Jeg ved det faktisk ikke.
Jeg forestiller mig at det er en utroligt svær opgave at træde ind i et forhold på den måde, fordi det jo ikke kun er en ny kæreste man skal lære at kende, det er også et barn og en mor og måske endnu flere af barnets pårørende (bedsteforældre, bonusforældre osv.)
Jeg har aldrig selv prøvet at blive kærester med en mand som havde børn i forvejen, men da min ældste søn stadig levede, nåede jeg og møde et par af faderens kæreste, og der var en verden til forskel på hvordan de håndterede situationen.
Ved den første af pigerne var det utroligt tydeligt at hun var meget beklemt ved situationen. Hun hilste helst ikke på mig overhovedet, og der var helt klart et eller andet der trykkede hende i forhold til det at hendes kæreste havde et barn. Eksempelvis havde barnefaderen og jeg altid kunne give hinanden et kram og hyggesludre om løst og fast når vi afleverede vores søn til hinanden, men hvis kærestepigen var med blev der bare sagt hej, talt i enstavelsesord til mig og der blev meget hurtigt sagt farvel. Det var i mine øjne lidt synd for min søn, og jeg var også ked af det, for jeg ville jo egentlig gerne kende den pige som potentielt set kunne blive en stor del af mit barns liv.
Helt anderledes forholdt det sig med den næste kæreste. Hun kom ind i billedet mens vores søn var i behandling for kræft, hvilket helt sikkert ikke har gjort tingene nemmere. Min mand, min søns far og jeg selv havde i den periode et rigtigt godt samarbejde om tingene men fordi vores søn jo var syg var det bare en meget intensiv og hård periode for os alle sammen.
Ikke desto mindre klarede den nye kæreste det bare så fantastisk flot alt sammen. Det tog hende ingen tid at finde sin rolle i vores lille forkløver, og hun var en fantastisk støtte for min søns far - hvilket også hjalp mig fordi jeg så vidste at jeg ikke behøvede at bekymre mig om ham, for han var i rigtigt gode hænder.
Jeg har til stadighed uendelig stor respekt for hendes måde at fornemme lige netop den situation på og finde ud af hvordan hun bedst kunne være der for hendes kæreste, uden at hun samtidig trådte mig over tæerne. Det kom endnu mere til udtryk da vores søn desværre døde, og hun deltog i planlægning af bisættelse og den slags, og formåede at sætte ord på så mange ting som jeg ikke selv kunne rumme i situationen, men som sidenhen har betydet utroligt meget for mig.
Men altså bottom line er at som biomor er det min vurdering at det er en smadder svær rolle det der med at være bonusmor. Nogle er håbløst elendige til det, og andre formår at leve op til "bonus" betegnelsen på en måde så det virkeligt bliver en berigelse for barnet at der er en ekstra voksen i dets nærmeste netværk.
Men jeg tror ærlig talt at jeg ville have frygteligt svært ved det selv.