Jeg har to med 2 år og 8 mdr imellem.
Fordele: de eeeeeelsker hinanden, og selvom de er hhv. 16 mdr og 4 år gamle, så leger de sammen hele tiden, eller bare i nærheden af hinanden. De krammer og griner, og det er så skønt at se på. Så dage hvor vi bare er hjemme (i weekenden) kan de underholde hinanden - på en god dag hele dagen (som idag f.eks.).
Ulemper: går ud fra at de udviskes med tiden...men fårk jeg synes det seneste halve år har været TRAVLT og HÅRDT!!! De første 10 mdr hvor jeg var på barsel, var livet som mor til to en leg. No problem! Men så kom jeg tilbage på hhv. job og studie, og siden har alting skulle koordineres og planlægges, der er vasketøj i massive mængder trods daglige vaske, opvaskemaskinen er på overarbejde, og der er ingen pauser i dagen - der er konstant mad der skal indkøbes og laves, ting der skal ryddes op, vaskes, en ble der skal skiftes, en der skal på toilettet, nogen der skal bades, læses godnathistorie for... Vi har heldigvis ikke været særlig ramt af sygdom (7-9-13), og om natten får vi lov at sove om natten (med mindre der er en tand på vej). Jeg synes at forskellen mellem at have ét og to børn er enorm - meget større end hvad jeg havde forventet. Vi har så også bygget til (min mand har lavet alt selv) de seneste par måneder, hvilket ikke just har givet os ekstra tid til at gøre ting sammen.
Jeg får det til at lyde som om at det er forfærdeligt. Det er det IKKE. Det er bare hårdt arbejde. Men belønningen kommer når de leger og griner og har det godt sammen. Jeg synes at der er sket en forandring til det mindre travle på det seneste. Måske fordi lillen så småt er ved at lægge sit evindelig hyleri fra 16-17:30 fra sig, og nu i stedet kan lege mens jeg kan lave mad. Men i et halvt år, har jeg ikke kunne lave mad hvis han var hjemme, for så ville han hænge på mig, og hvis han ikke kunne det, så skreg han... og er i klar over hvor svært det er at skrælle kartofler med én hånd?
For nogle måneder siden sagde en kollega at det bliver aldrig hårdere end lige nu. Jeg tror hun har ret (med mindre der sker et eller andet uventet forfærdeligt, Gud forbyde det!!!) - og nu kan jeg allerede mærke at det er blevet lidt nemmere jo...
Jeg synes de er dejlige som små, men nogle værre tidsrøvere...
Anmeld