Hvad var jeres barns første ord?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2011

henh01

min søn er 9 mdr og har sagt lyde som godt kunne lyde som mor og far, men aldrig hvor vi har været overbevist om at han vidste hvad han sagde

Til gengæld kan han sige hejhej og vinke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2011

Dansker I Holland

JeNoVa skriver:

Du spørger bare løs! 

Faren kan ikke tale dansk, og jeg kan ikke tale hollandsk. Derfor taler vi engelsk sammen.

Vi havde fra starten af aftalt, at vi udlukkende taler vores modersmål til vores børn. Det var måske lidt underligt i starten, men nu hvor vores ældste er 18 måneder gammel, går det strygende. Vi lærer på denne måde også hinandens sprog - ihvertfald at forstå.

Gode råd: Læs højt på dansk (jeg har fået tilsendt mange bøger hjemmefra), syng på dansk (jeg kan efterhånden op mod 40 danske børnesange udenad, som jeg synger i tide og utide, og jeg synger altså IKKE særlig smukt), sæt dansk radio og tv på (på dr.dk er der masser at se og lytte til). Og sidst men ikke mindst: Gør det til en vane! Al begyndelse er svær, men når det først er blevet vant til at tale udlukkende dansk til din datter, kommer det helt af sig selv.

Vi bor i øvrigt ikke i Holland men i Curacao. Jeg kender kun én anden herovre, der taler dansk, men hende ser jeg desværre ikke særlig tit. Hvor i Holland bor du?

Vi bor i en by der hedder Delft hehe... Puha det er sq svært for jeg har ingen danske børnebøger herovre Men self er der jo nettet som man kan søge efter ting jo. Tror skam nok det skal gå, det er bare møg svært hihi...

Hvor bor I henne? Ved ikke hvad det er for et land eller noget hvad I bor i hehe...

Anmeld

23. august 2011

B&J

Ma ma = mad mad hhihihi det var det første ord

Anmeld

23. august 2011

Anne85

Nr et sagde vov, muh, nøøn (når han så en bil) som nogle af de første ord. Nr to sagde bar (far) og dak (tak) som de første ord

Anmeld

23. august 2011

netdaddy

Glemmer det aldrig...min ældste drengs første ord var nemlig "Far" - rent og tydeligt, da han var ca. 11 måneder.

Vores yngste på knap et år siger "mam" (mad).

Anmeld

23. august 2011

Clisolka

Her er Isabella så småt begyndt at sige MA MA - hvilket betyder at nu vil hun gerne have mad  Hun er 10 mrd. 

Anmeld

23. august 2011

missie20

Min søn på 16 måneder, begyndte for 1 måneds tid siden og sige:" Hej, nej og ja og dada, helt bevist om tingene.

Anmeld

14. november 2011

IngenKoPåIsen

Min datters første rigtige ord var RAP, og hun var 9 måneder

Anmeld

14. november 2011

E.T

Sov good 

min mand er englænder, så derfor blander han allerede sprogende 

Anmeld

16. november 2011

DK

Far.

Efter den lange sommerferie startede Mikkel igen på job og Richard savnede ham så meget. Så han begyndte at vågne kl. 6.30 og så lå han i sengen og kaldte på "Bar". Han råbte det højt og klart "Bar" ventede lidt og råbte det igen. Mikkel er naturligvis pavestolt og de to hyggede så lige 30-45 min hver morgen før vi andre stod op i et par uger til Richard igen havde vænnet sig til at far ikke var hjemme hele dagen.

Richard kan nogle ord nu, men Far er stadig det der oftest bliver brugt. Han kommer af og til i tanke om Mikkel, så stopper han med at lege/spise og kigger spørgende op på mig og siger "Bar"? Jeg ved ikke om han fatter  det når jeg siger at Mikkel er på arbejde, altså han er jo ikke så gammel endnu (9,5 mdr).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.