Fisenberg skriver:
hvordan takler i madproblemmer?
her hjemme har den ene af ungerne mad problemmer
dvs at han kun spiser få ting og få ting som han spiser nogle gange
skal lige siges at han har en del at bøvle med i hverdagen feks hans selektive mutisme men også tiks og en trang til at kontrolere ALT
vi kæmper hårdt for at det ikke skal påvirke vores hverdag og det lykkes de fleste gange synes jeg 
men det går mig virkelig på at han ikke spiser, og jeg tror faktisk at det bunder i at han til dels ikke føler sult og til dels at han gerne vil have kontrol over bare noget af sin krop
men nu her hvor jeg bestilte nogle bukser af en anden bruger herinde så jeg virkelig hvor slemt det var, han har tabt sig 6 cm omkring maven fra sidste bestilling for ca 14 dage siden 

men hvordan takler i madkontrols problemmer ?
hvad gør i når barnet siger - det kan jeg ikke lide- ved aftensmaden?
eller når barnet siger det kan jeg ikke lide mere?
når vi "tvinger" ham til at spise feks 3 bider så kaster han op 

vi lader faktisk altid som ingenting når vi servere aftensmad og prøver at få det passet ind så han kan lide noget af det eller laver en ekstra ret som passer ind som han så kan lide
men vi siger aldrig prøv at smage det her eller du skal spise noget
vi siger man må ikke sige ad til noget man ikke har smagt og man er velkommen til at smage det hele og det man ikke kan lide kan man bare lade være
men vi har også forklaret ham om vigtigheden ved at spise og hvad kroppen har brug for (på det plan hvor han kan følge med)
han er en kvik dreng (højere end gennemsnittet, er testet) og det er jo også en udfordring
men jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre
vi taler kun om mad herhjemme hvis der bliver spurdt ind til det
hjælp mig de damer
Mvh Mille-Sofie
Al negativ udbrud i og omkring mad, bliver ignoreret herhjemme - så ingen reaktion fra vores side, men fortsætter blot videre som intet var hændt...
Men der er forskel i om han siger 'adr mad' til sig selv, eller han siger det og kigger på jer - for at se jeres reaktion.
Her siger han det til sig selv og kigger ikke på os, for at se hvad vi nu lige siger til det han lige sagde. Så det bliver ignoreret 110%
selvom han er kvik nok, kan det give bagslag at fortælle ham hvad mad eller manglende mad gør ved hans krop - så han muligvis vil undersøge hvad der sker når han ikke spise...
Herhjemme er han total ligeglad med at vi siger han er nød til at spise noget pga xxxxx.
Han spiser det han vil på sin tallerken og det er 'kun' kødet han spiser - så får han mere kød. Ikke noget med at sige; ej - du skal altså også spise lidt kartofler/ grønsager. Sidder han kun og dypper finger'n i sovs og sutter det af - ja så må det være det han for at spise til det måltid.
En test/ ide han har fået er at tage en mundfuld - tygge lidt på det og så spytte det ud.. Her siger vi heller intet ang det, men tager det blot væk.
Her han heller aldrig kunnet mærke sult og han er blevet testet for stort set alt. Fordi han her spiser og drikker så lidt, er han nød til at få aff pulver hver evige dag - for at hans mave/tarm kan fungere.
Ang de 6 cm... Prøv at tænke tilbage... Hvad tid på dagen målte du ham? efter et måltid - før toilet besøg osv..
Her kan han ved nogle madvarer godt blive oppustet, som forsvinder igen...