Anonym skriver:
Hejsa,
Jeg skriver for at höre jeres erfaringer - hvis I da har nogen.
Jeg födte for godt 5 aar siden mit 2. barn -. og i den graviditet fik jeg de sidste 3 mdr rigtig mange smerter i mit bäkken. Faktisk saa slemt, at jeg maatte kravle rundt, da det var värst - og jeg havde svärt ved at holde mig selv, naar jeg skulle paa toilettet, fordi jeg var nödt til at tage fra paa vägten.
Fik ca 9-10 mdr efter födslen et tilbagefald.
Begge gange har jeg faaet akupunktur mod smerterne - og det har väret min redning. Har hver gang faaet mig paa benene, og taget smerteren.
Nu er vi saa der, hvor vi egentlig havde besluttet os for en 3'er - og ville i gang nu (äglösning om snart) - men saa kom kom min mor og sagde, hun frygtede for mit helbred, og var bange for, at jeg ville blive invalid, hvis jeg gjorde det. Og nu er jeg jo saa bare kommet saa meget i tvivl - jeg kan leve med smerter i graviditeten - men jeg vil jo ikke väre invalid resten af mit liv - saa er det jo bedre at väre der for de 2 börn jeg har i forvejen, og nyde dem.
Er der nogen af jer, der har erfaringer med det ene eller andet?
Det skal lige siges, jeg er hypermobil ogsaa.
Jeg har i övrigt aldrig haft ondt fortil - men udelukkende de bagerste bäkkenled (og det var ogsü nok!!)
Jeg er desuden begyndt til Fysio Pilates for at styrke omraadet, hvad jeg forventer at blive ved med saa länge som muligt, hvis jeg bliver gravid.
Please, hjälp mig, saa jeg kan träffe den rette beslutning for hele familien! (Graviditeten har i övrigt väret paa tapetet i 4 mdr - men vi ville lige vente til vores somemrferie - bl.a. i forhold til job og noget lönforhandling).
Med venlig hilsen
Den forvirrede - der saa gerne vil have nr 3.
Hejsa!
JA..det har jeg. Jeg er selv delvist invalid af bækkenløsning og har det kronisk.
Og det vil jeg IKKE ønske for dig.
Du skal gøre meget op med dig selv om du vil vove det..for det bliver KUN værre i graviditet nr 3 og frem...desværre.
Jeg vil ikke skræmme dig, men jeg vil heller ikke være med til at tegne prinsesslyserøde skyer for dig.
Hvis du er heldig, så slipper du efter graviditeten MÅSKE nogenlunde igennem det, men du kan også få det endnu værre.
Nu ved jeg ikke hvor meget du ved om bækkenløsning og årsagerne til det, men så kan du bare sige til og jeg skal komme med en let og overskuelig forklaring hvad det rent faktisk er der sker og hvorfor.
For mig har jeg lidt af bækkenløsning fra min første graviditet som 18 årig og så er det gradvist blevet værre.
Da jeg fik min søn, kom jeg mig så nogenlunde, men havde dog visse gener så som problemer med at sidde for blødt og den slags.
Jeg har i årevis ikke kunnet cykle og har haft svært ved trapper...og har ikke kunnet løbe i mange mange år.
Men gå kunne jeg dog..kun omkring mens har jeg altid haft det skidt i mit bækken, de første par døgn.
Anyway, så gik det så nogenlunde indtil jeg blev sendt ud i et fysisk krævende job, og der gik 3 dage, så skred mit bækken og jeg lå i min seng i 3 måneder og kunne ingen ting.
Jeg var heldig, for jeg fik en super fysioterapeut.
Hun er uddannet specielt i bækkenproblematikker og fik mig på benene igen ved hjælp af træning og bestemte øvelser..når man har bækkenløsning handler det nemlig om træning hver eneste dag, for at træne muskulaturen omkring bækkenet..for det er den, der skal holde sammen på det.
Akupunktur og massage hjælper måske nok her og nu..men det virker på sigt kun som et plaster på såret..det heler ikke.
Der er en masse ting man ikke må, og en hel del ting, som er godt for en, og samtidigt er det også meget individuelt fra kvinde til kvinde, hvilke muskelgrupper, der støtter bedst og hvilke øvelser, der virker bedst.
Summa sumarum..hvis du springer ud i barn nr 3, så sørg for fra dag 1 at få dig en god fysioterapeut, som ved noget om bækkener, og pas dine øvelser og aflastning..og fortsæt med det efter du har født resten af livet..så kan du forhåbentligt slippe for at havne som mig, hvor man ikke engang kan gå 500 m uden at ligge brak hele næste dag eller vågne med smerter hver morgen og blive nødt til at affinde sig med at man ikke engang kan passe sin have, gå ture med sine børnebørn..ja ikke engang tage med dem i Bonbonland fordi man ikke kan gå det der skal gås.
Jeg har 3 dejlige unger og jeg har bestemt ikke fortrudt at jeg har fået dem..og jeg lever med mine smerter i glæde når jeg ser på mine børn, men tænk dig om...det er en høj pris at betale.

Kærligst
Sussie