Vi har lige fået nr. 3 for to måneder siden, og det er overhovedet ikke så besværligt, som jeg troede, det måske ville blive.
Vores to andre børn er 6 og 9 år (bliver 7 og 10 i løbet af de næste par måneder), så det svarer jo nogenlunde til, hvordan det ville blive hos jer.
De er rigtig søde til lige at give hende sutten eller snakke med hende i 2 minutter, hvis jeg skal lige skal på toilet, liiiige lave aftensmaden færdig eller noget andet. Der er så mange ting denne gang, der er meget nemmere end første gang netop fordi de er der til at hjælpe, og fordi de er så store, at de jo er selvhjulpne med en masse ting. Jeg "udnytter" dem så heller ikke i mere end et par minutter af gangen, for det er jo trods alt min mand og mig, der har fået en baby, og ikke dem!
Men de er rigtig søde til at hjælpe og vil også rigtig gerne, for de er vilde med hende.
Jeg troede også, det ville blive besværligt at slæbe barnevogn ind og ud af bilen, være vågen hele natten og i det hele taget blive bombet tilbage - det synes jeg heller ikke har været noget problem overhovedet. Måske fordi jeg på forhånd havde indstillet mig på, hvordan det ville blive, og så i stedet er blevet positvt overrasket.
Hun følger bare med, hvor vi er, så hun har bl.a. været med et par gange, hvor vores søn skulle spille fodbold. Så har jeg bare taget en festivalstol med og sat mig i den, når jeg skulle amme. Det har jeg tænkt mig at fortsætte med, for hun kan lige så godt vænne sig til at blive "slæbt" med! Men det er rigtigt, som du skriver, at man skal huske at fordele sol og vind lige mellem børnene, så det er jo noget man skal huske, når hun bliver ældre og selv f.eks. begynder til noget sport.
Jeres hverdag lyder meget som vores. Min mand arbejder hver anden uge og har fri fem dage i den anden uge. I hans arbejdsuger kører han kl. 9 og er først hjemme ca. kl. 23, så der kan jo ikke hjælpe, men det kører fint nok. Så laver vi bare mad, når han er hjemme og spiser rester eller nemme retter, når han er på arbejde.
Jeg synes overhovedet ikke, der er noget negativt at sige om at få nr. 3. Det skulle da lige være, at så længe hun er så lille, som hun er nu, går der selvfølgelig meget tid med at pusle, amme osv. Det betyder jo, at der er knap så meget tid til at lege med de to store, men det bliver jo forhåbentligt bedre på et tidspunkt!
Men man kan jo f.eks. godt sidde og læse med de to store, mens man ammer. Jeg forsøger at sørge for, at vi som nævnt ovenfor stadig tager med ud at se fodbold, tager med den store datter til ridning osv.
Med hensyn til om det er synd for nr. 3 at blive "enebarn", så jo - det kan det vel et eller andet sted være. Min søster var 12 og jeg var 9, da vi fik en lillebror, så ham har vi jo aldrig rigtig haft noget tilfælles med, fordi aldersforskellen er så stor, men det bliver bedre, nu hvor han også er blevet voksen.
Men vi er nu heller ikke sikre på, om vi er færdige med at få børn. Det ender nu nok med, at vi får nr. 4 engang, så Ida ikke bliver "enebarn".
Spørg bare hvis du vil vide mere!