Uha det rammer lidt ind i en af mine kæpheste. Ja usandsynlige store mængder stress kan gøre, at man ikke har ÆL og derfor ikke kan blive gravid. Men som behandlingskvinde bliver jeg virkelig stødt over disse udtaleser, fordi de indirekte siger, at man gør noget forkert, man skal bare lære at slappe af. Jeg kan forsikre jer om, at jeg var lige så afslappet - nok mere, end mange af mine veninder i de første 6-8 måneder, hvor vi prøvede at blive gravide. Derefter, ja så begyndte jeg at tænke på det - ret naturligt ikke?
Vi er uforklarlige barnløse, så vi møder så tit den skide fordom/udtalese, og den gør mig virkelig ked af det hver gang. Mest fordi den ikke er sand - forskere indenfor fertilitet har gang på gang - på en videnskablig måde - bevist at tilstedeværelse af stresshormoner IKKE påvirker chancen for at blive gravid. Dermed ikke sagt, at der er enkeltstående tilfælde, hvor stress kan påvirke, men man kan altså ikke bevise en direkte sammenhæng.
Jeg kan så som bonusinfo fortælle at kun 2% af folk, der er blevet godkendt til adoption, opnår naturlig graviditet efter - En meget lille procentdel i forhold til hvor mange historier der er
Anmeld