Er jeg galt på den?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

897 visninger
18 svar
0 synes godt om
15. december 2008

Anonym trådstarter

Hej piger.
Jeg er så lige blevet stillet i et dilemma, jeg helst havde været foruden. Men jeg kan bare mærke, jeg er nød til at gøre, som jeg selv vil. - Og dog vil jeg da gerne lige have jeres mening.
Sagen er, at vi skal holde jul med svigermekanikken i år. Vi vil alle gerne i kirke, men nu viser det sig, at en del af familien (2 af mandens søskende) vil i en anden kirke end den almindelige kristne.
Det er sådan en newwave-ting, hvor menigheden ofte står og råber halleluja og amen, når præsten (som ikke behøver være uddannet eller bære præstekjole) prædiker - eller messer, vil jeg nærmere kalde det. Folk står med håndfladerne mod himmelen og lukkede øjne og svajer og mumler, og jeg kan bare ikke ha' det.
Kirken er heller ikke nogen rigtig kirke - nærmere bare en stor sal med en scene og en masse stolerækker.
Svigermor siger, hun og svigerfar er ligeglade med, hvilken kirke vi og de tager til julegudstjeneste i - meeen at hun ved det ville glæde de to søskende, hvis vi tager med i deres kirke. Godt, så kan jeg jo nok regne ud, hvad hun helst ser, vi beslutter os for.
Jo mere jeg tænker over det, jo mere arrig bliver jeg. Jeg gider sgu ikke sidde og modtage min julevelsignelse i form af sådan noget sekterisk pis, og jeg vil slet ikke have, at vores datter skal deltage. Hun skal med i en rigtig kirke, hvor der er hygge, rigtige julesalmer og en rigtig præst. Pyhh, jeg bliver helt 3-års trodsig, når jeg skriver om det.

Jeg kan bøje mig meget for familiefredens skyld, men det her kan jeg bare mærke er så galt, at jeg slet ikke kan gå med til det.

Nå, jeg ville egentlig bare have lidt luft, men vil da også gerne høre, hvis nogen synes, jeg er helt galt på den. Tak fordi du læste med.

- Ano, - for hvis nu andre end jer læser med

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2008

Rasmine

Er du selv kristen da?

Anmeld

15. december 2008

ivfmarie

Er det helt utænkeligt at I gør som langelænderen...deler jer?

Så kunne et hold tage til "trance-session" og den anden halvdel tage til en god gammeldags julegudstjeneste?

Sådan ville jeg uden tvivl løse problemet i vores familie.

Pøj pøj

Anmeld

15. december 2008

Astrid P

ivfmarie skriver:

Er det helt utænkeligt at I gør som langelænderen...deler jer?

Så kunne et hold tage til "trance-session" og den anden halvdel tage til en god gammeldags julegudstjeneste?

Sådan ville jeg uden tvivl løse problemet i vores familie.

Pøj pøj

Lige mine ord!

Anmeld

15. december 2008

Anonym trådstarter

Bacon!

Møhhh ja, altså på den dér måde, som jeg tror, de fleste danskere er. Altså, jeg er døbt, konfirmeret og gift i kirken. Vores datter er døbt i kirken, og selvom jeg ikke er stamkunde søndag formiddag, så holder jeg meget af at komme der, når der er en lejlighed til det.
Der er noget rart og trygt over den måde, det hele foregår på, synes jeg.
Den anden kirke er også kristent funderet, men det hele foregår på en "syret" måde. Alt det der hallelujaråberi og folk, der falder i trance med lukkede øjne. Sidst stod vi i nærheden af en dame, der blev ved at sige AMEN, mens hun stod dér og virrede med hænderne oppe. Jeg har båret over med det - og taget det som en oplevelse, når vi har været inviteret til barnedåb og konfirmation (hedder så bare noget andet i den kirke), men det er bare noget andet juleaften.

- Lidt ligesom hvis der blev serveret blomkålsgratin i stedet for and ved julemiddagen. - For det første smager det afskyeligt, og for det andet er det bare ikke det, vi plejer at få.
Pyhh, nu bliver jeg helt hidsig igen...

- Lotte, 3 år

Anmeld

15. december 2008

Rasmine

Jammen, Bette Lotte da...
Det sgu svært.
Kunne ikke lige læse i dit 1. indlæg du HAVDE prøvet det, ellers skulle jeg lige til at sige at jeg sys du sku prøve det.

Hmm... Godt forslag IVF'ern kom med.
Men kan gode se det er nitte at dele Jer op, når nu du gerne vil afsted med de andre.

Anmeld

15. december 2008

Loggidut

hvad mener din husbond?

hvis i er enige om det ikke er det rigtige for jer, så hold ved det, og smut så i en alm. kirke.

man har jo hver sin overbevisning, og lige den man har tilegnet sig i julen er sgu ret personlig, og ja...en tradition...
så hvis du vil have julefreden sænker sig over dig, så meld stille og roligt ud til svigermor at du synes det er dejligt i er inviteret, men du vil rigtig gerne i en almindelig kirke, for det er nu engang det din tradition hælder til...

du er ikke tvungen, og du er ikke tvungen til at gøre alle mennesker glade!

Anmeld

15. december 2008

Anonym trådstarter

Ivfer: Det er jo selvfølgelig det, jeg (vi) er nød til at gøre - altså dele os op. Det er bare lidt svært, synes jeg.
Det er jo de samme mennesker, jeg skal forsøge at have en hyggelig juleaften med bagefter, og hvis jeg så starter med at nægte at tage med i deres kirke (når nu resten af familien er ligeglade og bare tager med) - Så er jeg da en køn svigerdatter. Havde det været mine egne søskende, så havde jeg givet dem ren besked uden at blinke, og så havde jeg (om nødvendigt) taget alene afsted til gudstjeneste i den hvidkalkede med vores datter.

Bacon: Jeg har ikke noget stort behov for at komme afsted med de andre, og det er heller ikke jordens undergang, hvis jeg slet ikke kommer i kirke. Jeg vil bare ikke ind til det show dér, og jeg føler, jeg er presset til det på forhånd, for julefredens skyld. - Det er jo dét, der gør mig så edderrasende + at jeg ikke er helt sikker på, om jeg har no.... nok til at undslippe, når det først kommer til stykket. Konfliktsky! Yes, I know!

Anmeld

15. december 2008

Anonym trådstarter

Slogs! Husbond synes, vi skal holde gode miner og så tage med dér, hvor stemningen nu er for det.

Tak for jeres medlæsning og besyv. Jeg kan godt forstå, hvis nogen synes, jeg tager for meget på vej over sådan noget, men som du skriver Sloggi, så er overbevisning og tradition jo ret personlig, og jeg nægter at sidde og føle mig overgrebet på min overbevisning - bare for at alle andre skal være glade.
Egentlig udtrykker I jo, hvad jeg også selv mener. Jeg har besluttet at tjekke kirketiderne i byen. Der ligger en alm. lige i nærheden af den anden, og med lidt forberedelse er jeg bedre rustet.
- for at I lige fik mig til at føle mig mere modig. Håber jeg kan gennemføre det.

Anmeld

16. december 2008

Plysbjørnen

Jeg synes du skal følge dit eget hjerte, og gøre det du gerne vil, og så lade de andre daffe over i den underlige kirke, jeg må ærligt tilstå at jeg heller ikke er kristen, men stod valget med "min egen" kirke og en anden valgte jeg klart min egen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.