Vægt og grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.926 visninger
22 svar
0 synes godt om
26. maj 2011

piadas

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvornår jeg skal begynde på grød - altså jeg ved jo godt, at de siger mellem 4 og 6 måneder, men flere af jer, er jo begyndt lidt før.

Ida er også en stor pige - hun ligger lige over den øverste streg i vægtkurven. Vi har lige vejet hende, og hun vejer 7200 g og er 63 cm. Hun er 3 måneder og 11 dage idag (næsten 4 måneder hvis man tænker på, jeg gik 14 dage over).

Jeg vil egentlig helst amme fuldt ud i længere tid, men hun skal jo heller ikke sulte. Jeg føler, jeg løber tør for mælk om aftenen, hvor vi f.eks. igår ammede i en times tid mod normalt at have det overstået på 5-10 minutter. Hun fik også fra begge bryster, og det er hun begyndt med ind i mellem, hvor hun før kunne nøjes med det ene.

Men hun sover stadig godt om natten, og det burde hun vel ikke, hvis hun var sulten? I nat sov hun fra kl. 21 til 5.30, blev ammet og sov videre til kl. 7.

Nå, men det jeg egentlig vil spørge om med dette indlæg er, hvor store var jeres, da I begyndte på det grød-halløj? Både hvor gamle de var og hvor store, de var...så har jeg lidt at sammenligne med!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2011

Marco2

Hej Pia.

Min SP er lige gået ud af døren og jeg skal så småt til at starte med grød nu. Smilla er faldet på vægtkurven. Men det gjorde Emily ogdå, så det er jeg ikke nervøs for. Smilla er en "glad og vågen pige der trives" så jeg har bare ikke så store børn.

Så for at svare er Smilla 4 mdr og 10 dage. Vejer 5500 og måler 64 cm. Så hun er jo en pygmæ i forhold til Ida.

Smilla er begyndt at vågne mere om natten for at få babs og sammenholdt med vægtøgningen ikke er så stor skal vi igang nu.

Når Ida stadig sover så godt får hun nok, men den øgede ammamængde er nok et af de første tegn på at I nok skal igang med grød inden alt for længe. Hvis hun, som med Smilla, begynder at vågne mere vil jeg klart gå igang.

AG

Anmeld

26. maj 2011

PeruBaby

Jeg har ikke rigtigt erfaringer, Pia, men jeg følger lige din tråd, da jeg selv står i ca. samme situation;

Jeg har ikke Sofias aktuelle vægt og længde, men da hun var 4mdr vejede hun 7,25kg og var 63cm lang, så ifølge i danske kurver er det vist meget gennemsnitligt. Lige op til de 4mdr havde hun en periode, hvor hun ikke spiste særlig meget og jeg også følte at min produktion var begyndt at aftage. Men lige efter de 4 mdr er hun at spise rigtig meget igen, og jeg var lettet over at min produktion gik i den rigtige retning og at jeg fik spændte bryster igen, i stedet for de to "sokker med en 5'er i hver", som jeg følte jeg havde lige inden. MEN nu er hun i den sidste uge begyndt at ville ammes 2-3 gange om natten mod den ene gang om natten vi har været nede på siden hun var ca. 2 mdr.

Synes det er svært for Sofia er jo født små 3 uger inden termin og tager, så vidt jeg kan se, fint på. Ville nødig give hende mavekneb ved at starte med grød for tidligt... men synes jo heller ikke hun skal "sulte" hos mig.

Jeg har derfor besluttet mig for at natamning er ok, da jeg så længe hun stadig tager fint på, helst vil fortsætte med at amme hende, så hendes tarmsystem kan nå at blive 100% klar.

Hvis du føler at du er ved at løbe tør om aftenen, men hun sutter godt, tror jeg som sådan mest at det er et tegn på at du er ved at øge din produktion. Uden at vide det, tror jeg at SP'erne - som AG også skriver - sammenholder bebsernes "madvaner" med deres vægtstigning før de anbefaler grød... så hvis jeg var dig, tror jeg at jeg ville holde lidt igen og give hende lidt mere tid med amning

Anmeld

26. maj 2011

CA

Johannes var 4mdr. og 1 dag førte gang (i mandags). Han vejer 6,7 og er 63 lang. Så han er lige gået fra toppen af vægtkurven til under middel på 2 mdr. Derfor skulle han på grød. Det har givet lidt afføringsproblemer, men han virker mere mæt. Er du sikker på, det ikke bare er appetitspring? Hvis du ønsker at amme fuld længere tid, så ville jeg vente med grøden og se om hun ikke selv sætter mælkeproduktionen op. Husk at slappe af og drikke rigeligt vand - siger min sp altid

Anmeld

26. maj 2011

Mettemus

Vi er startet laaangsomt op, og han har nu fået en lille smagsprøve i tre dage. Jeg tror egentligt godt vi kunne have skudt det en uge eller to mere, så han ville have nået at blive 5 måneder, for han sover også stadig fint om natten, men jeg er som dig også drænet om aftenen, så jeg tænker at det nok ikke varer alt for længe før han begynder at vågne mere om natten. SÅ for at undgå at han når at blive alt for sulten før han blev vænnet til skemad, er vi startet op lisså stille. Det er ikke et måltid endnu, mere en smagsprøve før jeg ammer ham omkring middag.

Da SPen var her for 14 dage siden var han 66 cm og vejede 7,7 kg - 4 måneder og en lille uge gammel

Anmeld

26. maj 2011

DK

Vi startede med grød da Richard var 3 mdr og 6 dage. Han var 68 cm lang og vejede kun 6,4 kg! Han var faldet på vægtkurven men steget igen igen på længden, plus han var suuuulten om natten og vågnede hele tiden. Så på sp's anvisning startede vi med grød! Han elsker elsker grød og mos og de sidste 14 dage har han fået alt muligt mellem himmel og jord som er egnet babymad 4-6 mdr. Han har noget sværere ved at trykke afførringen ud og bliver helt rød i hovedet og preeeesser og grynter! Men det er også rigtige lorte der kommer ud nu! Han har ikke haft ondt i maven overhovedet heldigvis! Og hold op han spiser store portioner! Helt op til 2 dl!!! Han er vist ikke vokset så meget siden i længden men han har nu fået en dobbelthage

Anmeld

26. maj 2011

piadas

Marco2 skriver:

Hej Pia.

Min SP er lige gået ud af døren og jeg skal så småt til at starte med grød nu. Smilla er faldet på vægtkurven. Men det gjorde Emily ogdå, så det er jeg ikke nervøs for. Smilla er en "glad og vågen pige der trives" så jeg har bare ikke så store børn.

Så for at svare er Smilla 4 mdr og 10 dage. Vejer 5500 og måler 64 cm. Så hun er jo en pygmæ i forhold til Ida.

Smilla er begyndt at vågne mere om natten for at få babs og sammenholdt med vægtøgningen ikke er så stor skal vi igang nu.

Når Ida stadig sover så godt får hun nok, men den øgede ammamængde er nok et af de første tegn på at I nok skal igang med grød inden alt for længe. Hvis hun, som med Smilla, begynder at vågne mere vil jeg klart gå igang.

AG

Ja, hold da op der er stor forskel! 

Hun vågner ikke om natten mere end hun plejer  - det er kun om dagen, hun kun sover 30 minutter af gangen, og jeg føler hun tømmer mig helt og bliver ved at sutte som om, hun vil have mere.

I dag har hun sovet 2 x 30 minutter. Fuuck, det er træls - jeg får bare INTET lavet!

Anmeld

26. maj 2011

piadas

PeruBaby skriver:

Jeg har ikke rigtigt erfaringer, Pia, men jeg følger lige din tråd, da jeg selv står i ca. samme situation;

Jeg har ikke Sofias aktuelle vægt og længde, men da hun var 4mdr vejede hun 7,25kg og var 63cm lang, så ifølge i danske kurver er det vist meget gennemsnitligt. Lige op til de 4mdr havde hun en periode, hvor hun ikke spiste særlig meget og jeg også følte at min produktion var begyndt at aftage. Men lige efter de 4 mdr er hun at spise rigtig meget igen, og jeg var lettet over at min produktion gik i den rigtige retning og at jeg fik spændte bryster igen, i stedet for de to "sokker med en 5'er i hver", som jeg følte jeg havde lige inden. MEN nu er hun i den sidste uge begyndt at ville ammes 2-3 gange om natten mod den ene gang om natten vi har været nede på siden hun var ca. 2 mdr.

Synes det er svært for Sofia er jo født små 3 uger inden termin og tager, så vidt jeg kan se, fint på. Ville nødig give hende mavekneb ved at starte med grød for tidligt... men synes jo heller ikke hun skal "sulte" hos mig.

Jeg har derfor besluttet mig for at natamning er ok, da jeg så længe hun stadig tager fint på, helst vil fortsætte med at amme hende, så hendes tarmsystem kan nå at blive 100% klar.

Hvis du føler at du er ved at løbe tør om aftenen, men hun sutter godt, tror jeg som sådan mest at det er et tegn på at du er ved at øge din produktion. Uden at vide det, tror jeg at SP'erne - som AG også skriver - sammenholder bebsernes "madvaner" med deres vægtstigning før de anbefaler grød... så hvis jeg var dig, tror jeg at jeg ville holde lidt igen og give hende lidt mere tid med amning

Jeg tror også, jeg vil forsøge at nøjes med amningen lidt endnu og se tiden an, om hun begynder at vågne om natten. Risgrøden er købt, så jeg er klar! 

Men jeg har det præcis som du har haft det, at jeg bare føler mig tømt og der ikke er mere at komme efter om aftenen. Nogen aftener, som i aften, falder hun i søvn efter en enkelt eller to amninger, mens hun andre aftener skal ammes i en time. Jeg synes også, det bliver mere og mere, at hun skal have ved begge bryster og ikke kan nøjes med det ene længere. 

Det varer nok ikke længe, før hun begynder at vågne om natten, men jeg tror, jeg venter indtil da.

Anmeld

26. maj 2011

piadas

Carina87 skriver:

Johannes var 4mdr. og 1 dag førte gang (i mandags). Han vejer 6,7 og er 63 lang. Så han er lige gået fra toppen af vægtkurven til under middel på 2 mdr. Derfor skulle han på grød. Det har givet lidt afføringsproblemer, men han virker mere mæt. Er du sikker på, det ikke bare er appetitspring? Hvis du ønsker at amme fuld længere tid, så ville jeg vente med grøden og se om hun ikke selv sætter mælkeproduktionen op. Husk at slappe af og drikke rigeligt vand - siger min sp altid

Hold da op - det var noget af et dyk nedad!

Jeg synes også altid han har været stor, men nu er han mindre end Ida - det lyder da vildt med vægten...

Jeg drikker mega-meget vand og har altid gjort det, så jeg tror ikke, det er det, der mangler. Jeg synes også, jeg slapper meget af, så det er ikke fordi jeg sveder det hele ud, at der ikke bliver noget til at lave mælk af!

Hvis det er appetitspring har det varet over en uge nu, eller jeg ved snart ikke, hvad jeg selv tror! Jeg tror, grunden til, at jeg kommer i tvivl, er, at jeg føler mig så tømt om dagen, og at hun bare sutter efter mere, men så alligevel sover hun godt om dagen...

Vi har vejet og målt hende idag, og så vil jeg prøve at følge hendes vægt lidt, for så kan jeg da se det på den måde, om hun får nok...jeg forsøger også at sige til mig selv, at hun trods alt kun er 3 mdr. og 11 dage, så det er måske lidt tidligt, men hun er jo bare så stor...æj, jeg synes, det er svært!! Måske bekymrer jeg mig også bare for meget!!! Så længe hun er glad og tilfreds og ikke råber og skriger, så har hun det jo nok godt nok....men så tænker jeg også bare, at hun har aldrig rigtig grædt noget der er noget. Så når hun f.eks. vågner og kalder på mig ligger hun bare og kommer med nogle lyde og lidt smågræderi. Så tænker jeg også, hvad nu hvis hun ikke skælder ud over manglen på mad men bare accepterer tingenes tilstand og begynder at dykke nedaf på vægtkurven lige som Johannes?!!

Anmeld

26. maj 2011

piadas

Mettemus skriver:

Vi er startet laaangsomt op, og han har nu fået en lille smagsprøve i tre dage. Jeg tror egentligt godt vi kunne have skudt det en uge eller to mere, så han ville have nået at blive 5 måneder, for han sover også stadig fint om natten, men jeg er som dig også drænet om aftenen, så jeg tænker at det nok ikke varer alt for længe før han begynder at vågne mere om natten. SÅ for at undgå at han når at blive alt for sulten før han blev vænnet til skemad, er vi startet op lisså stille. Det er ikke et måltid endnu, mere en smagsprøve før jeg ammer ham omkring middag.

Da SPen var her for 14 dage siden var han 66 cm og vejede 7,7 kg - 4 måneder og en lille uge gammel

Det var jo selvfølgelig også en mulighed og måske en god måde at gøre det på! Det vil jeg lige tænke lidt over...

Han er jo faktisk større end Ida og kan nøjes med brystmælk...hmm, så kan det jo godt lade sig gøre!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.