ha ha...lol.....så tør jeg sige, velkommen til en verden fyldt med selvbestemmende små individer.
JA DET SKER NU....de vil selv og kan selv, og tør selv, bestemme alt...
nu har de haft 1½ år til at lure vi voksne af, vi har styrret deres lille liv, og nu vil de selv være med.
de har selv ønsker om hvad sang der skal synges, hvad mad de vil spise, og hvad ting de vil ha og ikke ha.
så det er altså ret vigtig at beholde statussen som den der bestemmer.
dahm, af og til har jeg selv lyst til at opgive, for man tænker tit at de jo ikke forstår noget rigtigt endnu, men det gør de....tro mig, det gør de.
jeg har af og til spurgt tif om ting, som hun slet ikke burde forstå...så som, kan du hente strømper til mor...og så fiser madammen ind og henter strømper til mig i hendes skuffe...spørger jeg hende...har du pillet strømperne af? hvor er de nu henne...så finder hun de strømper hun har pillet af, og ikke et par nye...altså, hun forstår de ting jeg siger...
hun ved også godt hvad man må og ikke må, ihvertfald mange af tingene, og jeg har grejet at slår hun, og jeg snakker hende fra det...så kommer der bare en bølge af slag...så her cutter jeg hende med det samme, er stram når jeg siger nej...for jeg ved, at hun ved det er forbudt.
tit og ofte når de der skrigeture, som du oplyser om, de kommer...så er der kun en vej, og det er ind på hendes værelse, med døren på klem, og med beskeden om at jeg ikke gider høre på det...hun kan komme når hun er god igen, for det er ikke min opgave at holde hende glad.
det resultere selvfølgelig i en totalt overdreven skrigetur, på værelset, men efter et minutstid, går det op for hende, at ingen lytter...så bliver der lidt ro, lidt skrigen igen (for at tjekke om vi virkelig ikke lytter) og igen ro...så kan man høre hun begynder at lege...og ind i mellem skrige et kort...arrrrrrrg, for at lege igen...skrige et kort arrrrrg igen, og til sidst bare lege...
så går jeg gerne ind til hende og spørger hvad hun laver, og så har hun igen fundet melodien...
jeg ved ikke om det er det rigtige jeg gør, men jeg ved at mine grænser også bliver nået, og jeg har lov at sige, nu orker jeg ikke mere...jeg har så bare lært ikke at forsøge mig frem inden jeg cutter hende...nu hurtigere jeg sætter en stopper for de der udbrud, nu hurtigere er hun til at komme over dem igen
giver det her mening?
smider hun med tallerkener (af hvad hun egentlig gør meget sjældent) så samler jeg det ikke op igen...slut prut og tak for mad...lær hende at kende, når du ved hun er ved at være færdig, så hold på tallerkenen, og spørg om hun er færdig med at spise...river hun i tallerkenen, så sig tak for mad, tag den fra hende, og forstå hun har valgt...bare sådan jeg ser det.
jeg tror de små poder er møg hamrende frustreret, for de vil sige og fortælle så meget, men magter ikke sproget endnu...og det er jo skide svært ikke at blive forstået!
håber du kan bruge det her til noget...begynd med at sætte grænser, så hun lære at skelne mellem godt og dårligt...det er mit råd!
dahm en lang smørre, sorry
Anmeld