Første praktik på Pæd.udd - vil I dele jeres oplevelser?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juli 2011

aarhusmor

lottemusen skriver:

Da jeg var i min første praktik, krævede min praktikvejleder også, at jeg skulle være mere synlig, spontan og i det hele taget være mere på.

Jeg prøvede selvfølgelig så godt jeg kunne, men det var rigtig svært, da hun hele tiden kritiserede mig og krævede mere og mere af mig.

Men da min studielærer kom på besøg, gjorde hun det klart for min praktikvejleder, at det var ud fra mine læringsmål hun skulle vurdere mig, og ikke ud fra hendes egne krav.

Min vejleder valgte så at lægge "ansvaret for min uddannelse" over på skolen, og godkendte mig, men det var ikke med hendes gode vilje.

Hvis du får problemer i praktikken, er det vigtigt at du i din logbog dokumenterer for, at du arbejder med dine læringsmål, og at du fortæller din studielærer, hvis du synes din vejleder stiller alt for høje krav. Din lærer kender reglerne, og ved hvad vejlederen må og ikke må. 

Hvis der dukker problemer op (som jeg selvfølgelig ikke håber der gør) så er du velkommen til at skrive til mig.

Knus Lottemusen 

Tusind tak Lottemusen, det var rart at høre din beskrivelse og netop fordi jeg er bekymret for at kunne komme i den situation. Jeg er ked af at du var i den. Det lyder meget stressende. godt du ikke skulle være der i længere tid

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2011

wamse

Min første praktik var ved dagplejepædagogerne, og det var en fantastisk oplevelse 

Læringsmålene lavede jeg sammen med min vejleder og leder i de første vejledningstimer. 

Jeg fik en fantastisk støtte og vejledning under hele perioden, af hele personalet.

Jeg skal ud i min første lønnede praktik fra d. 1/8

Anmeld

24. juli 2011

aarhusmor

wamse skriver:

Min første praktik var ved dagplejepædagogerne, og det var en fantastisk oplevelse 

Læringsmålene lavede jeg sammen med min vejleder og leder i de første vejledningstimer. 

Jeg fik en fantastisk støtte og vejledning under hele perioden, af hele personalet.

Jeg skal ud i min første lønnede praktik fra d. 1/8

dejligt at høre en god oplevelse og held og lykke med den lønnede praktik

Anmeld

24. juli 2011

wamse

aarhusmor skriver:

dejligt at høre en god oplevelse og held og lykke med den lønnede praktik

Mange tak, og er lige så spændt og nervøs som dig inden din første nu 

Anmeld

24. juli 2011

merle2010

min første praktik var 3 mdr i en børnehave.. jeg skulle læse noget relevant litteratur og lave observationer og i min opgave skulle jeg analysere mine observationer.. jeg lavede så et skuespil med førskolebørnene.. og lavede observationer om hvordan det gik..

jeg var med i dagligdagen viste engagement og gik op i relationerne til børnene og kollegerne..

jeg er aldrig dumpet så jeg må da have gjort noget rigtigt..

Anmeld

25. juli 2011

Malene76

aarhusmor skriver:

Hej piger

Jeg skal i praktik efter sommerferien og jeg synes ikke at jeg ved nok.

Jeg håber at I vil dele jeres erfaringer?

Jeg har lavet mål og jeg ved at mit praktiksted ikke har en plan og jeg ved at de dumpede den sidste praktikant, så jeg vil helst ikke gøre noget forkert.

Jeg håber nogen af jer har lyst til at fortælle hvad I gjorde og hvordan det foregik

Hej..

Jeg var i øvelsespraktik i 2001 og valgte specialområdet for det skulle jeg overhovedet ikke arbejde med. Det vidste jeg bare. Jeg fik palds på et bosted for voksne udviklingshæmmede og tudede over det, selvom jeg fik min 1. ønske opfyldt. Det var så grrænseoverskridende for mig og jeg anede ikke hvad jeg gjorde. Jan kan ikke huske mine specifikke mål, men det var noget med at være nysgerrig og undrende. Egentlig ikke så sværre mål der var opsat. Jeg havde en fantastisk vejleder, så jeg udviklede mig stille og roligt og udfordrede mig selv konstant. Jeg blev så glad for det at jeg blev ansat som vikar efterfølgende, både som løs vikar, men havde også en fast døgnvagt hver 6. weekend resten af mit studie. Jeg endte med at blive fastansat et halv år efter jeg var færdig med min uddannelse og arbejder stadig på et bosted for voksne udviklingshæmmede, dog i en anden by, da jeg flyttede efter min kæreste. Jeg ELSKER mit arbejde og er SÅ glad for at ejg udfordrede mig selv og min uvidenhed. Tænk hvad jeg kunne have gået glip af. Håber du får en god praktik.

KH Malene

Anmeld

25. juli 2011

lottemusen

aarhusmor skriver:

Tusind tak Lottemusen, det var rart at høre din beskrivelse og netop fordi jeg er bekymret for at kunne komme i den situation. Jeg er ked af at du var i den. Det lyder meget stressende. godt du ikke skulle være der i længere tid

Det var så lidt  Jeg blev desværre sygemeldt de sidste par uger, idet jeg simpelthen ikke kunne klare presset mere, og det støttede min lærer op om.

Det vigtigste var, at jeg var helt ærlig over for min lærer. Jeg indrømmede mine fejl, men samtidig kunne jeg også ret detaljeret fortælle hvad min vejleder havde sagt (kritiseret mig for). Min lærer var en kæmpe støtte.

Men desværre er lærerer jo forskellige. Så det kan også være at din lærer vil forsvare praktikstedet. Det håber jeg selvfølgelig ikke han/hun gør, for han/hun er der jo for din skyld. Men hvis det sker, så prøv at kontakte PLS eller en anden fagforening. De vil helt sikkert hjælpe dig, hvis du får problemer.

Jeg håber du får en rigtig dejlig praktik! 

Knus lottemusen

Anmeld

25. juli 2011

AndreasMor84

Jeg er selv udd. pædagog fra Århus og husker da stadig tydeligt min 1. praktik. Det var også i en vuggestue og det var et fantastisk sted. At de har dumpet hende før dig, kan der være mange grunde til og det synes jeg ærlig talt ikke du skal fokuserer på

Normalt skal et praktiksted ikke være så "kritisk" når det kun er øvelsespraktikken, så hvis den forrige er blevet dumpet pga. hun var for stille, har hun jo højeste sansynlig ikke opfyldt sine mål og deraf er hun blevet dumpet.. måske.. for vi ved det jo reelt ikke?

Men jeg synes helt klart du skal føre dagbog over din praktik, så du kan dokumenterer hvad du laver overfor din vejleder og dermed kan dokumenterer, at du arbejder med dine mål. Men husk nu ikke at stile for høje mål for dig selv - det er trods alt kun en øvelsespraktik

Anmeld

18. august 2011

aarhusmor

Først tak for alle svar. Jeg vil lige fortælle at første dag var i dag og det gik super godt og ja jeg kunne have sparet mig selv bekymringerne. Det var virkelig en god dag og alle var søde og jeg følte mig slet ikke ved siden af

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.