/reserveret

Nu:

Autisme spektrum forstyrrelse (ASF)

1972:

Krudt i røven

Nu:

ADHD/ADD

1972:

Børn er forskellige

Nu:

Rask eller syg

Hørte for ikke så længe siden i radioavisen at over halvdelen af de børn der idag diagnosticeres med ADHD/ADD faktisk slet ikke har det, men blot mangler lidt opdragelse. jeg mener de talte om de mindre børn, som får diagnosen.

Lena

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2011

Rikke, Liam & Linus

Ja, sådan er det desværre idag.

Børn må simpelthen ikke have lidt krudt i numsen længere.

Det er åbenbart nemmere for folk at acceptere en diagnose og fylde deres børn med medicin, frem for at bruge lidt mere energi på nærvær og opdragelse.

Vil lige skynde mig at sige at der SELVFØLGELIG findes børn med reel ADHD, jeg har mødt nogle af dem.

Anmeld

24. august 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Mener du dermed, at man var klogere i 1972 end nu?

I gamle, gamle dage døde folk ikke af kræft, men af "tæring" - man kendte ikke diagnosen cancer og mente, folk blev "tæret" op.

Før diagnosen skizofreni blev kendt,  kaldte man det bl.a. "ungdomssløvsind". Neurotiske mennesker havde "nerver" eller var hysteriske.

I 1972 var diagnosen autisme i øvrigt velkendt - den blev "navngivet" i 1940´erne. De dårligst fungerende autister blev placeret på institutioner under åndssvageforsorgen. De bedst fungerende var "bare" sære og måtte klare sig bedst muligt.

Før ADHD kaldte vi det DAMP, og før da MBD. Før da blev mennesker med denne lidelse opfattet som utilpasede møgunger og forlod typisk skolen efter 7. klasse. Rigtigt mange indsatte i fængslerne har/havde ADHD - man vidste bare ikke, at der var en forklaring på deres utilpassede adfærd.

Rigtigt mange hash- og stofmisbrugere har lidt af ADHD og medicineret sig selv, fordi der ikke var nogen anerkendelse af eller behandling af deres lidelse.

Jeg synes ikke, der er nogen grund til at romantisere det syn, man tidligere har haft på de pågældende mennesker.

Anmeld

24. august 2011

Mor og meget mere

I øvrigt opfatter jeg ikke folk med ADHD eller Aspergers syndrom som SYGE - det troede jeg faktisk ikke, nogen gjorde længere.

Anmeld

24. august 2011

SpunkenJo

Lenats31 skriver:

Jeg kan altså ikke lade være med at tænke på hvordan synet var på netop ADHD/ADD og autisme dengang jeg selv var barn.

1972:

Genert/reserveret

Nu:

1972:

Krudt i røven

Nu:

ADHD/ADD

1972:

Børn er forskellige

Nu:

Rask eller syg

Hørte for ikke så længe siden i radioavisen at over halvdelen af de børn der idag diagnosticeres med ADHD/ADD faktisk slet ikke har det, men blot mangler lidt opdragelse. jeg mener de talte om de mindre børn, som får diagnosen.

Lena

Jeg tænker som oftest også dårlig opdragelse fremfor ADHD!

Det er også lidt for "nemt" i mine øjne bare at klistre sådan en label på barnet, fremfor selv at tage lidt ansvar....
- ovenstående er mest møntet på en jeg kender lige nu!!!! Hun taler selv om ADHD, men i virkeligheden tror jeg bare der er tale om en forvirret dreng! Han ved ikke hvr grænsen går, for der er ingen omring ham som formår at vise ham det. =forvirret, hysteriskt og hyper barn!

Derimod har jeg selv haft angst for at min barn ville udvikle ADHD, fordi han er født for tidligt. Men indtil nu er der heldigvis ingen tegn. Jeg vælger at tro på de faste rammer herhjemme er med til at give et roligt barn.

Så jeg tror du har helt ret i at en del kan bunde i en "dårlig opdragelse"

Anmeld

24. august 2011

morNov2010

Lenats31 skriver:

1972:

Genert/reserveret

Nu:

1972:

Krudt i røven

Nu:

ADHD/ADD

1972:

Børn er forskellige

Nu:

Rask eller syg

Lena

Uuuuh det er vist den helt forkerte aften jeg lige læser dit indlæg, men bliver simpelthen nødt til at give mit besyv med. Jeg ved godt du skriver, at der er nogle børn der reelt har diagnoserne, men at mange bare er dårligt opdraget.

Min søn har både ADHD og er autist, og tro mig, der er bestemt ikke tale om hverken dårlig opdragelse, ustabile rammer, ikke tydelige forældre eller noget som helst i den dur.

Det er hverken sjovt, underholdende eller nogen nem beslutning at fylde sit barn med medicin, og det er bestemt heller ikke spor underholdende at overveje, om man bliver nødt til at sende sit barn i aflastning, fordi han er så voldsomt udadreagerende, at jeg flere gange om måneden må fastholde ham, fordi han slår, sparker, bider, niver, kradser, nikker skaller etc. (det er sådan en aften jeg har haft i dag, derfor min reaktion).

Mit hjerte bløder hver gang jeg skal give ham en pille, men jeg bliver nødt til det, for ellers er vores liv fuldstændig uudholdeligt, og der er ikke nogen tvivl i mit sind om, at fik han ikke medicin, så blev jeg nødt til at anbringe ham udenfor hjemmet i mere end bare aflastning nogle gange om måneden.

Det er opslidende og utrolig frustrerende, hele tiden at blive mindet om, at folks reaktion som oftest er... han er nok bare dårligt opdraget. Man læser om det ofte, og kan se det i folks ansigter i supermarkedet. Jeg synes det er hårdt nok at have et barn som har de vanskeligheder, og vide, at det skal han leve med RESTEN af hans liv. Han vil altid have svært ved det sociale, og han vil altid have svært ved at styre hans impulser.

Jeg håber at folk vil lade være med at dømme, og så stole på, at de børn der har fået diagnosen, rent faktisk er blevet udredt af mennesker med forstand på det, og at forældrene gør det bedste de kan, med de ressourcer de har fået stillet til rådighed. For det er nemlig en næsten større kamp end at have barnet... det er kampen med kommunen om diverse støttemidler.

Anmeld

24. august 2011

Mor og meget mere

SpunkenJo skriver:

Jeg tænker som oftest også dårlig opdragelse fremfor ADHD!

Det er også lidt for "nemt" i mine øjne bare at klistre sådan en label på barnet, fremfor selv at tage lidt ansvar....
- ovenstående er mest møntet på en jeg kender lige nu!!!! Hun taler selv om ADHD, men i virkeligheden tror jeg bare der er tale om en forvirret dreng! Han ved ikke hvr grænsen går, for der er ingen omring ham som formår at vise ham det. =forvirret, hysteriskt og hyper barn!

Derimod har jeg selv haft angst for at min barn ville udvikle ADHD, fordi han er født for tidligt. Men indtil nu er der heldigvis ingen tegn. Jeg vælger at tro på de faste rammer herhjemme er med til at give et roligt barn.

Så jeg tror du har helt ret i at en del kan bunde i en "dårlig opdragelse"

Den dreng, du kender, har jo - efter hvad jeg kan læse - slet ikke fået diagnosen. Det kræver en lang udredningsproces af bl.a. psykiatere og psykologer, som er eksperter på området. Jeg tror godt, de kan kende forskel på dårlig opdragelse og diagnoserne.

Anmeld

24. august 2011

SpunkenJo

Mor og meget mere skriver:

Den dreng, du kender, har jo - efter hvad jeg kan læse - slet ikke fået diagnosen. Det kræver en lang udredningsproces af bl.a. psykiatere og psykologer, som er eksperter på området. Jeg tror godt, de kan kende forskel på dårlig opdragelse og diagnoserne.

Helt sikkert

Men de blikke du får når du er de med din dreng, er jo netop fordi man hører om så mange der er fejldiagnosticeret

Og i det eksempel jeg nævnte kan jeg forestille mig han ender med en eller anden form for medicinering, desværre

Jeg er ked af at høre I har en hverdag fyldt med konflikter og medicin. Men med det du beskriver, lyder det til at din dreng ikke kunne have bedre rammer

Men hvad angår måden man ser på "urolige børn på" så vil man nok ikke ku undgå, at man ofte vil tænke "dårlig opdragelse" desværre

Anmeld

24. august 2011

Mor og meget mere

SpunkenJo skriver:

Helt sikkert

Men de blikke du får når du er de med din dreng, er jo netop fordi man hører om så mange der er fejldiagnosticeret

Og i det eksempel jeg nævnte kan jeg forestille mig han ender med en eller anden form for medicinering, desværre

Jeg er ked af at høre I har en hverdag fyldt med konflikter og medicin. Men med det du beskriver, lyder det til at din dreng ikke kunne have bedre rammer

Men hvad angår måden man ser på "urolige børn på" så vil man nok ikke ku undgå, at man ofte vil tænke "dårlig opdragelse" desværre

Du må forveksle mig med en anden - jeg har ikke skrevet noget af det, du omtaler.

Anmeld

24. august 2011

Lenats31

Selvfølgelig er der da nogle reelt har disse diagnoser og folk bliver overbegloede af andre der tænker deres når barnet eksempelvis smider sig på gulvet i arrigskab i supermarkedet osv. Men jeg synes bare at særligt børn meget hurtigt kan blive placeret i sådanne "kasser" om I vil.

Hvad er i grunden "normalt"?

Jeg har selv en datter på nu 7 år med diagnoserne infantil autist og let til moderat retardering. Og det er reelt nok. Så jeg er udemærket godt klar over at det osse fandtes i 1972

Iøvrigt så har både manden og jeg et lille skilt med i vores punge, hvorpå der bla står at hun er autist samt at vi har bemærket han/hun har "givet vores barn opmærksomhed"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.