Anonym skriver:
Aha, der kom den jeg var int i..
13 uger inden min barsel? SKAL det være de sidste 13 uger lige inden, eller kan det godt være i den tid man er gravid?
Og så søger man om det, og det er ikke sikkert man får det? Hvordan er taksterne? Er det helt galt? Får man barselsdagpenge og så de der 12 klip oveni hatten samtidigt?
Nej ikke bare på et tidspunkt mens du er gravid, det er de 13 uger inden din barsel starter, som de beregner dine timer ud fra. Jeg gik på barsel 1. februar og så tæller de 13 uger tilbage og tager timerne ud fra lønsedlerne. Dvs du skal sikre dig at de lønsedler du har er korrekte. Du kan først ansøge om barselsdagpenge når du har fået den sidste lønseddel (i mit tilfælde var det jo først 1. marts, da jeg først fik løn for januar, i slutningen af februar).
Nej, du kan kun ansøge og de vurderer så om du er berettiget. Men hvis du husker at have haft 120 timer, de sidste 13 uger, så burde det ikke være et problem. Jeg fik bare at vide mange gange, at jeg ikke skulle føle mig sikker. (det er jo også kommunen
)
Du får klip (alt efter hvordan du vælger dem) og barselsdagpenge samtidig (hvis du får dem bevilliget, det er jo første skridt). Du betaler skat af dine barselsdagpenge. Taksten i min kommune er 103,5 kr i timen, selvom min timeløn før var 145 kr. Men det er et maksimum beløb jeg får, det fås ikke højere. Og så kan du gange det ud med de timer du havde på en måned ud fra de lønsedler du har sendt ind og trække skatten fra, så har du hvad du får. Jeg havde 125 timer i de sidste 13 uger inden min barsel. Jeg får udbetalt omkring 2400 kr. Så det er ikke en guldgruppe, men ved siden af en SU kan det være altafgørende!!
Husk at ansøge senest 8 uger efter din barsel starter.
Håber det kunne hjælpe, ellers skriver du bare igen 
Anmeld