Gravid under uddannelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.816 visninger
11 svar
0 synes godt om
14. august 2011

Anonym trådstarter

Hvad gør man hvis man feks er ved og tage en uddannelse og er på SU... Men så bliver man gravid ( som ikke er planlagt )... Jeg tænker hvad så med penge pr mdr når man går på barsel?

Synes jeg har hørt noget om at hvis man i sin tid mens man er gravid har et deltidsarbejde ved siden af studie så kan man få fuld dagpenge i barselsperioden? Er det rigtigt?

Og hvor lang tids barsel kan man holde?

Ikke fordi det er min plan og gøre sådan når jeg skal til og studere, men det er altid godt og ta alle forbehold tænker jeg bare!!

Håber der er nogen der kan hjælpe mig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2011

Tvebakken

Hejsa,

Tillykke med graviditeten.

Jeg ved ikke med dagpenge - jeg fik begge mine unger, mens jeg var under uddannelse - og det giver så ret til 12 ekstra klip per barn, som du kan bruge enten som enkeltklip i 12 måneder, eller dobbeltklip i 6 måneder - eller som flex med dine alm klip.

Forskellen er, at når du er på barslsklip er der ingen aktivitetskrav og sådan, som der er på alm. klip.

håber du finder ud af det - hvad end det så er på SU eller dagpenge.

Anmeld

14. august 2011

Anonym trådstarter

Tvebakken skriver:

Hejsa,

Tillykke med graviditeten.

Jeg ved ikke med dagpenge - jeg fik begge mine unger, mens jeg var under uddannelse - og det giver så ret til 12 ekstra klip per barn, som du kan bruge enten som enkeltklip i 12 måneder, eller dobbeltklip i 6 måneder - eller som flex med dine alm klip.

Forskellen er, at når du er på barslsklip er der ingen aktivitetskrav og sådan, som der er på alm. klip.

håber du finder ud af det - hvad end det så er på SU eller dagpenge.

Hvad betyder det der extra klip i 12 mdr?

Er det så man i stedet for at få 5400kr i SU får 10800 i 12 mdr? Eller ryger ens normale SU så man stadig kun får 5400??

PS er ikke gravid, tager bare mine forholdsregler, hehe

Anmeld

14. august 2011

Tvebakken

He he - så for søren - beklager fejlen.

Det betyder, at du til din uddannelse har ret til et bestemt antal klip - i forhold til din uddannelses.

Bliver du mor undervejs, får du 12 ekstra klip på saldoen (af samme størrelse som dine almindelige klip), som du kan vælge at få som enkeltklip - altså forlænge din feriode med SU med 12 måneder - eller dobbelklip i 6 måneder.

Var det mere klart?

Anmeld

14. august 2011

Anonym11

Jeg er på barsel under uddannelse.

Du får 12 klip ekstra fra SU til din barsel. Da du ikke er studieaktiv under din barsel er du ikke berettiget til alm. SU klip, og derfor kun barsel klip. Så nej, du får ikke alm SU+barsels SU.

Du kan bruge dine 12 klip på 3 forskellige måder.

1. Du kan vælge at være studieaktiv under din barsel(så læser du samtidigt, og holder i teorien ikke barsel) og så vil du få udbetalt både barsels klip og alm. SU klip i 12 måneder. Altså, 5400x2 før skat

2. Du kan vælge at holde 6 måneders barsel i stedet for 12 måneder, og på den måde får du så udbetalt dine 12 klip over 6 måneder. Altså, 5400x2 før skat i 6 måneder og så skal du tilbage på studiet

3. Du holder dine 12 måneders barsel uden at være studieaktiv. Så får du alm. SU, altså 5400, i 12 måneder og vender så tilbage til studiet efter endt barsel.

I mit tilfælde var jeg tvunget til at gå på barsel i 12 måneder selvom jeg kun ønsket 6 måneder fordi det ikke passede ind i min studieplan. Så det kan du også komme ud for.

Husk på du forresten ikke får forsørgertillæg før du kommer tilbage fra barsel eller kan tage forsørger SU-lån før efter endt barsel

Anmeld

14. august 2011

Tvebakken

Anonym11 skriver:

Du får 12 klip ekstra fra SU til din barsel. Da du ikke er studieaktiv under din barsel er du ikke berettiget til alm. SU klip, og derfor kun barsel klip. Så nej, du får ikke alm SU+barsels SU.

1. Du kan vælge at være studieaktiv under din barsel(så læser du samtidigt, og holder i teorien ikke barsel) og så vil du få udbetalt både barsels klip og alm. SU klip i 12 måneder. Altså, 5400x2 før skat

2. Du kan vælge at holde 6 måneders barsel i stedet for 12 måneder, og på den måde får du så udbetalt dine 12 klip over 6 måneder. Altså, 5400x2 før skat i 6 måneder og så skal du tilbage på studiet

3. Du holder dine 12 måneders barsel uden at være studieaktiv. Så får du alm. SU, altså 5400, i 12 måneder og vender så tilbage til studiet efter endt barsel.

I mit tilfælde var jeg tvunget til at gå på barsel i 12 måneder selvom jeg kun ønsket 6 måneder fordi det ikke passede ind i min studieplan. Så det kan du også komme ud for.

Husk på du forresten ikke får forsørgertillæg før du kommer tilbage fra barsel eller kan tage forsørger SU-lån før efter endt barsel

Præcis - du formulerer dig bare meget bedre end mig.

Anmeld

14. august 2011

Angelspot

Jeg er lige nu på barsel og under uddannelse. Har jo så bare orlov lige i øjeblikket

Kan se de andre har svaret dig fint ang SU klip, men nu skal du høre hvad angår barselsdagpenge (som det så fint hedder).

Du skal have arbejdet 120 timer de sidste 13 uger inden din barsel starter, for overhovedet at kunne søge om barselsdagpenge ved siden af din SU. Dvs du først kan søge fra den dag du har den sidste lønseddel, da du naturligvis skal dokumentere alt. Jeg havde 123 timer, jeg søgte sidst i februar og fik det bevilliget i marts, med tilbagevirkende kraft (jeg gik på barsel 1. feb.)

Og det er ikke nogen pengemaskine! Du får IKKE det som du normalt tjener, du får et maks beløb og så får du for det gennemsnitlige antal timer du har haft i de 13 uger. Men ring til barselskontoret i din kommune og forhør dig, jeg blev mødt af en meget venlig dame som forklarede mig alt

Anmeld

15. august 2011

Anonym trådstarter

Tvebakken skriver:

He he - så for søren - beklager fejlen.

Det betyder, at du til din uddannelse har ret til et bestemt antal klip - i forhold til din uddannelses.

Bliver du mor undervejs, får du 12 ekstra klip på saldoen (af samme størrelse som dine almindelige klip), som du kan vælge at få som enkeltklip - altså forlænge din feriode med SU med 12 måneder - eller dobbelklip i 6 måneder.

Var det mere klart?

Jeps det var det! Tak for hjælpen

Anmeld

15. august 2011

Anonym trådstarter

Anonym11 skriver:

Super lækkert med de der muligheder, tak fordi du tog dig tid til og skrive dem til mig

Anmeld

15. august 2011

Anonym trådstarter

Angelspot skriver:

Jeg er lige nu på barsel og under uddannelse. Har jo så bare orlov lige i øjeblikket

Kan se de andre har svaret dig fint ang SU klip, men nu skal du høre hvad angår barselsdagpenge (som det så fint hedder).

Du skal have arbejdet 120 timer de sidste 13 uger inden din barsel starter, for overhovedet at kunne søge om barselsdagpenge ved siden af din SU. Dvs du først kan søge fra den dag du har den sidste lønseddel, da du naturligvis skal dokumentere alt. Jeg havde 123 timer, jeg søgte sidst i februar og fik det bevilliget i marts, med tilbagevirkende kraft (jeg gik på barsel 1. feb.)

Og det er ikke nogen pengemaskine! Du får IKKE det som du normalt tjener, du får et maks beløb og så får du for det gennemsnitlige antal timer du har haft i de 13 uger. Men ring til barselskontoret i din kommune og forhør dig, jeg blev mødt af en meget venlig dame som forklarede mig alt

Aha, der kom den jeg var int i.. 13 uger inden min barsel? SKAL det være de sidste 13 uger lige inden, eller kan det godt være i den tid man er gravid?

Og så søger man om det, og det er ikke sikkert man får det? Hvordan er taksterne? Er det helt galt? Får man barselsdagpenge og så de der 12 klip oveni hatten samtidigt?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.