Hvad pokker er det lige jeg gør galt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2009

Loggidut

det snakkede hunni og jeg lidt om i går...og jeg aner det ikke...men efterhånden vil jeg tro det.

dog vågnede tif kun en gang i nat...omkring klokken to! har hun været yderligere vågen...så har jeg bare sovet fra det...lol. men det tror jeg nu ikke

HVOR ER VORES TIGER-EKSPERTER?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2009

Becks

Loggidut skriver:

det snakkede hunni og jeg lidt om i går...og jeg aner det ikke...men efterhånden vil jeg tro det.

dog vågnede tif kun en gang i nat...omkring klokken to! har hun været yderligere vågen...så har jeg bare sovet fra det...lol. men det tror jeg nu ikke

HVOR ER VORES TIGER-EKSPERTER?

Hejsa... Var lige inde og læse jeres tråd, lyder ikke rart med alle de natlige forstillinger
Fandt de 10 tigerspring frem på nettet, og vil da lige sætte dem ind her til jer, måske I bliver klogere

Knus Beck

Spring 1 (5 uger): Sansningernes verden

Barnets indre organer og stofskifte forandrer sig, og barnet er nu ved at falde til som et lille landvæsen. Det oplever en voksende bevidsthed om sine omgivelser. Efter dette spring vil dit barn virke mere kvikt og opmærksomt. Det er ganske enkelt vågnet op!

Spring 2 (8 uger): En verden af mønstre

Dit barn ser mere, oplever farver for første gang og aner mønstre i det, det ser på. I netop denne alder oplever barnet for første gang, at det er adskilt fra verden og opdager, at det har hænder. Det opfatter lyde, smag, lugte og genkender ting omkring sig, f.eks. sit legetøj. Barnet har mere kontrol over sit hoved, sin krop og sine ansigtsmuskler.

Spring 3 (12 uger): En verden af glidende overgange

Barnet bemærker forandringer mellem f.eks. lys og mørke, forandringer i stemmeleje og andre "skygger" i omgivelserne. Barnet vil nu selv forsøge at opdage verden, som det bedst kan, f.eks. ved at eksperimentere med sit legetøj og sin egen krop. Det opdager, at det selv kan være med til at skabe overgange og forandringer. Bevægelserne bliver mere smidige og bevidste, og den måde, barnet bruger sin stemme på, er i stor udvikling. Der sker netop nu store forandringer i nervesystemet.

Spring 4 (19 uger): En verden af begivenheder

Barnets evne til at forstå verden bliver mere detaljeret, det er mere fysisk aktivt, kan lave mere komplicerede lyde og er måske snart på vej til at kravle. Alt, hvad barnet foretager sig, viser en voldsom trang til at skabe mening af tingene. Barnet er ved at udvikle sin egen personlighed.

Spring 5 (26 uger): En verden af sammenhænge

Barnet er nu mere mobilt og kan koordinere arme og ben med resten af kroppen. Det bygger hele tiden videre på sine allerede tilegnede færdigheder og sin viden. Barnet forstår nu afstanden mellem to genstande. Og allervigtigst: Med afstandsfornemmelsen forstår barnet nu, at Mor kan finde på at gå - altså skabe afstand! Den opdagelse er skræmmende for alle børn. Behovet for en base er stort. I denne alder forstår barnet også, at nogle ting er udenpå, indeni, ovenpå, nedenunder, og denne viden bruger det i sin leg med legetøjet og andre ting, det ser.

Spring 6 (37 uger): Kategoriernes verden

Barnet foretager nu metodiske undersøgelser af verden. Samler bittesmå genstande op fra gulvet, prøver at forstå de ting, det ser. Det vil mase en banan, prøve hvordan spinat og kartoffelmos føles mellem fingrene, blande det sammen - bare for at se det ske. Barnet er mere koncentreret, alvorligt, roligt og er ved at opdage, at forskellige ting hører under samme kategori: En lille gul hest på en tegning er i samme kategori som en stor sort hest på et fotografi, etc.

Spring 7 (46 uger): Rækkefølgernes verden

Barnet begynder nu at forstå, at hvis det skal nå et mål, må det gøre tingene i en bestemt rækkefølge. Klodserne skal lægges ovenpå hinanden, den runde klods skal i det runde hul, etc. Børn i denne alder kan godt lide at sætte to ting sammen. Hvor det før kun har formået at splitte ad (vælte et tårn af klodser), vil det nu gerne samle og opbygge. Det bliver mere præcist i sine handlinger og kan f.eks. grave med en skovl, prøve at sætte en nøgle i nøglehullet, kaste med en bold, hente sine sko etc.

Spring 8 (55 uger): Programmernes verden

Barnet erkender nu, at verden er fuld af mål og rækkefølger af handlinger. Hvis man skal på tur, skal man have sko, jakke, hue på og hente klapvognen. At spise, sove, skifte ble, bygge et tårn - alting kræver et "program". Barnet vil gerne hjælpe med alting, og hvis det får lov, bidrager det til, at barnet bedre kan forstå verdens sammenhæng - og det er netop den i al sin vælde og uforståelighed, der forvirrer og skræmmer barnet. Så vær overbærende, trøst og lad barnet få lov til at hjælpe og være med på sit eget plan.

Spring 9 (64 uger): Princippernes verden

Barnet begynder nu at lære, hvordan det knytter an til forskellige situationer, og hvordan det selv får bedst udbytte af situationerne. Barnet begynder at kunne tænke frem i tiden, at tænke efter og overveje konsekvenserne af sine handlinger. De begynder i det små at kunne at veje fordele og ulemper op mod hinanden. Barnet finder nu ud af alle dens muligheder for valg, f.eks. "skal jeg sætte en klods ekstra ovenpå tårnet?", "skal jeg vælte det?" m.m.

Spring 10 (75 uger): Systemernes verden

Barnets første spire i dannelsen af samvittighed sker i denne verden. Det er også her, at barnets forståelse af sig selv og dets selvbevidsthed har forskellige konskevenser. Det betyder blandt andet, at barnet opdager sin egen krop, at den har kontrol over sin egen krop. Det er her, barnet opdager, at den har sin egen vilje, og at den kan tage beslutninger. Barnet begynder at fortå, at den er del af sin egen familie, og at den ikke er det samme som sin nabos familie.

Vokseværk på krop og sjæl

Fælles for de 10 spring er, at det er en svær tid for barnet (og for dig som forælder). Men når du ved, at det er en konstruktiv og positiv udvikling, der sker lige nu, er det nemmere at støtte dit barn, og det er det eneste, barnet har brug for, når det river og slider i det både indeni og udefra. Barnet har vokseværk på krop og sjæl. Det har brug for varme, trøst og omsorg. Og den kan kun komme fra dig.

Anmeld

6. januar 2009

Loggidut

ahhh....og hvad uge er vi mon i...se det her er sindsygt spændene...tak for det.

frem med lommeregneren

Anmeld

6. januar 2009

Loggidut

ca 75 uger? kan det virkelig passe....låååååål

Anmeld

6. januar 2009

Rasmine

Hvornår putter I hende?
-Måske I sku prøve at putte hende lidt senere end I plejer?

Husk på de bliver mere og mere selvstændige, VIL og KAN alt selv (hvis de selv ku sige det)

Vi inddrager Rasmus meget, og spørger ham om vi skal hjælpe ham, hvis clementin/banan-pilleriet (feks) går i hårdknude.
Så grynter han måske noget som minder om et ja, og så hjælper vi ham.
Hvis ik vi må hjælpe, sidder han selv og makker i det, og så bliver han tovlig, kyler rundt med frugten, og så ligger den der.
Og så tuder han, og vil gerne have hjælp.

Når det drejer sig om ting som han SKAL spørger vi ham ikke.
Feks siger vi: Nu skal du op i seng. Og ikke "vil du op i seng."
Osv osv osv,

Giver det mening?

Anmeld

6. januar 2009

Loggidut

Mebach skriver:

Hvornår putter I hende?
-Måske I sku prøve at putte hende lidt senere end I plejer?

Husk på de bliver mere og mere selvstændige, VIL og KAN alt selv (hvis de selv ku sige det)

Vi inddrager Rasmus meget, og spørger ham om vi skal hjælpe ham, hvis clementin/banan-pilleriet (feks) går i hårdknude.
Så grynter han måske noget som minder om et ja, og så hjælper vi ham.
Hvis ik vi må hjælpe, sidder han selv og makker i det, og så bliver han tovlig, kyler rundt med frugten, og så ligger den der.
Og så tuder han, og vil gerne have hjælp.

Når det drejer sig om ting som han SKAL spørger vi ham ikke.
Feks siger vi: Nu skal du op i seng. Og ikke "vil du op i seng."
Osv osv osv,

Giver det mening?

det giver perfekt mening...og tak for det, men det er prøvet af, godt og grundigt...for det var en af de ting jeg kunne sætte fingre på jeg måske gjore forkert...men det har heller ikke været bedre at jeg forlangte det...og det har slet ikke været godt at trække hendes sovetid...for så har vi bare den her hyæne som sover lang tid om morgenen.

men i aften havde jeg faktisk tidligt ro...havde så også lagt en plan, som forgik således (og som gav mig delvis svar på hvorfor tingene er som de er)

først blev hun puttet som sædvanligt, og der var ro i et godt stykke tid, så begyndte natteravnen at synge!

jeg gik så ned til hende, snakkede lidt med hende, og læste lidt i en bog.

siger så til hende, at hvis hun putter sig ned, så bliver jeg hos hende, og det gik faktisk godt, jeg sad i sækkestolen ved siden af hende...uden at snakke.

i starten rejste hun sig op mange gange...og jeg rejste mig resolut, og sagde; så går jeg ud!
så blev der lidt hylen, og jeg puttede hende...og satte mig i stolen igen...og det her mønster fortsatte...hun rejste sig, jeg gik mod døren, og hun puttede sig...

til sidst gik der længere tid i mellem at hun rejste sig, og til sidst lå hun bare, og vrikkede rundt og klappede og slog sig selv...og så opdagedejeg sgu at hver gang hun var ved at falde i søvn, så lavede hun et eller andet stunt for at holde sig vågen.

jeg sad jo så muse stille og snakkede ikke med hende...og til sidst måtte hun opgive, og lukke øjnene...

så i morgen forgår det på samme måde...og så håberjeg processen går lidt hurtigere...

jeg tror simpelthen på det tigerspring....tif har som regel aldrig hoppet gennem dem uden at gøre opmærksom på dem...og giver det uro om aftenen og natten...så må vi tage den tid.

det hjælper lidt at vide der "kan" være en årsag til det her bavl...for det er satme en nasty omgang...

aj det blev langt, undskyld

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.