Spiser jeres børn masser af aftensmad? HJÆÆÆLP!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

820 visninger
12 svar
0 synes godt om
27. november 2008

..

Hej alle sammen.

Jeg er ved at være ret frustreret.. Smilla vågner lidt i seks om morgenen fordi hun er sulten hvilket gør at hun så hele denne uge har været nødt til at sove til formiddag selv om hun kun plejer at sove til middag i løbet af dagen. Vil prøve at sige til min DP at hun altså ikke skal lægge hende ud bare fordi hun siger sove..
Tænker om grunden til hun vågner så tidligt hvor hun egentligt ikke er frisk fordi hun er sulten er at hun ikke spiser så meget aftensmad, hos os ser det sådan her ud i løbet af en dag:

Morgen: grød af 1 dl havregryn+2 dl vand+smør og sødmælk, alt spises op!

Formiddag: Brød og eller frugt

Middag: 1-2 skiver rugbrød med smør og pålæg

Eftermiddag: Frugt, ostehaps,brød eller andet

Aftensmad: Oftest kun en smule af hvad vi serverer, ingenting hvis det er noget med kartofler..

Natmad: 1 krydder (de der tvebak agtige nogen) med smør+frugt+en lille
youghurt og evt en ostehaps.

Kan godt se at hun egentligt får hovedmåltidet om aftenen som natmad og i forkerte ting men hvad gør vi for ved aftensmaden går hun længe rundt og er pivet og siger mad mad mad og står ved sin stol så vi stresser altid rundt for at få manden færdig. Vi sidder og hygger og lader hende spise selv hvis det er det hun vil.. HJÆLP!!!

Knus Rikke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2008

Mie A

Simon er også begyndt at vågne meget tidligt... sådan cirka klokken 5 hver morgen Det er hans mor ikke særlig glad for!!! - men han spiser meget aftensmad, så vi er bare på bar bund med hvad vi skal gøre... har prøvet at putte ham senere, hvilket bare resulterer i at han vågner samme tid, men bare bliver hurtigere træt igen!!
Men, hvis det er pågrund af sult, at hun vågner, så ville jeg nok overveje at give hende noget andet som natmad - måske noget knækbrød - rugbrød og så måske noget havregrød i stedet for youghurt - det burde holde hende mæt i længere tid. Håber virkelig at I finder en løsning, da jeg virkelig ved hvor irriterende det er med sådan en morgenfrisk trold!

Knus Mie

Anmeld

27. november 2008

Loggidut

hmmmm....hvis nu det handler om hun er så sulten og træt, så er det tit og ofte at ungerne bliver så umulige at de slet ikke spiser. Tif får altid noget at sidde med, rosiner eller andet, mens maden bliver færdig, for ellers skriger hun så meget, og bliver så opkørt at hun slet ikke kan samle sig om maden.

Engang var jeg af den opfattelse at ungerne skulle spise til måltiderne, men om aftenen er jeg lidt anderledes...tif må gerne sidde med en riskiks, eller noget at gnaske i, lige inden gryderne ryger på bordet, for så spiser hun bare bedre og mere.

bare et forslag.

Det kan også være det er omvendt, at hun spiser for meget rugbrød eks. til middag, så der simpelthen ikke er plads til mere.

hvad med afføring, hvad tid på dagen kommer det? (ja det er sgu et ulækkert ? ) men en fin rettesnor er tit at lige omkring den tid de skider, er de gerne så stopmætte, og skider hun lige efter aftensmaden, kan det jo i grunden være fordi hun virkelig ikke er sulten.

og sidst og ikke mindst...husk lige på, at det du frygter mest, er det der sker, ungerne kan simpelthen lugte det...og du ved det, og er det sådan at hun ikke spiser, så er det somregel fordi de ikke er sultne, og har hun måske opsnappet at hun spiser lige inden sengetid, så kan det jo være derfor hun nedlægger aftensmaden.

vores spiseprogram lyder...

morgenmad 06.00 (ca.)
formiddagsmad ved dp. omkring klokken 10 vil jeg gætte på
middagsmad klokken 12 (ca.)
frugt klokken 14.30 (ca)
noget lækkert til at gumle på mens jeg laver maden,
og spisning klokken 17.00

sengetid mellem 19.00 og 19.30

og derefter er mutters køkken lukket!

Anmeld

27. november 2008

Astrid P

Min Smilla sidder næsten altid og spiser noget imens jeg laver mad. Majs, ærter, tomater eller hvad jeg nu lige har. Det er jo så bare det hun ville få som en del af sit måltid, hun spiser det bare til 'forret'! På den måde er hun beskæftiget - det tager jo tid at fange de der små majs og ærter... + hun får noget indenbords og er ikke muggen over at jeg ikke lige er 100 % på hende!

Win-win situation

Anmeld

27. november 2008

..

Rart at høre jeg ikke er den eneste med morgenfriskt barn..

- hun laver stort i bleen om morgenen efter morgenmaden.

- vi laver også ofte det nummer med at give hende noget at gumle på mens vi laver mad, men skal måske nok til at gøre det fast. Ofte kan vi aflede hende ved at den ene af os leger med hende mens den anden laver maden.

Nogen gange spiser hun helt vildt meget til aftensmad men det er sjældent, ofte er det små mængder, i aften 6 skefulde.. Det værste er at jeg ved hvor meget hun kan spise..

Kan godt være det er en god ide at droppe natmaden, er bare så bange for at hun ikke får nok, hun er en lille slank pige.. Eller også skal vi som foreslået give hende rugbrød eller andet groft brød som ikke er så spændende så hun ikke ser frem til det måltid - hvad ville I putte på brødet, alm pålæg eller? Tror ikke engang hun gider spise det hvis hun får sådan noget så er nok i virkeligheden ikke sulten..

Men godt med aftensmad tror I ikke det ville hjælpe hende til at sove til hun er frisk? 2 gange i denne uge har hun sovet 1 time længere og har været meget mere frisk.. Men ikke fordi hun spiste meget om aftenen - puuuh syntes det er svært..

Anmeld

27. november 2008

heaven

Macrolf skriver:

Hej alle sammen.

Jeg er ved at være ret frustreret.. Smilla vågner lidt i seks om morgenen fordi hun er sulten hvilket gør at hun så hele denne uge har været nødt til at sove til formiddag selv om hun kun plejer at sove til middag i løbet af dagen. Vil prøve at sige til min DP at hun altså ikke skal lægge hende ud bare fordi hun siger sove..
Tænker om grunden til hun vågner så tidligt hvor hun egentligt ikke er frisk fordi hun er sulten er at hun ikke spiser så meget aftensmad, hos os ser det sådan her ud i løbet af en dag:

Morgen: grød af 1 dl havregryn+2 dl vand+smør og sødmælk, alt spises op!

Formiddag: Brød og eller frugt

Middag: 1-2 skiver rugbrød med smør og pålæg

Eftermiddag: Frugt, ostehaps,brød eller andet

Aftensmad: Oftest kun en smule af hvad vi serverer, ingenting hvis det er noget med kartofler..

Natmad: 1 krydder (de der tvebak agtige nogen) med smør+frugt+en lille
youghurt og evt en ostehaps.

Kan godt se at hun egentligt får hovedmåltidet om aftenen som natmad og i forkerte ting men hvad gør vi for ved aftensmaden går hun længe rundt og er pivet og siger mad mad mad og står ved sin stol så vi stresser altid rundt for at få manden færdig. Vi sidder og hygger og lader hende spise selv hvis det er det hun vil.. HJÆLP!!!

Knus Rikke

hey...

her er det NØJAGTIGT det samme, fuldstændigt.... jeg kender hver en tanke du skriver og Lasse er nøjagtig som Smilla... og det der ekstra måltid er MØGIRRITERENDE... men her gives det endnu, for jeg giiider ikke det der natteroderi pga sult (ja, lige der er jeg egoistisk, i know) - jeg vil sove om natten og ikke lave mad - mm han er syg el.lign. Og så er Lasse også slank i det, så kender som sagt tankerne.

Ked af at jeg ikke har et godt råd til dig, ville bare fortælle jeg ved hvordan du har det.

Jannie - som synes at aftensmadsseancen kan være et mareridt!

Anmeld

28. november 2008

Anja

Ja, historien er meget den samme her.

Elias spiser:
Morgen: havregrød med frisk frugt
Formiddag: brød og frugt
Frokost: 1-2 skriver rugbrød med pålæg (nægter at spise det grønt som dp også serverer til)
Eftermiddag: brød, frugt, knækbrød, ostehaps - ja, meget forskelligt
Aften: sidder og spiser MEGET lidt af det vi serverer, men spiser mest kød, og pasta og INGEN kartofler eller grøntsager

Han får ikke noget at spise inden sengetid, men han får noget at drikke. Har heller ikke indtryk af, at han er sulten.

Synes det er meget frustrerende, at han næsten ikke rører aftensmaden og helt nægter at spise grøntsager - ikke engang agurk eller gulerod vil han have !

Anja

Anmeld

28. november 2008

..

Ja, jeg kan jo dårligt være bekendt at skrive at jeg er glad for at du har det som mig for det er jo ikke fedt - men rart at vide jeg ikke er den eneste

Vi må bare håbe det løser sig med tiden.

Anmeld

28. november 2008

Anja

Det løser sig selv, det er helt sikkert. Vi havde samme kamp med den store og nu, hvor han er 4 år begynder han endelig at spise alt, hvad vi sereverer. Han forstår i al fald nu, at han skal smage på alt og der udfra beslutte om han bryder sig om det. MEN det har været en sej kamp og vi skal stadig lægge tingene på hans tallerken og "forlange" at han smager på det/spiser det.

Men man kan jo ikke undgå at bekymre sig om, hvorvidt de får det de skal have af vitaminer osv. , men den store er sund, rask og stor af sin alder, så han har vel fået det han skulle have incl vitamintabeletter

Anmeld

28. november 2008

Kaufie

William spiser som oftest heller ikke ret meget til aften - men tilgengæld en masse i dagplejen i løbet af dagen.

Så jeg går ud fra at han fylder på om dagen, hvilket jo faktisk også er det sundeste.... Hovedmåltidet burde ligge midt på dagen, så man ikke går propmæt i seng...

Men som andre også er inde på - så er det om ikke at gøre det til et problem og skabe opmærksomhed om det småtspisende barn. Hvis William ikke vil have aftensmad, lader vi som inegnting, og spiser selv videre - af og til beder han så selv om at få lidt mere - evt fra vores tallerkner (selvom det er det samme) Ellers er et trick hos os at putte remoulade på - så glider alt ned....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.