Jeg var selv enebarn indtil jeg blev 8, og husker tydeligt at jeg ønskede mig en lillebror eller lillesøster.. Men jeg er i tvivl om hvorfor jeg ønskede mig en bror/søster og om det mon ikke bare var fordi jeg synes det kunne være spændende med en baby sådan ligdt ala en levende dukke.. Men da der endte med at komme 3 styks på blot 4-5 år, så var det pludselig ikke så spændende længere.. Selvfølgelig holder jeg af mine søskende, det erslet ikke det..
Men jeg har grundet alders forskellen ikke den der seriøse følelse af at være en del af flokken..
Nu er jeg selv i den "føde dygtige alder" og vi er efter meget vurderen frem og tilbage om hvorvidt vi skal være børnefamilie eller egoistfamilie - endelig blevet enige om at vi skal være børnefamilie, da vi simpelthen frygter vi ellers vil komme til at fortryde..
MEN, et eller andet sted vil VI gerne nøjes med kun 1 barn, da igen af os har en speciel høj løn, og vi tros det har visse livstilskrav og gerne selv om vi får børn vil have et rimeligt økonomisk overskud til hvad der for os er livsbekræftende fornøjelser som feks. forskellige udenlandsferier hvert år.. Og vores vurdering er at det er lettere at bibeholde hvis vi kun vælger at få 1 barn.. Men også fordi vi gerne vil have masser af overskudet til at give vores barn/børn rigelig med opmærksomhed.. Nok meget vigtig for mig fordi jeg i starter af mit liv havde fuld opmærksomhed som på ret kort tid blev erstattet af nærmest ingen opmærksomhed samt vigtig for min mand fordi han netop altid har fået en masse opmærksomhed og er hans forældre meget taknemlig for det..
Desuden synes jeg ofte jeg har opserveret at det her lille super velfungerende, høflige, kærlige og velopdragede barn, ender med at blive krop umulig og ekstrem opmærksomhedskrævende når nr 2 melder sin ankomst.. I hvert fald at adfæren hos det første barn ændre sig i en lettere uheldig retning, hvilket jeg forbinder med den nu mindre opmærksomhed, hvilket jo umuligt kan undgåes eller laves om på, da der nu ganske enkelt er 2 om forældrenes
opmærksomhed, uanset hvor meget man som forældre forsøger..
Men jeg er også bange for om det kan få konsekvensen for enebarnet, i form af afsavn og længels efter en bror/søster allierede.. For det med at kunne dele, mener jeg kan læres på andre måder end blot ved at få en bror/søster..
Så derfor kunne jeg virkelig godt tænke mig at høre fra voksne enebørn om det er dybt forfærdelig at være enebarn, igennem livest faser.. Her tænker jeg som barn, som teenager, som ung voksen og som voksen når man selv skal til at have børn og os senere i livet..
Eller om man ganske enkelt erstatter søskendeflokken med venner og sidenhen måske med svigerfamilie..
For er tendensen at langt de fleste enebørn altid har og vil savne en
bror/søster.. Selv om jeg selv føler mig som enebarn, fordi jeg er gået alenen igennem livets faser alene og har brugt mine venner rigtig meget, og ikke som sådan har savnet en jævnaldrende bror eller søster - selv om jeg da har tænkt at det kunne have været fedt og rart - men ikke savnet savnet det.. Vennerne brugte jo tit deres søskende, og havde et specielt bånd til dem.. Jeg ved også at mine søskende har brugt hinanden og mig, når der har været tumult i livet for en stund.. Så vil jeg selvfølgelig ikke lade mit kommende barn være enebarn, og så istedet tilsidesætte mine livstilskrav til fordel for at barnet får en bror/søster og vi en guldklump mere.. Fordi jeg naturligvis er klar over at det bare vil give nogle andre kvaliteter i livet.. Jeg vil bare gerne kunne bibeholde begge ting og ikke føle mig økonomist begrænset mere end vi er i forvejen.. Og jeg vil bare så gerne give 1 barn alt det mine forældre ikke kunne give mig fordi vi var for mange børn.. Vi har haft en ganske almindelig og fin opvækst, det er ikke det - men jeg manglede bare nogle wauw oplevelser og ikke mindst en masse kvalitets tid alene sammen med mine forældre..
Men bare fordi jeg nød min næsten enebarns opvækst, og ikke som sådan inderligt savner eller har savnet en jævnaldrende i søskende flokken så er det jo ikke sikkert at det er det som de "rigtige enebørn" føler..
Håber i forstod og kom igennem mit rodede spørsmål og alle mine tanker og teorier.. Og tan hjælpe mig videre i mine overvejelser om vi skal nøjes med 1 barn eller skal satse på 2 for helhedens skyld..