Sker kun for de andre.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24.703 visninger
16 svar
0 synes godt om
8. juni 2011

Moms

Puha....og dybt suk, lidt vand i øjnene....

Doubletesten viste 1:56.

Fosteret ser fint ud: der er væske i urinblære og mavesæk, et tydeligt næseben, hjertet slår også fint og har 4 kamre - alt sammen skulle være gode tegn og tale imod Down Syndrom. Så det er blodprøven og indholdet af hormoner, der trækker tallet ned. Jeg ved ikke hvor stor nakkefolden er, men jeg kan se nogle herinde har fået det at vide.

Vi har sagt ja tak til en ekstra scanning i morgen og kan gå direkte videre til moderkagebiopsi, hvis tallet fra denne scanning også er "dårligt".

Hvor er det svært. Jeg er 37 år og vidste derfor godt at risikoen er forøget, men inden denne scanning var det så abstrakt at forestille sig, at resultatet ville blive dårligt og jeg kunne ikke tage nogen beslutning om forinden hvad vi skulle stille op med resultatet, hvis risikoen var højere end 1:300. Det kunne vi jo tale om til den tid.

Risikoen for Down Syndrom er 0,5 % og risikoen for at provokere en abort 1 %. Dvs. der er dobbelt så stor risiko for abort som for Down Syndrom!

Kan man virkelig tillade sig at risikere livet af et helt normalt ønskebarn, fordi man vil være 100 % sikker på, at det barn man får ikke har Down Syndrom?

Er det virkelig så slemt at få et barn med Down Syndrom, når det kommer til stykket?

Hvordan vil jeg have det med mig selv eller min mand, hvis vi vælger biopsien og jeg aborterer som følge af den? Var vi 100 % enige, blev han eller jeg påvirket af den andens holdning - med mulige bebrejdelser mod en selv eller den anden, som følge af en irrationel sorgreaktion. Hvor lang tid får vi i morgen til at tage den beslutning?

Hvordan vil jeg/vi have det resten af graviditeten, med visheden om, at der er en høj risiko for at barnet har DS, hvis vi fravælger moderkagebiopsien?

Hvis vi ender i abort som følge af biopsien eller vælger det som følge af DS hvordan vil vi så have det næste gang vi forsøger at blive gravide? Al den tvivl og usikkerhed - skulle man bare vælge den fra og så tage barnet som det kommer.....

Kan jeg endnu engang tillade mig at tænke, at uheldet kun rammer de andre og at jeg er én af de 55, hvis barn er normalt..?

Hvem er de 55 andre? Er de på en eller anden måde mere disponeret end jeg? Kan jeg, fordi jeg har normal BMI, er ikke-ryger, lever sundt, er aktiv fysisk trøste mig med, at det ikke er mig, der er nr. 56?

Der er lang tid til i morgen og den største og tungeste beslutning er, om vi skal takke ja til den moderkagebiopsi eller ej. Det er scanningen, der skal afgøre det, men hvad er det så lige for en grænse vi har? Tager vi den, hvis den igen er 1:56? Hvad hvis den kommer under 1:100? Eller skal risikoen være lavere endnu? Det er jo bare et tal - vælg et tal mellem 1 og 300 - hvor lavt tør du gå? pftttt!

Moms

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2011

Silke83

Puhaa, sikke hårdt det må være... 

Føler virkelig med dig. Jeg tror, at jeg ville få moderkage-biopsien lige meget hvad - så får I i det mindste vished. Ellers skal I gå og spekulere resten af graviditeten, og måske helt uden grund. Den uvished må da være rigtig slem... Jeg håber det bedste for dig og din lille bebs Krydser fingre!

Kram, Ida.

Anmeld

8. juni 2011

Moms

Tak Ida

Jeg har lige en tilføjelse:

Jeg fandt ud af at nakkefoldens tykkelse står på scanningsbilledet: 1,9 mm.

Jeg glemte at sige, at sygeplejersken, som scannede mig flyttede gestationslængden en uge - så jeg faktisk er 14+1 dag i stedet for de 13+1 som var fastsat ud fra sidste menstruation og scanning uge 7+6.

Hvad jeg så har fundet ud af er, at så kan man slet ikke lave risikovurderingen ud fra nakkefoldsscanningen..........

Fosteret har en CRL på 84 mm og skemaet, som man beregner ud fra går kun til 82 mm.

Se selv:

http://www.gyncph.dk/procedur/gyn/nakkefold.pdf

http://www.skejby.dk/files/Hospital/Skejby/Gyn%C3%A6kologisk_Obstetrisk%20Afdeling%20Y/Uddannelse/Klinikophold/Filer/081203_uddannelse_nakkefold.pdf

Nu er jeg godt nok mere (positivt) spændt på at få en grundig samtale med lægen i morgen!!

Moms

Anmeld

8. juni 2011

Dingdong

Puha sikke en omgang...

Kan virkelig godt forstå dine bekymringer!! Kan desværre ikke råde dig til hvad jeg syntes du skal vælge... Jeg kan slet ikke forestille mig hvad jeg ville gøre i din/jeres situation

Jeg krydser finger for at alt går godt for jer, og at et lille mirakel vil se imorgen

Anmeld

9. juni 2011

Moms

Fortsættelse....

Jeg fik læst en masse om doubletest, nf-scanning og andre markører for Down Syndrom inden scanningen i dag og var derfor helt klar.

Manden og jeg var tillige enige om, at med mindre det så helt skidt ud, ville vi ikke have taget moderkagebiopsien.

Gestationsalderen blev igen fastslået til 14+2. CRL 83,5 mm.

Babyen lå lige præcis sådan, at den lå i den dårligste stilling iforhold til scanningen. Den var ellers temmelig sprælsk, men ændrede altså ikke retning.

Lægen scannede hjertet for tricuspidal (aortaklapperne) reflux og flow'et i ductus venosus (et blodkar i fosterets lever). Pga. fosterets lejring kunne hun ikke bruge tricuspidalscanningen til noget. MEN hvis hun havde kunnet sige den var normal ville risikotallet være 1:193 så vidt jeg forstod. DV flow'et er en mindre sikker markør, men da hun ikke havde andet og hun kunne få normalværdier her, ville hun godt sænke risikoen til 1:94.

Da både min mand og jeg synes en abortrisiko på 1 % i forhold til moderkagebiopsien er ret høj og da en evt. abort pga. mongolisme vil skulle foregå på samme måde nu som om 2-3 uger, valgte vi den mere sikre fostervandsprøve, som så først vil blive foretaget om 17 dage. Her kan der også laves en tidlig misdannelsesscanning.

Det der taler imod at vente på fostervandsprøven er selvfølgelig det psykiske, men både jeg og min mand synes der er så store usikkerhedsaspekter i risikovurderingen, at vi ikke rigtig stoler på den. Derudover har vi begge en ret fast TRO på, at barnet er normalt

Jeg har læst alle steder at det tager 2 uger at få endeligt svar på fostervandsprøven, men det er ikke rigtigt, sagde lægen. Vi kan få svar indenfor 1 uge (2-3 dage - afhængig af weekend mv.). Da prøven skal udtages mandag bliver det ret hurtigt vi får svar.

Så nu er det bare at vente og så bruge tiden til at forsøge at gøre sig lidt mere klart hvad vores holdning er til Down Syndrom.

Vi har besluttet at forsøge at holde graviditeten hemmelig indtil vi ved om den skal fortsætte til termin eller ej. Det bliver ikke nemt så oppustet som jeg er.

Hvis nogle har lignende oplevelser hører jeg rigtig gerne om dem og jeg kan måske også være behjælpelig i tilfælde af spørgsmål om emnet

Kryds fingre!

Moms

Anmeld

9. juni 2011

LineH

Var også til NF scanning i mandags og fik desværre også den triste besked høj risiko kromosom 18 1:71 og down syndrom 1:200 Føj jeg synes ski også det var hårdt.. og tudbrølede resten af dagen

Selve scanningen så fin ud men det var blodprøven der gjorde udsvinget.

Skulle have lavet moderkagebiopsi idag men moderkagen var ikke tyk nok så de ville ikke risikere noget, så nu er det blevet udsat til næste torsdag. Men nu bliver jeg da helt i tvivl nu jeg hører at fostervandsprøven er mere sikker?

Var det kun i down syndrom I havde høj risiko eller havde I også ved nogle af de andre ?

Anmeld

9. juni 2011

Moms

Hej Line,

jeg er ked af det på dine vegne. Det slår skår i glæden og ventetiden er lang.

Vi har ikke sådan fået udspecificeret hvilken kromosomfejl der kunne være tale om. Og så nævnte lægen i dag alligevel Trisomi 21...om det bare er  fordi, jeg har tænkt at det var dem alle og ikke hørt ordentligt efter ved jeg altså ikke.. Men ved fostervandsprøven og moderkagebiopsien undersøger man for de mest almindelige kromosomfejl.

Af noget af det jeg har læst står der at PAPP-A (pregnancy associated Plasma Protein - A er halveret i forhold til normale graviditeter ved Down Syndrom og beta-hCG (human CorionGonadotropin) er fordoblet. Jeg har fået at vide, at det er mit Pappa (:-)) tal, der gør udslaget og har fået værdierne fra doubletesten. Der skal laves en omregning fra absolut værdien til noget der hedder MoM og den omregning gør de enkelte laboratorier, så vidt jeg kan forstå, selv. Så jeg kan ikke finde ud at få placeret mit tal i forhold til noget normalt.

Ved trippeltesten ser man høj hCG ved Down Syndrom og lav hCG ved trisomi 18. Men jeg ved ikke om det også gælder ved double testen, som tages noget tidligere.

Hvor langt er du henne? Fostervandsprøven kan først foretages efter 16+0 og lægen sagde til os i dag at den så var endnu mere sikker (for barnet alts) i uge 17. Jeg skal have den lavet 16+6 og skal altså vente over 2 uger. Det er ikke rart for mig, især ikke hvis det skal ende med en abort, men jeg/vi gør det for et evt. sundt og rask barns skyld.

Moms

Anmeld

27. juni 2011

Moms

Fortsættelse..sker kun for de andre...

I dag er jeg 16+6 og var til en længe ventet fostervandsprøve og tidlig misdannelsesscanning.

Det var lange 2½ uger, men egentlig værst den første uge. Så fandt jeg en indre ro og kunne være positiv igen.

Først scannede lægen babyen - som er en dreng - og han fandt alt normalt.

Så fik jeg taget fostervandsprøven (av hvor gjorde det naller, men kun et kort øjeblik).

Vi får svar om senest 3 dage og er fortrøstningsfulde efter scanningen.

Kryds fingre

Jeg vender tilbage med svaret, når vi har det

Moms

Anmeld

28. juni 2011

Cherry_77

Moms skriver:

Fortsættelse..sker kun for de andre...

I dag er jeg 16+6 og var til en længe ventet fostervandsprøve og tidlig misdannelsesscanning.

Det var lange 2½ uger, men egentlig værst den første uge. Så fandt jeg en indre ro og kunne være positiv igen.

Først scannede lægen babyen - som er en dreng - og han fandt alt normalt.

Så fik jeg taget fostervandsprøven (av hvor gjorde det naller, men kun et kort øjeblik).

Vi får svar om senest 3 dage og er fortrøstningsfulde efter scanningen.

Kryds fingre

Jeg vender tilbage med svaret, når vi har det

Moms

Jeg krydser fingre for dig. Jeg ved, hvor hård ventetiden og uvisheden er.

Knus herfra

Anmeld

28. juni 2011

Moms

tak Cherry_77

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.