Fakt eller overtro ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

Rebecca55

NatteS skriver:

Vidste ikke helt hvad jeg skulle kalde overskriften...

Havde lige en diskussion med manden..

Det der med når man prøver at blive gravid. så mange siger.. 'lad vær med at tænke over der.. så spiller kroppen bare pus og så går der længere før der sker noget'

Min mand mener det er total overtro

Er der nogen der ved hvad/ om der sker noget med homonerne i kroppen.. om / hvad der sker fysisk med kvindekroppen... når vi stresser over at vi prøver og prøver men stadig ikke bliver gravide.. ?

eller er det bare overtro.. og sker det bare når det sker ligemeget hvad vi tænker på... ?

Min mens. kom altid næsten på klokkeslet, hver gang inden vi begyndte på pb. Men jo mere stresset jeg blev over at testen hver gang var negativ, jo flere dage kunne min mens. gå over tid. Nogen gange fik jeg også graviditets symtomer på trods af den negative test. Så jeg tror helt sikkert på at psyken betyder meget, når man prøver at blive gravid. Men nogen bliver helt sikkert mere påvirket end andre tror jeg.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

sweet

NatteS skriver:

hvordan l ægger man det tilside.. vil man ikke altid et sted have det i baghovedet.. vi ved jo hvornår mensen skal komme (ca. om ik andet) og der bruges ingen pr ævention.. så hvordan.. ?

jamen jeg vil sige at den mdr havde jeg faktisk ikke andet i hovedet end tanken om alle de undersøgelser, men kan jo selvfølgelig aldrig sige om det har lagt i ens underbevisthed... men havde sat mig  hovedet at der nok skulle gå 3 mdr inden vi ville sætte det igang igen..

Anmeld

24. maj 2011

SussieThyssen

NatteS skriver:

hehe tak..

jeg l æste lige dit svar højt for manden hehe og han ville ikke høre efter.. ergo han ved det ikke bare var mig ..

takker..

LOL..det var så lidt.
Og så kan du jo sige til ham at jeg er gammel biologilærer, så lidt sidder der da fast fra faget endnu

Anmeld

24. maj 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

Tror det er meget forskelligt fra person til person. Nogle kvinders kroppe bliver meget påvirkede af stress og dermed mindre modtagelige. 

Jeg blev til gengæld gravid naturligt da jeg var allermest stresset og i sorg over en abort så...  Tror det er meget forskelligt. 

Anmeld

24. maj 2011

NatteS

SussieThyssen skriver:

LOL..det var så lidt.
Og så kan du jo sige til ham at jeg er gammel biologilærer, så lidt sidder der da fast fra faget endnu

haha genialt .. så vinder jeg totalt diskussionen .. haha

Anmeld

24. maj 2011

Frøken J.

SussieThyssen skriver:

Overtro er det ikke, men rent faktisk et faktum.

Hvis kroppen bliver udsat for stress, så mobiliserer den forsvar, som skal forebygge graviditet, fordi kroppen forudser at en graviditet kan blive en yderligere belastning.

Så kan man jo så spekulerer over hvordan ønsket om graviditet kan forhindre engraviditet, når nu man er så meget parat.
Men det skyldes at det er de samme kemiske stoffer man frigør ved stress og nervøsitet, som man også frigør ved høj spænding og sindsbevægelse..derfor. Kroppen ikke kende forskel, den genkender kun at man har mobiliseret en masse stresshormoner og reagerer derefter.
Så jo roligere man tager det..jo større er chancen.

Kærligst
Sussie

Præcis præcis, skulle til at skrive noget lignende. Jeg læste en del om det i "WHy Zebras don't get ulcers" af en hr. Sapolsky. Det handler jo, at udsætter man kroppen for konstant stress og press, bruger den sin energi og ressourcer på at opretholde alle de livsvigtige kropsfunktioner, og dropper til sidst at bruge ressourcer på de lidt mere underordnede ting. - Dvs. eksempelvis ægløsning. Så langvarig stress kan godt give problemer med graviditet og mange andre kropslige "funktioner".

HVOR stresset man skal være skal jeg ikke kunne sige, men jeg er overbevist om, at det - hvis det er muligt - er bedre at chille. Lad være at tage alle de ægløsningstests, temperaturmålinger og skemalagt sex. Bare nyd hinanden, når i har lyst Self. hvis man har gjort det i ufattelig lang tid uden succes, kan jeg godt forstå, man begynder at se på ægløsning osv., man skal bare passe på det ikke tager overhånd  

Anmeld

24. maj 2011

nielsen80

Uha det rammer lidt ind i en af mine kæpheste. Ja usandsynlige store mængder stress kan gøre, at man ikke har ÆL og derfor ikke kan blive gravid. Men som behandlingskvinde bliver jeg virkelig stødt over disse udtaleser, fordi de indirekte siger, at man gør noget forkert, man skal bare lære at slappe af. Jeg kan forsikre jer om, at jeg var lige så afslappet - nok mere, end mange af mine veninder i de første 6-8 måneder, hvor vi prøvede at blive gravide. Derefter, ja så begyndte jeg at tænke på det - ret naturligt ikke?

Vi er uforklarlige barnløse, så vi møder så tit den skide fordom/udtalese, og den gør mig virkelig ked af det hver gang. Mest fordi den ikke er sand - forskere indenfor fertilitet har gang på gang - på en videnskablig måde - bevist at tilstedeværelse af stresshormoner IKKE påvirker chancen for at blive gravid. Dermed ikke sagt, at der er enkeltstående tilfælde, hvor stress kan påvirke, men man kan altså ikke bevise en direkte sammenhæng.

Jeg kan så som bonusinfo fortælle at kun 2% af folk, der er blevet godkendt til adoption, opnår naturlig graviditet efter - En meget lille procentdel i forhold til hvor mange historier der er

Anmeld

24. maj 2011

LinLin

Jeg overhovedet ikke der er noget i det!

Efter min SA/MA tænkte ikke på andet end at blive gravid igen - og det lykkedes efter tre uger! (stod med ny positiv test 5 uger efter aborten...)

Anmeld

24. maj 2011

modesty

Uha det rammer lidt ind i en af mine kæpheste. Ja usandsynlige store mængder stress kan gøre, at man ikke har ÆL og derfor ikke kan blive gravid. Men som behandlingskvinde bliver jeg virkelig stødt over disse udtaleser, fordi de indirekte siger, at man gør noget forkert, man skal bare lære at slappe af. Jeg kan forsikre jer om, at jeg var lige så afslappet - nok mere, end mange af mine veninder i de første 6-8 måneder, hvor vi prøvede at blive gravide. Derefter, ja så begyndte jeg at tænke på det - ret naturligt ikke?

Vi er uforklarlige barnløse, så vi møder så tit den skide fordom/udtalese, og den gør mig virkelig ked af det hver gang. Mest fordi den ikke er sand - forskere indenfor fertilitet har gang på gang - på en videnskablig måde - bevist at tilstedeværelse af stresshormoner IKKE påvirker chancen for at blive gravid. Dermed ikke sagt, at der er enkeltstående tilfælde, hvor stress kan påvirke, men man kan altså ikke bevise en direkte sammenhæng.

Jeg kan så som bonusinfo fortælle at kun 2% af folk, der er blevet godkendt til adoption, opnår naturlig graviditet efter - En meget lille procentdel i forhold til hvor mange historier der er

Præcis. Det er en M.Y.T.E. at stress påvirker graviditetschancerne. Den eneste måde det kan spille ind, er at nogle FÅ kvinder, i meget stressede situationer, kan forskyde deres ægløsning. Men det vil du (TS) kunne vide meget nemt om du gør eller ej, da det jo vil betyde at din cyklus pludselig bliver længere end den plejer. 

(ved ikke lige hvorfor linket ikke vil linke atomatisk, men copy/paste det i din browser)

http://www.min-mave.dk/barnloeshed/set-sket-og-hoert/stress-fertilitetsbehandling-graviditet.htm#utm_source=internal&utm_medium=rightside&utm_campaign=articles

Anmeld

25. maj 2011

Sof

Jeg tror at hvis man har svært ved det i forvejen, så hjælper det ikke at tænke på det.

Min søster og svoger prøvede i 2 års tid og gav så op, købte lille fed bil og lille lejlighed og vupti, 3 måneder efter testede hun positiv og var 8 uger henne 

Jeg derimod, jeg skal bare kigge på en manden herhjemme uden nogen form for beskyttelse og så er jeg gravid 

Alle mine graviditeter er klaret i første hug og den eneste der ikke blev tænkt over, det var min datter, for hun er ikke planlagt. Men ellers er der blevet tænkt MEGET over det og jeg er blevet gravid alligevel

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.