Sæddonor spreder sjælden sygdom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2011

Anitta Kristiansen

jeg synes personligt at de skulle testes for alt. de modtager jo penge for at smide deres sæd ind og kvinder skal så derfor betale for det. betaler vi vores mand for at få hans sæd?

jeg synes kun det er rimeligt at de bliver testet for alt de modtager jo penge for det. det er jo ikke bare en mand kvinden møder på gaden og hygger sig med. så synes ikke det er fair hvis manden vil tjene penge må han gøre mere end at smide deres sæd. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2011

Englebassen82

Anitta Kristiansen skriver:

jeg synes personligt at de skulle testes for alt. de modtager jo penge for at smide deres sæd ind og kvinder skal så derfor betale for det. betaler vi vores mand for at få hans sæd?

jeg synes kun det er rimeligt at de bliver testet for alt de modtager jo penge for det. det er jo ikke bare en mand kvinden møder på gaden og hygger sig med. så synes ikke det er fair hvis manden vil tjene penge må han gøre mere end at smide deres sæd. 

Ja jeg syntes altså nu heller ikke man kan sammenligne det helt med hvis du møder en mand og får børn med ham...... Men rart at høre jeg ikke er helt alene om min undren over at de ikke bliver testet mere...

Anmeld

31. maj 2011

Vial

Englebassen82 skriver:

Det er også rigtigt nok det er chancerne man tager når man får børn, men hvis man først fik et sygt barn med sin mand ville man jo få det undersøgt og ikke få 8 børn mere..... jeg er godt klar over de forskellige ricikoer man tager når man får børn...

Men kan ikke lide tanken om at man via hjælp ikke kan vide sig lidt mere sikker i forhold til at man i dette tilfælde har 9 børn med alvorlige sygdomme nu pga at man ikke syntes det er rimeligt at teste donorsæd lidt mere...

De familier som har brug for donorsæd syntes jeg har været nok igennem..

God pointe, at det faktisk er rigtig tragisk, at det kan spredes til 25 børn. Det ville jo aldrig ske, hvis det var en mand, der gjorde sin kæreste gravid.. Med mindre at de virkelige manglede en hobby!

På den anden side, så er det jo sådan, at lige så snart at sygdommen bliver opdaget, så bliver sæde trukket tilbage fra markedet. Så med mindre at kvinderne er blevet insemineret nogenlunde samtidig (som sker!), så vil det jo blive stoppet på lige fod med, hvad man ville gøre i en familie.

Det løb mig koldt ned af ryggen, da jeg hørte det her til morgen. Det er dog nu en gang risikoen ved at sætte børn i verden. I det mindste er donor tjekket for CF og smitsomme sygdomme - plus han gennengår grundig interview og psykologisk test.

Anmeld

31. maj 2011

Vial

Mettemus skriver:

Jeg undrede mig mere over antallet af smittede børn - 9 stk - jeg troede ikke at man måtte bruge den samme donor så mange gange? Der kan selvfølgelig også ha været tvillinger imellem.

Han må lave 25 børn. Faktisk en del flere. Man arbejder ud fra en spredning. Med vores befolkningstal i dk, så svarer det til 25 børn. Donorsæd sælges så også til udlandet, og så kan det blive mange flere.

Anmeld

31. maj 2011

Vial

Englebassen82 skriver:

Ind til videre er 9 børn af selvsamme donor ramt af sygdommen..

Øv, troede faktisk at alle donore skulle testes genetisk...

http://www.bt.dk/danmark/saeddonor-spredte-sjaelden-sygdom

Det kommer dog i øvrigt ikke bag på mig. Jeg kender en, som blev kontaktet via BREV om, at hendes børns donor havde en genetisk farlig sygdom, det havde de opdaget ved at et par andre kvinder havde fået syge børn. Hendes var heldigvis raske, men sikke et chok og så på brev..!

Mange af de genetiske sygdomme kræver, at kvinden også er bærer af sygdommen før det kan udvikle sig. Så det er virkelig sort uheld, når sådanne sygdomme bryder frem. Hans sygdom var nok noget andet siden at hele 9 børn er blevet syge.

S

Anmeld

31. maj 2011

Englebassen82

KaMa skriver:

Det kommer dog i øvrigt ikke bag på mig. Jeg kender en, som blev kontaktet via BREV om, at hendes børns donor havde en genetisk farlig sygdom, det havde de opdaget ved at et par andre kvinder havde fået syge børn. Hendes var heldigvis raske, men sikke et chok og så på brev..!

Mange af de genetiske sygdomme kræver, at kvinden også er bærer af sygdommen før det kan udvikle sig. Så det er virkelig sort uheld, når sådanne sygdomme bryder frem. Hans sygdom var nok noget andet siden at hele 9 børn er blevet syge.

S

Ja det er da dybt tragisk...

Og må da bestemt heller ikke være sjovt at få sådan et brev, puha for pokker da..

Jeg syntes bare at HVIS man kan hvorfor så ikke teste sæden bedre, er sikker på at det ikke kan koste mere end hvad det koster systemet med en masse syge børn...

og det er da helt sikkert rart at vide at der om ikke andet er bare lidt kontrol over det, men syntes stadig de gerne må stramme den lidt op.

Anmeld

31. maj 2011

Vial

Englebassen82 skriver:

Ja det er da dybt tragisk...

Og må da bestemt heller ikke være sjovt at få sådan et brev, puha for pokker da..

Jeg syntes bare at HVIS man kan hvorfor så ikke teste sæden bedre, er sikker på at det ikke kan koste mere end hvad det koster systemet med en masse syge børn...

og det er da helt sikkert rart at vide at der om ikke andet er bare lidt kontrol over det, men syntes stadig de gerne må stramme den lidt op.

Det vil koste langt mere at teste sæden. Der er nemlig ikke en MASSE syge børn. Det er gangske få børn, der bliver syge. Sådan er livet.

Stort set alle mennesker har noget genmateriale med fejl på, som kan udvikle sygdomme, hvis det kommer i kontakt med det rigtige miljø - eller at moren til barnet også har den fejl.

Sådan er livet. Vi tager en chance, når vi sætter børn i verden.

Ovenstående blev udtalte på News, og jeg er meget enig.

Anmeld

31. maj 2011

Mettemus

KaMa skriver:

Han må lave 25 børn. Faktisk en del flere. Man arbejder ud fra en spredning. Med vores befolkningstal i dk, så svarer det til 25 børn. Donorsæd sælges så også til udlandet, og så kan det blive mange flere.

Okay, tak for info

Anmeld

31. maj 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

dorthemus skriver:

Det blir de også, men man kan jo ikke teste for alt  Desuden vidste han jo selv ikke at han var bærer.

Det er meget uheldigt, men sådan er det jo også når børn fødes i familier med en far.

Anmeld

31. maj 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

dorthemus skriver:

Det blir de også, men man kan jo ikke teste for alt  Desuden vidste han jo selv ikke at han var bærer.

Det er meget uheldigt, men sådan er det jo også når børn fødes i familier med en far.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.