Jeg er på barsel under uddannelse.
Du får 12 klip ekstra fra SU til din barsel. Da du ikke er studieaktiv under din barsel er du ikke berettiget til alm. SU klip, og derfor kun barsel klip. Så nej, du får ikke alm SU+barsels SU.
Du kan bruge dine 12 klip på 3 forskellige måder.
1. Du kan vælge at være studieaktiv under din barsel(så læser du samtidigt, og holder i teorien ikke barsel) og så vil du få udbetalt både barsels klip og alm. SU klip i 12 måneder. Altså, 5400x2 før skat
2. Du kan vælge at holde 6 måneders barsel i stedet for 12 måneder, og på den måde får du så udbetalt dine 12 klip over 6 måneder. Altså, 5400x2 før skat i 6 måneder og så skal du tilbage på studiet
3. Du holder dine 12 måneders barsel uden at være studieaktiv. Så får du alm. SU, altså 5400, i 12 måneder og vender så tilbage til studiet efter endt barsel.
I mit tilfælde var jeg tvunget til at gå på barsel i 12 måneder selvom jeg kun ønsket 6 måneder fordi det ikke passede ind i min studieplan. Så det kan du også komme ud for.
Husk på du forresten ikke får forsørgertillæg før du kommer tilbage fra barsel eller kan tage forsørger SU-lån før efter endt barsel 
Anmeld