Heysa jeg bor i Holland og har lidt spørgsmål
Jeg er gift med en Hollandsk mand som er far til vores fælles datter Nikita. Kan faren ikke snakke dansk? Det kan min mand nemlig heller ikke så godt.. Hvordan ordner I det? Kunne godt tænke mig at snakke lidt mere med dig og få nogle råd, da det er MEGA svært og snakke dansk til hende kun da vi jo bor i Holland..
Sussie
Du spørger bare løs! 
Faren kan ikke tale dansk, og jeg kan ikke tale hollandsk. Derfor taler vi engelsk sammen.
Vi havde fra starten af aftalt, at vi udlukkende taler vores modersmål til vores børn. Det var måske lidt underligt i starten, men nu hvor vores ældste er 18 måneder gammel, går det strygende. Vi lærer på denne måde også hinandens sprog - ihvertfald at forstå.
Gode råd: Læs højt på dansk (jeg har fået tilsendt mange bøger hjemmefra), syng på dansk (jeg kan efterhånden op mod 40 danske børnesange udenad, som jeg synger i tide og utide, og jeg synger altså IKKE særlig smukt), sæt dansk radio og tv på (på dr.dk er der masser at se og lytte til). Og sidst men ikke mindst: Gør det til en vane! Al begyndelse er svær, men når det først er blevet vant til at tale udlukkende dansk til din datter, kommer det helt af sig selv.
Vi bor i øvrigt ikke i Holland men i Curacao. Jeg kender kun én anden herovre, der taler dansk, men hende ser jeg desværre ikke særlig tit. Hvor i Holland bor du?
Anmeld