Jeg er 34+6 i dag. Jeg har brug for nogle råd. Jeg håber jeg kan få mine følelser "ned på papir", for jeg er ved at briste indefra tror jeg.
Jeg har haft en lang sej graviditet pga virkelig mange smertefulde plukveer og en tidligere ulykke der gør at mit bækken og min ryg slet ikke kan klare det mere. Nu er min bækkenløsning så slem at jeg ikke rigtig kan lave noget, og har krykker til hjælps. Mine plukveer er nærmest gået i sig selv og det er jo godt, men jeg ville nu gerne have dem tilbage, for jeg orker ikke mere, og vil ærlig talt ønske at lillemanden vil komme ud 37+0 når han er klar!
Min kæreste og jeg er gået fra hinanden for nyligt, pga utroskab og mange løgne på kort tid. Min søster og jeg har stoppet kontakt, fordi jeg har fundet ud af hun lyver overfor mig, og ikke er til at stole på, fordi hun fortæller ting videre jeg har sagt til hende. Da jeg tog den op med hende valgte hun at blive så sur og sige hun ikke ville tale med mig igen, og vi har ikke talt sammen siden. Jeg har i forvejen ikke nogen venner jeg kan dele mine tanker med, har kun bekendte. Har aldrig rigtig haft en rigtig ven, jeg har mere haft virkelig mange bekendte, og efter jeg er blevet gravid, så er vennekredsen skrumpet betydeligt ind. Min far kan jeg ikke tale med om alt, for vi har været meget uvenner før i tiden og er ved at opbygge et forhold igen. Så har jeg min mor, men det er jo ikke alt man har lyst til at fortælle sin mor, vel? Jeg sidder tilbage med en følelse af at jeg er alene i verden. Hvem skal jeg snakke med? Min bedste ven og min kæreste, den eneste som jeg virkelig regnede med (specielt i denne tid), gik bag min ryg og holdte mig for nar.
Min søster, som burde være der for mig for altid, er der ikke mere. Jeg forstår ikke hvad jeg har gjort galt. Jeg føler mig utilstrækkelig, og ussel. Jeg føler mig ulækker, rådden. Jeg er slet ikke god nok til nogen!
Jeg har ikke lyst til noget. Jeg kan ikke se nogen grund til at stå op om morgenen, jeg kan ikke spise, jeg kan ikke sove. Jeg har dårlig samvittighed overfor lillemanden i maven, for han må blive påvirket. Min krop er kørt helt ned. Jeg prøver at tvinge mig selv til at spise, men det er som om min mavesæk er fuldstændigt proppet til randen. Jeg føler INGEN glæde ved graviditeten, og lillemanden. Jeg er stille og roligt begyndt at få den følelse af at det alt sammen er lillemandens skyld. Hvis han ikke havde været der, så havde mit liv sikkert set anderledes ud, og været bedre end nu. Og når jeg kommer til at tænke sådan, så har jeg bare lyst til at slå mig selv i hoved, for hvordan kan en mor tænke sådan. Men tanken vil ikke forsvinde. Jeg elsker ham ubeskriveligt højt, men jeg hader også min graviditet. Jeg gider ikke mere
Min mor siger jeg må prøve at komme lidt ud, og jeg har prøvet at gå en tur, men mit bækken gør så ondt så hvor spændende er det lige. Jeg føler mig ikke god nok til nogen, og jeg frygter at min evne som mor er væk. Hvad hvis jeg ikke kan holde af ham når han kommer ud fordi jeg føler at det er ham der forvolder mig alt den smerte? Jeg ville bare ønske han snart ville komme, for det er ligesom alting bliver værre og værre for hver dag der går. Men hvis jeg er uheldig så er der jo 7 uger endnu, og jeg ved ikke hvordan jeg skal klare det.
Jeg tror der er mange gravide som har de samme fysiske problemer som mig, det er jo hårdt at være gravid. Men så kan jeg bare slet ikke finde ud af at tackle det. 
Undskyld det er så langt, rodet og intetsigende.
Har bare brug for at åbne mig for nogen.
Kære søde dig. Du kan tro at jeg føler med dig. Jeg havde selv en lignende hæslig graviditet med hamrende bækkenløsning og andre fysiske problemer. Dertil stødte så en masse problemer i vores liv, så det hele på ingen tid blev komplet kaotisk. Alle dine følelser og meget af det du beskriver kan jeg forstå helt og aldeles. Bækkenløsning i sig selv gør så ufatteligt ondt at man slet ikke forstår det hvis man ikke har prøvet det. Problemet er jo at man ikke kan aflaste et bækken ligemeget om man står, går, ligger eller sidder. Selvfølgelig trænger man til at komme ud, men det er jo så godt som umuligt for en når man har så ondt at man jo faktisk ikke kan gå omkring. Men jeg tror ikke at man kan forvente at andre kan forstå det hvis de ikke har prøvet det. Rigtig bækkenløsning er forfærdelig (og bliver tit forvekslet med de alm. smerter i bækkenet under graviditet som mange også kalder for bækkenløsning).
Jeg kan virkelig godt forstå hvor få kræfter du har og hvor udkørt du er, men der er nogle ting som måske kunne hjælpe dig at få kæmpet dig igennem. Det er bare ment som forslag:
- Snak med jordemor om bækkensmerterne og en evt igangsættelse af fødslen ved termin
- Snak evt med lægen om de følelser og tanker du har nu. Bliv evt henvist til psykolog for at forebygge at der kommer en evt reaktion efter fødslen. Det er klart at du har så meget kørende rundt oppe i hovedet lige nu, med alt det frygtelige der er sket. Jeg kom selv til psykolog og det hjalp meget at få talt de følelser igennem. Jeg ville næsten sige at hvis det var det eneste du magtede, så ville det være det værd. Det er ikke godt at sidde selv med de der følelser, det kan give bagslag efter fødslen.
-Prøv at tale lidt med maven og lillemanden hver dag. Bare lidt om gode ting og om hvad du gerne vil at I skal sammen når han bliver født.
- Hvis du næsten ingen appetit har så vær opmærksom på at prøve at få noget protein og noget med vitaminer ned, fx grønt. Det er bedre at spare lidt på brødet eller pastaen og risene hvis der ikke er plads nok i maven til det hele.
Det gør mig så ondt at du skal have den her oplevelse, for kan bare huske hvor grimt det var. Hvis du har lyst må du meget gerne skrive til mig.
Husk at det bliver godt igen. Det kan jeg skrive under på