KAN det være begyndende bækkenløsning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juni 2011

SussieThyssen

Mira0911 skriver:

Sorry igen... 

Lægen ved udmærket godt hvad der skal gøres og hvor der skal mærkes henne mht. bækkenløsning... Så det har de altså styr på - det burde de, ellers skal de ikke være læge hvert fald! Alt dette lære de om under deres uddannelse...  

Til TS: 

Har smerter under knæene også? Hvis Ja, så er det bækkenløsning, sagde lægen til mig da, hun mærkede på mig. Så længe de ikk er under knæene hos mig endnu, er det ikke bækkenløsning, så derfor vil hun ikke bekymre sig mere end nødvendigt! 

Fik jo konstateret begyndende bækkenløsning, og bare skulle holde mig i ro så det ikke udviklede sig til mere.. 

Desværre..så jeg alt for ofte hørt, at læger ikke har styr på tingene omkring bækkenløsning og heller ikke testen.
Og man har normalt IKKE smerter under knæene.
Jo måske kan man have det..men det har jeg da aldrig haft, i det hele taget så har jeg kun hørt om meget få, der har det.
Jeg tror lige at min fys med speciale i bækkenløsning ville glo en ekstra omgang hvis hun hørte det, men jeg skal hjertens gerne høre hende ad.
Så jeg tror din læge har misforstået noget i sin læsning omkring det.
Godt nok er jeg ikke selv læge, men har dog beskæftiget mig med emnet i årevis og følger hele tiden op på nyhederne.
Det er jo ofte den der har skoen på, der bedst ved hvor den trykker.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juni 2011

Frøken J.

SussieThyssen skriver:

Det kan godt lyde som bækkenløsning ja, især din beskrivelse af, at du vralter og låser.

Så til lægen med dig..han kan ved nogle simple øvelser, som du skal udføre på briksen vurdere om du har det, og så skal du ellers se at få fundet en fysioterapeut. Har din læge ikke styr på de tests man udfører, så skær hårdt igennem og bed om en henvisning til fys.

Og du SKAL tage det alvorligt lov mig det, for ellers kan du få skader for livet i dit bækken..og tro mig..det er overhovedet ikke sjovt at være invalideret som 50 årig, bare fordi man ikke passer på sig under graviditeten og bagefter

Skriv evt til mig...er der noget jeg ved noget om..så er det netop bækkenløsning..forebyggelse, aflastning, afspænding, træning, før-efter fødsel osv osv.

Kærligst
Sussie

Åh nej, jeg håber ikke det er det! Jeg ved godt, at jeg skal lytte til min krop, men jeg har så svært ved at acceptere, at den reagerer på den måde. For jeg har altid haft en meget stærk krop, også da jeg var overvægtig. Nu droppede jeg så gravidtræning i dag, og cyklede 12 km i stedet, det var måske heller ikke så smart, for kan godt mærke det går ned i benene smerterne. Altså fra lænden.. Jeg er også bare bange for inaktivitet og en deraffølgende mere kompliceret fødsel + jeg tager rigtig nemt på, hvis jeg ikke bevæger mig.

Jeg er vidst nødt til at ringe til lægen i morgen. Hvis man får en henvisning til fys, ved du så hvor meget man selv skal betale??

Og tak! JEg skriver nok lige til dig, når jeg ved mere.. 

Anmeld

28. juni 2011

Frøken J.

Mira0911 skriver:

Sorry igen... 

Lægen ved udmærket godt hvad der skal gøres og hvor der skal mærkes henne mht. bækkenløsning... Så det har de altså styr på - det burde de, ellers skal de ikke være læge hvert fald! Alt dette lære de om under deres uddannelse...  

Til TS: 

Har smerter under knæene også? Hvis Ja, så er det bækkenløsning, sagde lægen til mig da, hun mærkede på mig. Så længe de ikk er under knæene hos mig endnu, er det ikke bækkenløsning, så derfor vil hun ikke bekymre sig mere end nødvendigt! 

Fik jo konstateret begyndende bækkenløsning, og bare skulle holde mig i ro så det ikke udviklede sig til mere.. 

Det går nogen gange længere ned end knæene..

Men må du så slet ikke lave noget? Altså hvad med at cykle en tur eller gå en god tur osv?

Anmeld

28. juni 2011

Bondepigen

Mira0911 skriver:

Så længe smerterne ikke går ned under knæene, kan du være helt roligt... 

Jeg har selv begyndende bækkenløsning... Jeg har smerter i ryggen, lændet, baller og lår som kommer som smæk og jaw.... og fik konstateret ved lægen at det er begyndende bækkenløsning, fik besked på at holde mig i ro så meget jeg kunne, jo mere jeg gjorde det, jo mindre risiko var der for at det udviklede sig til alm. bækkenløsning... I ny og næ må jeg gerne gå en lille tur, men skal begrænse det meget og kun gøre hvad kroppen kan holde til... 

Støvsuge må jeg ikke... Det gør det værre... Så snart smerterne kommer under knæene skal jeg til lægen... Så jeg holder mig gevaldigt i ro... 

Synes du skal tage til lægen og blive tjekket... Lægen mærker/trykker dig nogle steder på ryggen/hofter for at kan afgøre om det er begyndende bækkenløsning eller alm bækkenløsning! 

Jeg synes nu mere det lyder til at være Iskiasnerven der driller dig... 

Jeg har meget slem bækkenløsning, og mine smerter går ikke ned under knæene?? Kun smerten som stammer fra min iskiasnerve, den går helt ned under foden, men bækken smerterne sidder hos mig fra nederst på lænden til ned under ballerne og skridtet, både foran og bagpå og i siderne.

Har godt nok aldrig hørt at det skulle gå ned under knæene, før det var bækkenløsning ... Det synes jeg lyder lidt underligt...

Anmeld

28. juni 2011

Bondepigen

Frøken J. skriver:

Men må du så slet ikke lave noget? Altså hvad med at cykle en tur eller gå en god tur osv?

Jeg har en slem bækkenløsning og de smerter sidder ikke under knæene for mit vedkommende i hvert fald. (se evt mit svar til mira0911), men det gør smerterne fra iskiasnerven.

Er det dit 1. barn? Jeg havde Iskiasnerven så voldsomt i klemme med den første, at jeg ikke KUNNE gå i 14 dage, men fik af vide af lægen, at når det er iskias, så SKAL man røre sig, og gerne ud og gå et man overhovedet orker. Hvor i mod, hvis det er BL, så skal man osse røre sig, MEN passe på!

Denne gang har jeg en slem BL, havde osse BL sidst, men det var meget sent og slet ikke så slemt som nu. Denne gang mærkede jg til mit bækken allerede i 8. uge eller deromk. Men det var "først" i uge 19'det blev voldsomt slemt. Der havde jeg gået med det for længe.

Jordemoderen siger, at det ikke er umuligt at blive gravid igen uden at få slem bækkenløsning, hvis bare man tager det i tide... I form af en eller anden behandling. Jeg får øre akupunktur hos hende, som gør det udholdeligt i forhold til alternativet, som ville være ikke at kunne gå eller noget... Hun kender en som havde slem bækkenløsning ligesom jeg i hendes sidste graviditet, men i denne danser hun zumba, fordi hun har fået taget dt i opløbet denne gang.

Jeg vil anbefale dig at tage en snak med jordemoderen og vise hende præcis hvor det gør ondt, og se hvad hun siger til det... Det er vigtigt at finde ud af om det er det ene eller det andet, da det man selv skal gøre er meget forskelligt, om det nu er det ene eller det andet... Det kan være svært for en selv at vide, hvad der er hvad, hvis man ikke har prøvet begge dele... Da smerterne, når de beskrives, kan minde utrolig meget om hinanden....

Men det dummeste du kan gøre, er at ignorere det. Det gjorde jeg for længe, og det fik konsekvenser! Så lad være med det, og god bedring!

Anmeld

28. juni 2011

SussieThyssen

Frøken J. skriver:

Åh nej, jeg håber ikke det er det! Jeg ved godt, at jeg skal lytte til min krop, men jeg har så svært ved at acceptere, at den reagerer på den måde. For jeg har altid haft en meget stærk krop, også da jeg var overvægtig. Nu droppede jeg så gravidtræning i dag, og cyklede 12 km i stedet, det var måske heller ikke så smart, for kan godt mærke det går ned i benene smerterne. Altså fra lænden.. Jeg er også bare bange for inaktivitet og en deraffølgende mere kompliceret fødsel + jeg tager rigtig nemt på, hvis jeg ikke bevæger mig.

Jeg er vidst nødt til at ringe til lægen i morgen. Hvis man får en henvisning til fys, ved du så hvor meget man selv skal betale??

Og tak! JEg skriver nok lige til dig, når jeg ved mere.. 

Priserne på fys er meget forskellige alt efter landsdel..men normalt mellem 3-400 kr første gang og 2-300 kr ellers pr behandling

Hvis man har bækkenløsning skal du omgående stoppe al træning.
Og så nøjes med afspænding.
Men få nu først tjekket om det er det..og så kan vi tage den derfra.

Anmeld

29. juni 2011

Frøken J.

Bondepigen skriver:

Jeg har en slem bækkenløsning og de smerter sidder ikke under knæene for mit vedkommende i hvert fald. (se evt mit svar til mira0911), men det gør smerterne fra iskiasnerven.

Er det dit 1. barn? Jeg havde Iskiasnerven så voldsomt i klemme med den første, at jeg ikke KUNNE gå i 14 dage, men fik af vide af lægen, at når det er iskias, så SKAL man røre sig, og gerne ud og gå et man overhovedet orker. Hvor i mod, hvis det er BL, så skal man osse røre sig, MEN passe på!

Denne gang har jeg en slem BL, havde osse BL sidst, men det var meget sent og slet ikke så slemt som nu. Denne gang mærkede jg til mit bækken allerede i 8. uge eller deromk. Men det var "først" i uge 19'det blev voldsomt slemt. Der havde jeg gået med det for længe.

Jordemoderen siger, at det ikke er umuligt at blive gravid igen uden at få slem bækkenløsning, hvis bare man tager det i tide... I form af en eller anden behandling. Jeg får øre akupunktur hos hende, som gør det udholdeligt i forhold til alternativet, som ville være ikke at kunne gå eller noget... Hun kender en som havde slem bækkenløsning ligesom jeg i hendes sidste graviditet, men i denne danser hun zumba, fordi hun har fået taget dt i opløbet denne gang.

Jeg vil anbefale dig at tage en snak med jordemoderen og vise hende præcis hvor det gør ondt, og se hvad hun siger til det... Det er vigtigt at finde ud af om det er det ene eller det andet, da det man selv skal gøre er meget forskelligt, om det nu er det ene eller det andet... Det kan være svært for en selv at vide, hvad der er hvad, hvis man ikke har prøvet begge dele... Da smerterne, når de beskrives, kan minde utrolig meget om hinanden....

Men det dummeste du kan gøre, er at ignorere det. Det gjorde jeg for længe, og det fik konsekvenser! Så lad være med det, og god bedring!

Tusind tak for så fyldestgørende et svar!! Det er mit første barn, ja. Og jeg håber jo, at det "bare" er iskiasnerven, jeg kan simpelthen ikke forholde mig til at holde mig i ro. Ikke fordi jeg er fitnessfreak, men jeg har brug for at cykle en tur eller gå til træning en gang imellem for at holde gang i kroppen, så håber virkelig ikke det er bækkenløsning!

Jeg prøver at ringe til lægen i morgen i første omgang og høre, og så skal jeg til jordemoder her d. 13, så der må jeg også lige høre hvad hun siger!

Anmeld

29. juni 2011

Frøken J.

SussieThyssen skriver:

Priserne på fys er meget forskellige alt efter landsdel..men normalt mellem 3-400 kr første gang og 2-300 kr ellers pr behandling

Hvis man har bækkenløsning skal du omgående stoppe al træning.
Og så nøjes med afspænding.
Men få nu først tjekket om det er det..og så kan vi tage den derfra.

Tak for svaret!  Og crap on a stick.. Håber det bare er en nerve i klemme. Jeg vender lige tilbage

Anmeld

29. juni 2011

Mira0911

Bondepigen skriver:

Jeg har meget slem bækkenløsning, og mine smerter går ikke ned under knæene?? Kun smerten som stammer fra min iskiasnerve, den går helt ned under foden, men bækken smerterne sidder hos mig fra nederst på lænden til ned under ballerne og skridtet, både foran og bagpå og i siderne.

Har godt nok aldrig hørt at det skulle gå ned under knæene, før det var bækkenløsning ... Det synes jeg lyder lidt underligt...

Vi kan hurtigt blive enige om læger siger altid noget forskelligt... 

Min læge sagde at så længe smerterne ikke går ned under knæene, var hun ikke bekymret... Vil da også sige at det er blevet bedre, fordi jeg holder mig så meget i ro som jeg gør...  Må jo stole på det hun siger... 

Anmeld

29. juni 2011

Mira0911

Frøken J. skriver:

Jo jeg må godt lave noget, men skal begrænse det, så jeg ikke overbelaster... En gå tur i skoven kan jeg sagtens snige mig ud på 1-2 gange om ugen... Ellers holder jeg mig meget i ro... Op på cyklen tror jeg ikke lige jeg kommer, selvom det vil være rigtig dejligt... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.