sagde bille forleden og pegede på mig: mor dér, far væk.
hun går helt vildt op i begrebet far lige nu. i morges lå hun på puslebordet og nærmest sang/kaldte på: faaar, faaaaar, faaaaar, faaaaar! jeg synes det er så mærkeligt
altså ikke mærkeligt som i unaturligt, men mærkeligt som i jeg ikke helt ved hvor jeg skal kigge hen.
så plaprer hun løs om sine små venners far: naja's far, tristan's far, theo's far, daphne's far. mor og far, siger hun, mor og far. hun forstår tydeligvis godt helheden, og at der er noget der mangler.
men så heller ikke mere -- altså hun er ikke ked af det, og jeg tror ikke det drejer sig om afsavn. som små børn jo gør, så siger hun det hun ser, helt umiddelbart og konkret: mor dér, far væk ...
Syntes det er skarpt observeret, og overvejet, når nu hun ikke er større!
Og ja, det ER jo helt naturligt, at hun bemærker det, undres og konstaterer det. Men jeg kan også godt forstå din ambivalens ift. det.
Når hun bliver ældre, vil hun nok gerne have nogle svar og forklaringer.
Men det er garanteret ikke dét hun søger (end)nu! Det er mere et udtryk for at hun er klar over det, og ser det i sin dagligdag med andre børns forældre.
Måske man kan læse bøger for småbørn om at "bo med kun mor"?
.....Hvis altså det kunne være givende? ....På den anden side, så vil de garanteret handle om "skilsmisse, og det at blive dele-barn", og det er jo ikke situationen hos jer. Så dét giver ikke mening at læse/forstå.
Aj, jeg ved det heller ikke - om der overhovedet skal siges så meget til dét, før de bliver lidt større?!
Hvordan vil du sige, når de en dag spørger dig ad helt diretkte :
"Hvem er min far? Og hvor er han henne - hvorfor er han ikke her??"
Måske er det ikke i så fjern fremtid endda, before they pop the question