Sæddonor spreder sjælden sygdom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.478 visninger
24 svar
0 synes godt om
31. maj 2011

Englebassen82

Ind til videre er 9 børn af selvsamme donor ramt af sygdommen..

Øv, troede faktisk at alle donore skulle testes genetisk...

http://www.bt.dk/danmark/saeddonor-spredte-sjaelden-sygdom

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2011

dorthemus

Det blir de også, men man kan jo ikke teste for alt  Desuden vidste han jo selv ikke at han var bærer.

Det er meget uheldigt, men sådan er det jo også når børn fødes i familier med en far.

Anmeld

31. maj 2011

Aves.

Englebassen82 skriver:

Ind til videre er 9 børn af selvsamme donor ramt af sygdommen..

Øv, troede faktisk at alle donore skulle testes genetisk...

http://www.bt.dk/danmark/saeddonor-spredte-sjaelden-sygdom

Det er jo også den risiko der er når du møder en mand og får barn med, man aner jo ikke hvad der gemmer sig i generne...

Min søn er donorbarn og har en kronisk sygdom som i mange tilfælde er arvelig disponeret....så måske det er derfra...hvem ved...sådan noget kan jo også springe generationer over....vælger man børn, vælger man en masse ubekendte.

Anmeld

31. maj 2011

Englebassen82

dorthemus skriver:

Det blir de også, men man kan jo ikke teste for alt  Desuden vidste han jo selv ikke at han var bærer.

Det er meget uheldigt, men sådan er det jo også når børn fødes i familier med en far.

Nej nej, det var nu heller ikke for at give skylden på donoren, for han vidste jo som du siger ikke noget selv... MEN i artiklen siger de jo at de IKKE genetisk tester folk for andet end det mere gængse som leverbetændelse hiv osv.... men at HUN ikke mener det er RIMELIGT for donor at skulle gentestes...

Citat; man kan ikke pålægge sæddonorer, at de skal gentestes for alt muligt. Det vil ikke være rimeligt, siger hun til avisen...

Det syntes jeg nu ville være rimeligt !!!

Anmeld

31. maj 2011

dorthemus

Englebassen82 skriver:

Nej nej, det var nu heller ikke for at give skylden på donoren, for han vidste jo som du siger ikke noget selv... MEN i artiklen siger de jo at de IKKE genetisk tester folk for andet end det mere gængse som leverbetændelse hiv osv.... men at HUN ikke mener det er RIMELIGT for donor at skulle gentestes...

Citat; man kan ikke pålægge sæddonorer, at de skal gentestes for alt muligt. Det vil ikke være rimeligt, siger hun til avisen...

Det syntes jeg nu ville være rimeligt !!!

Ja det mener jeg så ikke...og jeg har gså et barn med en donor.

Anmeld

31. maj 2011

Englebassen82

Eva. skriver:

Det er jo også den risiko der er når du møder en mand og får barn med, man aner jo ikke hvad der gemmer sig i generne...

Min søn er donorbarn og har en kronisk sygdom som i mange tilfælde er arvelig disponeret....så måske det er derfra...hvem ved...sådan noget kan jo også springe generationer over....vælger man børn, vælger man en masse ubekendte.

Det er også rigtigt nok det er chancerne man tager når man får børn, men hvis man først fik et sygt barn med sin mand ville man jo få det undersøgt og ikke få 8 børn mere..... jeg er godt klar over de forskellige ricikoer man tager når man får børn...

Men kan ikke lide tanken om at man via hjælp ikke kan vide sig lidt mere sikker i forhold til at man i dette tilfælde har 9 børn med alvorlige sygdomme nu pga at man ikke syntes det er rimeligt at teste donorsæd lidt mere...

De familier som har brug for donorsæd syntes jeg har været nok igennem..

Anmeld

31. maj 2011

Englebassen82

dorthemus skriver:

Ved jeg godt du har... og hun er en lækker sag....

Men så er vi bare ikke enige...

Anmeld

31. maj 2011

Mettemus

Jeg undrede mig mere over antallet af smittede børn - 9 stk - jeg troede ikke at man måtte bruge den samme donor så mange gange? Der kan selvfølgelig også ha været tvillinger imellem.

Anmeld

31. maj 2011

Englebassen82

dorthemus skriver:

Men hvis nu GUD FORBYDE DET.... Din datter havde arvet en sjælden alvorlig sygdom fra sin donor... Ville du så syntes det var ok... at en masse børn mere ville blive født med samme sygdom fordi donorsæden ikke blev testet mere end den gør...

Anmeld

31. maj 2011

Englebassen82

Mettemus skriver:

Jeg undrede mig mere over antallet af smittede børn - 9 stk - jeg troede ikke at man måtte bruge den samme donor så mange gange? Der kan selvfølgelig også ha været tvillinger imellem.

9 børn er mange, ja helt sikkert..

ved ikke om der er grænser..men jeg tror nu bare de bruger rub og stub af de væsker de aflevere..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.