Eksperthjælp: Gravid trods negativ test?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18.899 visninger
3 svar
0 synes godt om
23. juni 2011

Rose Maimonide

"Gravid trods negativ test? "

Hej Rebecca

Jeg har et spørgsmål vedrørende graviditet. Min kæreste og jeg vil gerne have et barn, og har derfor ikke brugt nogen form for beskyttelse. Jeg havde min sidste menstruation den 19 april, og har en stærk fornemmelse af, at jeg er blevet gravid. 

Jeg har læst lidt omkring hvordan man reagere når man bliver gravid, og jeg genkender mange af disse symtomer. Jeg tisser ofte, lugter andre ting, har lyst til at spise specielle ting, træthed, taget på og kvalme. 

Mit problem og spørgsmål er så følgende:

Jeg har prøvet en graviditets test flere gange som viser negativ, jeg har været hos min egen læge for at aflægge tisse prøve, hvilken også var negativ. 

Min læge har henvist til en gynækolog som har scannet mig, men han kunne heller ikke se noget. Hverken min egen læge eller gynækologen mener at jeg er gravid.

Jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal gøre, for hvis ikke at jeg er gravid hvad er det så der sker.

Kan man være gravid uden at det umiddelbart kan ses/konstateres, eller er der en hel sikker måde man kan gøre for at konstatere om jeg er gravid eller ej.

Håber du kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Rebeccas svar

Hej!

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du undrer dig, når du har så mange symptomer på, at du er gravid, og samtidig tester negativt både på en urinstick og ved scanning hos gynækolog.

Man kan teste for graviditet med en blodprøve, som er helt stensikker og kan tages meget tidligt efter befrugtningen. Det kunne man måske overveje I dit tilfælde, om ikke andet for din sjælefreds skyld. Blodprøven er bare ret dyr.

Gynækologen burde have kunne se forandringer omkring din livmodermund, som bliver blålig, hvis du er gravid. Desuden vokser livmoderen.

Som regel er urintesten sikker, men der er nogle få, som er meget lang tid om at danne tilstrækkeligt med HCG, som er det graviditetshormon, man måler på med urintesten (og blodprøven forresten også).

Der er nok en lille chance for, at du er gravid, men den er næppe ret stor.

Det er nok mere sandsynligt, at det er dine hormoner, som er lidt uregerlige. Nu ved jeg jo ikke, om du har brugt P-piller indtil for nylig, men hvis du har, så er det ikke unormalt, at det tager tid for din cyklus at stabilisere sig. Det kan godt give uregelmæssige menstruationer, lang tid mellem menstruationerne og forskellige fysiske og psykiske symptomer, som godt kan minde om dem, man kan opleve, når man bliver gravid.
Og hvis man samtidig virkelig ønsker sig at blive gravid, så kan man godt blive ekstra opmærksom på lige netop de symptomer, som kunne tyde på en graviditet.

Det er faktisk en rigtig god idé at give kroppen lidt ro på, inden man forsøger at blive gravid, hvis man har brugt p-piller. Samtidig kan du og din partner bygge jer op med sund kost og livsstil, vitaminer og mineraler, hvis I vil gøre lidt ekstra for at øge chancen for at blive gravide og få en glad og sund graviditet og baby. Det har jeg skrevet lidt om her på min blog

Jeg håber du snart får en afklaring omkring, hvorvidt du er gravid eller ej. Uvisheden og ventetiden kan jo være ret irriterende.
Jeg håber du snart får den graviditet, du og din partner ønsker jer!

Du er altid velkommen til at skrive igen.

Kh Rebeca, rebeccapersson.com 

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2012

Mienicolined

Hej Rebecca!

Jeg er en pige på 18 år, som har været sammen med min kæreste i 5 år, vi vil gerne have en barn og for ca. 4 måneder siden, blev jeg gravid og aboterede. Jeg fik målt mit hcg indtil det var nede ved 2 og allerede måneden efter, fik jeg de samme symptoner, som jeg havde sidst da jeg var gravid! Har ondt i mine bryster, er mere træt end normalt og har en enorm tissetrang hele tiden el. oftere end normalt! Jeg fik min menses, d. 4 December den kom lidt forsent, og skulle have haft den igen her d. 29, men det kan jo være den har rykket sig til d. 4 igen, kan ikke mærke jeg skal have den og plejer at have meget ondt op til.   

Men er meget i tvivl om jeg er gravid? fordi tog en test her for 3 dage siden, og den var negativ - men hvor lang tid skal der gå inden jeg kan få mit svar 100%???

Og jeg vil ikke sige jeg har kvamle, sådan med at jeg kaster op, men jeg kan da godt mærke jeg har nogen få sure opstød og at jeg har en mærkelig fornemmelse nede i maven engang imellem? 

og mærker tit på min mave om den er begyndt at blive hårdere end den plejer, men det er den ikke rigtig, kan da godt mærke at den forandre sig lidt, og er lidt hårdere? 

Men ved ikke om det er fordi jeg føler ligesom sidst at jeg måske aborterere igen og det er det som jeg er bange for?

Håber du kan hjælpe mig. 

Knus Mie Nicoline. 

Anmeld

1. januar 2012

Rebecca Persson

Kære Mie Nicoline

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan sagtens følge, at du er i tvivl og usikker omkring din test og de signaler, du mærker.

Jeg tror ikke, at jeg kan tilføje så meget nyt i forhold til det svar, jeg gav til den oprindelige spørger her i tråden.

Mit bedste råd vil nok være at gå til lægen for at blive sikker. Uvisheden er altid så træls at gå rundt med.
Men symptomerne op til mens kan jo godt minde lidt om dem, som en graviditet kan give. Og nogle gange er der sådan en psykologisk effekt omkring, at man når man er ekstra opmærksom på nogle signaler fra kroppen, så kan man komme til at "fantom-mærke" dem... måske fordi man virkelig ønsker sig dem. Det kan godt snyde lidt, og det kan være svært at skelne.

Graviditetstest i håndkøb er i dag ret sikre, hvis man har fulgt anvisningerne på pakken. Men der vil altid være en usikkerhed, og hvis der er tale om en "biokemisk abort", altså en abort mens man endnu "bare" er "biokemisk gravid" (altså det allerførste stadie af graviditeten) kan det snyde endnu mere.  

Jeg håber, at du snart får klarhed!

Mange gode tanker herfra.

Kh Rebecca, rebeccapersson.com

Anmeld

16. december 2013

anneandersen

Klik her og skriv...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.