Ida. skriver:
Ja, jeg skrev jo til dig igår for at høre, hvordan det står til. Jeg ved, hvor hårdt det er at skrive større opgaver, være gravid og også skulle være helt almindeligt menneske ved siden af - det ér bare knaldhårdt!
At være studerende er præget af konstant dårlig samvittighed - jeg kæmper også hårdt med den til tider - der er hele tiden et eller andet, man burde gøre i stedet for det, man gør lige nu. Men men men, det er også bare SÅ vigtigt, at man aktivt beslutter sig for at slappe af ind imellem. Jeg har i mit specialeskriveri taget beslutning om at se det som et arbejde. Jeg skriver altså på specialet i samme tidsrum, som man ville være på arbejde - og så holder jeg så vidt muligt FRI hver aften og weekend (denne weekend og de næste to er undtagelser, men vi har også kun knap 3 uger til aflevering!!!!). Det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at holde fri - ellers KAN du ikke fungere, du får stress og søvnløse nætter. Det har ingen mennesker det godt med - især ikke mennesker, der gror andre mennesker inden i 
En anden ting, vi har gjort meget i i specialet er at lave detaljeret tidsplan næsten dagligt - den er så detaljerig som muligt inden for de førstkommende 2 uger - og derefter har den været mere diffus og i meget overordnede overskrifter. Og så sletter vi opgaverne efterhånden, som vi når dem. Samtidig har vi et on-going dokument med vores hængepartier i, som vi så skriver på, når vi støder på dem løbende i det, vi netop er i gang med lige nu - og med 1-2 ugers mellemrum har vi en hel dag, hvor der står "udryd hængepartier"....
Lad være med at slå dig selv i hovedet med den dårlige samvittighed, men prøv om du kan finde aktive redskaber, som kan hjælpe dig af med den. Og giv dig selv plads til at slappe af, trække vejret dybt ned i maven, se en god film, spis brunch med bjørnen - eller andet, som du kan bruge 2 timer på her og der, men som giver dig energi til at klare de næste 14 timer....
JA det er vigtigt at skrive opgave - men den bliver bedre, hvis du giver hjernen fri ind imellem
og vigtigst af alt, så får DU det bedre af at holde fri ind imellem...
ØV hvor ærgerligt med den kjole
kan du ikke sende den retur og få den i en størrelse der passer?
Mht. strækmærkerne, så fik jeg MANGE - men for et stykke tid siden, opdagede jeg pludselig, at man næsten ikke kan se dem længere. Det er snart 2 år siden, Lina blev født, og der var de virkelig grimme - næsten helt mørklilla, men nu er de helt helt lyse, og man lægger ikke mærke til dem, hvis man ikke ved, de er der.... Og ved du hvad, de er altså ikke så slemme at leve med - og de er prisen værd - jeg garanterer 
Op med humøret - det hele skal nok flaske sig!!!
Hey i øvrigt, hvis du mangler nogen til at læse din opgave igennem for sprogligt/tegnsætning, så sig bare til - det er jeg nemlig (skal jeg sige det selv) ret skarp til
.... bare et tilbud 

Tak for alle dine gode råd, Ida. Og tak fordi du tænkte på mig igår. Det gjorde mig glad, at jeg ikke er helt glemt, selvom jeg er gemt herhjemme på "kontoret" bag bøger og videnskabelige artikler 
Dine råd ér gode.. Jeg bruger mange af dem i forvejen. Huskelister, to-do lister og det med at arbejde om dagen og holde fri om aftenen. Det virker også bedst for mig!
Det dejlige ved lister er, at man kan strege ud, når tingene er blevet gjort. Det giver følelsen af at man kommer nogle vejne, selvom det ikke føles sådan 
Jeg arbejder bedst om dagen.. Det ar jeg aldrig gjort før! Jeg har ALTID været natteravnen, der læste til eksamen mellem 23-04 fx. Men den får slet ikke nu! Den anden aften søgte jeg videnskabelige artikler et par timer, og jeg lavede ikke andet i mine drømme end at sidde og sortere dem og fide nye (ukendte) søgeord. Det var altså en dårlig nattesøvn jeg fik ud af det! Så nu er det dagsarbejde!
Jeg kan mærke graviditeten begynder at tynge nu. Både fysisk, men også psykisk. Har jeg arbejdet koncentreret i 3 timer er jeg fuldstændig flad og skal helst have en lur.. Men 3 timers arbejde om dagen er bedre end ingenting, og jeg prøver at sige til mig selv at det er OK. Det ér bare hårdt at vokse et andet menneske!
Som jeg skrev til dig før i brevet, så fik jeg været sammen med bjørnen idag, vi tog en tur i byen og jeg fandt en ny kjole! Men det der med størrelser bliver jeg aldrig klog på. Nogle steder kan jeg ikke passe en 44 (pga af maven) og kjolen jeg fandt nu var fin i medium. Tosset! Den fine kjole jeg købte over nettet er desværre udsolgt i alle størrelser, så jeg må bare returnere den og få pengene igen.. Desværre. Måske holde øje med, om den kommer igen.
Nå, plidder-pladder kan man skrive meget af, når det handler om at undgå BA 
Og som jeg også skrev i brevet; Tak for dit tilbud om korrektur! Jeg VED det er nødvendigt at nogen gør det! Spørgsmålet er bare om jeg når at blive færdig i tide