Fordele ved hjemmefødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. august 2011

Trolde_mor

1/3 i Holland føder hjemme. Det er mindst lige så sikkert som at føde på sygehus, faktisk mere, da der bl.a. ikke er bakterier osv. + at jordmoder udelukkende er din. JM har været JM i maaange år. Mine lige så længe som jeg har levet (siden 1986 )

Jeg var førstegangsfødende og havde 52,4 km. til sygehuset

Mht. smertestillende, forbereder man sig jo mentalt på det, og der er gode smertelindrende ting, man kan have med sig i forløbet. Ingefærklude, varmepude....

Kan kun anbefale det. Farmand og jeg klarede fødslen selv, og JM tjekkede kun hvor åben jeg var og hjertelyd. Det at være hjemme giver tryghed under fødslen og man føler man har kontrol under sin føfdsel, hvilket jeg virkelig havde brug for, da jeg jo ikke kunne styre hvad min krop gjorde. Min fødsel ville slet ikke have været så tryg eller gået så godt, hvis jeg havde været på sygehus, det er der ingen tvivl om.

Jeg fødste ham 18.56 og jordmoder tog først hjem kl 00:00, efter at have hygget med hjemmelavet pølsehorn, fortælle mig om moderkagen, skrevet og vist og journal og skrevet et kort til os, med en hilsen

Jeg tog selv imod ham, og Kian opdagede slet ikke han blev født. Jeg glemmer aldrig da jeg fik ham op, og han bar lå der i fosterstilling med lukkede øjne, da jeg så snakker til ham, åbner han roligt øjnene og kigger op på mig, og da far sagde noget, drejede han hovedet og kiggede op på ham.. og så klikkede vores skønne jublende på kameraet og tog en masse billeder og kian stak forskrækket i et hyl hehe

Er der noget der går JM usikker (på om der er noget galt) så venter man ikke på ambulance. Man pakker stille og roligt en taske og så kører man selv. Det hele foregår stille og roligt, idet JM reagere ved det mindste, er der god til (Har 3 fra min JM-gruppe der har født på syygehus, og de er stadig lykkelig for at have valgt hjemmefødsel

Du kan læse min FB her :

https://www.baby.dk/debat/72733pi1/hjemmefoedsel/min-hjemmefoedsel-med-kian-3-laaaaaang-beretning--.aspx

Forresten er det også helt igennem fantastisk at have JM under graviditeten, vi mødte dem begge da jeg var 3 mdr. henne og det er vildt som man lærer dem at kende månederne igennem og det giver enorm tryghed at man ved hvem der skal være ens JM

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2011

Tona

Jeg ville virkelig gerne have født hjemme da jeg skulle have Amanda, pga de fordele som andre nævner. Fik dog ikke lov pga risiko for komplikationer. Og det var måske meget godt da jeg efter de første 9 timer vrælede på en epidural-blokade og jeg er ikke helt sikker på om jeg kunne have klaret de sidste 6 ½ time hvis jeg ikke havde fået den.

Men altså hvis man er frisk og rask så tror jeg godt nok at en hjemmefødsel ville være drømmen og er stadig lidt træt af at jeg aldrig kommer til at opleve en for det må være så dejligt og trygt

Anmeld

6. august 2011

Mi

Jeg vil til enhver tid anbefale at man i det mindste taler med sin jm om hjemmefødsel. Jeg har selv født hjemme anden gang, første gang var med tvillinger, så der måtte jeg jo ikke. Man får virkelig kun "lov" til at føde hjemme, hvis ALT ser ud til at være ok. I forhold til dem som siger, at deres børn ikke ville være i live, hvis de havde født hjemme, så må man bare sige, at ingen ved det. Ved hjemmefødsel sender jm dig jo afsted med ambulance hvis der er det mindste galt, og så står der et hold klar på fødegangen når du lander på sygehuset. Min jm fortalte, at det eneste som var så akut at det kunne blive livstruende, var vist barnet sad fast i fødselskanalen, hvilket kunne ske hvis barnet var meget stort. Derfor fraråder de også hjemmefødsel, hvis barnet vurderes til at være meget stort.

Fordelene ved hjemmefødsel er for mig:

Jeg er mere tryg ved at være hjemme

Jeg skal alligevel hurtig hjem, så hvorfor sidde med veer i bilen til sygehuset (det er nemlig virkelig ubehageligt ), for at skulle pakke sin nye baby sammen og køre hele vejen hjem igen kort efter.

Det er faktisk mere sikkert, ifølge statestikkerne. Også når man har renset tallene for risikofødsler på sygehuset.

Min jm vil være hos mig fra jeg ringer efter hende og fødslen er igang og indtil ca 2 timer efter fødslen. Hun har ikke andre fødende kvinder hun skal tage sig af. Det er meget intim, personligt og hyggeligt.

Anmeld

6. august 2011

MinNoah

Trolde_mor skriver:

1/3 i Holland føder hjemme. Det er mindst lige så sikkert som at føde på sygehus, faktisk mere, da der bl.a. ikke er bakterier osv. + at jordmoder udelukkende er din. JM har været JM i maaange år. Mine lige så længe som jeg har levet (siden 1986 )

Jeg var førstegangsfødende og havde 52,4 km. til sygehuset

Mht. smertestillende, forbereder man sig jo mentalt på det, og der er gode smertelindrende ting, man kan have med sig i forløbet. Ingefærklude, varmepude....

Kan kun anbefale det. Farmand og jeg klarede fødslen selv, og JM tjekkede kun hvor åben jeg var og hjertelyd. Det at være hjemme giver tryghed under fødslen og man føler man har kontrol under sin føfdsel, hvilket jeg virkelig havde brug for, da jeg jo ikke kunne styre hvad min krop gjorde. Min fødsel ville slet ikke have været så tryg eller gået så godt, hvis jeg havde været på sygehus, det er der ingen tvivl om.

Jeg fødste ham 18.56 og jordmoder tog først hjem kl 00:00, efter at have hygget med hjemmelavet pølsehorn, fortælle mig om moderkagen, skrevet og vist og journal og skrevet et kort til os, med en hilsen

Jeg tog selv imod ham, og Kian opdagede slet ikke han blev født. Jeg glemmer aldrig da jeg fik ham op, og han bar lå der i fosterstilling med lukkede øjne, da jeg så snakker til ham, åbner han roligt øjnene og kigger op på mig, og da far sagde noget, drejede han hovedet og kiggede op på ham.. og så klikkede vores skønne jublende på kameraet og tog en masse billeder og kian stak forskrækket i et hyl hehe

Er der noget der går JM usikker (på om der er noget galt) så venter man ikke på ambulance. Man pakker stille og roligt en taske og så kører man selv. Det hele foregår stille og roligt, idet JM reagere ved det mindste, er der god til (Har 3 fra min JM-gruppe der har født på syygehus, og de er stadig lykkelig for at have valgt hjemmefødsel

Du kan læse min FB her :

https://www.baby.dk/debat/72733pi1/hjemmefoedsel/min-hjemmefoedsel-med-kian-3-laaaaaang-beretning--.aspx

Forresten er det også helt igennem fantastisk at have JM under graviditeten, vi mødte dem begge da jeg var 3 mdr. henne og det er vildt som man lærer dem at kende månederne igennem og det giver enorm tryghed at man ved hvem der skal være ens JM

Det er ikke mere sikkert at føde hjemme.... Jo infektionsrisikoen er muligvis mindre... Men ellers er alt andet mere usikkert..

Det er jo ikke kun barnet det kan gå galt med også moren....

Jeg fødte gudskelov på et hospital.. Alt var gået fint i graviditeten, fødslen forløb fuldstændig normalt, og ingen havde spået at lillemanden fik revet hul v. livmoderen på vej ud så jeg pis-blødte og blev kørt akut til operation, havde jeg boet 50 km fra et hospital ved jeg da ikke om jeg var i live idag, eller havde mistet alt for meget blod til at overleve.. jeg mistede 3 liter, pænt meget!

Jeg ville aldrig turde føde hjemme... Vil simpelthen ikke udsætte mig selv eller mit barn for unødig fare bare forde jeg synes det er mere hyggeligt at føde hjemme... (hvilket jeg ikke synes).

Anmeld

6. august 2011

Mi

MinNoah skriver:

Det er ikke mere sikkert at føde hjemme.... Jo infektionsrisikoen er muligvis mindre... Men ellers er alt andet mere usikkert..

Jeg fødte gudskelov på et hospital.. Alt var gået fint i graviditeten, fødslen forløb fuldstændig normalt, og ingen havde spået at lillemanden fik revet hul v. livmoderen på vej ud så jeg pis-blødte og blev kørt akut til operation, havde jeg boet 50 km fra et hospital ved jeg da ikke om jeg var i live idag, eller havde mistet alt for meget blod til at overleve.. jeg mistede 3 liter, pænt meget!

Jeg ville aldrig turde føde hjemme... Vil simpelthen ikke udsætte mig selv eller mit barn for unødig fare bare forde jeg synes det er mere hyggeligt at føde hjemme... (hvilket jeg ikke synes).

Når du skriver at det er mere sikkert at føde hjemme. Hvad basere du så det på, andet end din egen forestilling og oplevelse.

Jeg undersøgte det grundig inden jeg fødte hjemme, og når de tager en gruppe kvinder som har født på hospitalet og sammenligner med dem som har født hjemme, så dør flere børn på hospitalet. Det er selvom man har renset tallene for risikofødsler. Der er altså tale om helt alm fødsler. Mødrene bløder gennemsnitligt mere ved hospitalsfødsler som ved hjemmefødsler.

Anmeld

6. august 2011

Den kommende far

MinNoah skriver:

det der mest taler imod en hjemmefødsel hos os er tanken om at noget skulle gå galt

MVH

Den kommende far

http://babydutten.blogspot.com/

Anmeld

6. august 2011

raca

MinNoah skriver:

hej.. er du meget sød og finde den undersøgelse der viser at det er farligere at føde hjemme hvis man følger jm  anbefaling?

Anmeld

6. august 2011

MinNoah

raca skriver:

hej.. er du meget sød og finde den undersøgelse der viser at det er farligere at føde hjemme hvis man følger jm  anbefaling?

Har ingen undersøgelser....

Er ren logik

Anmeld

6. august 2011

Trolde_mor

MinNoah skriver:

Er blot ifølge statestikker

Men kan godt høre at det i dit tilfælde var enormt heldigt at det var på sygehuset..

Modsat dig ville jeg aldrig turde føde på sygehuset.. smiler.. Har oplevet en masse fejl i mit arbejde med ældre og udviklingshæmmede/handicappede...

Anmeld

6. august 2011

raca

MinNoah skriver:

Har ingen undersøgelser....

Er ren logik

jammen det er jo ikke logik... for det passer ikke...

der er lavet rigtig mange undersøgelser hvor talene er renset for forudset komplikationer..

dvs det er 2 grupper med forventede ukomplicerede fødsler som udgangspunkt.. så identiske som mugligt.

der er mindre fare for indgreb i forløbet.

dødligheden er den samme som hospitalsfødsler.( jeg ved godt at der ligger en udnersøgelse hvor dødligheden er 3 gange højre.. men det er tal samlet både i usa og i eu.. og kan derfor ikke direkte sammenlignes med dk forhold da vores vititations krav er højre.)

infektiones ricikoen er mindre.

så din logik har ingen hold i virkeligheden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.