Hvordan vil i kategorisere en for tidlig født?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2011

tinasmor

amandamh skriver:

Enig !!

har to tvillingepiger som er født 37+2 og de er for "tidlig fødte" i deres væremåde..

Samme ting som du fortæller om din søn - maveproblemer, MEGET sentitiv, bange for mærkelige ting, kan ikke sove selv (de er snart 1 år)..

Men tænker lidt om man ikke kan have et highneed sentativt barn ligemeget om barnet er født for tidligt eller til tiden? Vores barn lyder meget som dit men hun er født til termin og da jeg læste en del bøger om det da hun var et par måneder, stod der i et par af dem (fra USA) at alle børn, uanset fødselstidpunkt, kan have det sådan. Jeg er dog ikke så meget inde i det, for jeg synes min datter har vokset sig rigtig godt fra det. Det enste der pt er tilbage er det med for mange mennekser og MEGET lydfølsom.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2011

Tvillingemor80

tinasmor skriver:

Men tænker lidt om man ikke kan have et highneed sentativt barn ligemeget om barnet er født for tidligt eller til tiden? Vores barn lyder meget som dit men hun er født til termin og da jeg læste en del bøger om det da hun var et par måneder, stod der i et par af dem (fra USA) at alle børn, uanset fødselstidpunkt, kan have det sådan. Jeg er dog ikke så meget inde i det, for jeg synes min datter har vokset sig rigtig godt fra det. Det enste der pt er tilbage er det med for mange mennekser og MEGET lydfølsom.

jo det kan man vel, bare fordi jeg på sygehuset fik afvide at de reagerede som for tidlig fødte - så har jeg ikke tænkt mere over det..

Jeg skærmer bare af

Anmeld

23. april 2011

Mumto3

tinasmor skriver:

Jo, børn kan sagtens være sensitive/følsomme uanset hvornår de er født. Jeg kan ikke huske det præcise tal men det er noget med omkring ca. 10% af befolkningen der er det, og det mest intersante er at det gælder ALLE folkeslag, også dem der lever på sahvanne i Afrika, og hvor for tidligfødte børn ikke har en chance for at overleve.

Min egne dreng der er født i uge 42+3 (jeps jeg skrev rigtigt!) er også HSPér

Anmeld

23. april 2011

Mi

Mine store piger blev født i 31+2, de vejede 1640g og 1665g og var 42 og 44cm lange. Jeg betegner dem kun som fortidlig fødte når jeg taler om emnet. Fx hvis der er en herinde som er ved at føde for tidlig, så kan jeg fortælle om et godt forløb. Ellers fortæller jeg aldrig at de er født før tid. Heller ikke til deres pædagoger. De har ingen følger af det, så jeg ser ingen grund til at fremhæve det.

Jeg har også en veninde som fødte en dag før hun var i uge 37. Hun har i flere år himlet op om sit fortidlig fødte barn, og det er altså bare så trættende. Jeg syntes egentlig kun at man skal betegne sine børn som præmature hvis de har nogle senfølger, som det er nødvendigt at omgivelserne kender baggrunden for.

Anmeld

23. april 2011

132319

Præmature er børn der født før 37+0 eller har en fødselsvægt på under 2500 gram.

Min søn er født 34+1 og halter utrolig meget motorisk. Ved ikke om det er den for tidlige fødsel og det finder jeg aldrig ud af. Han har ellers aldrig været mærket af det.

Min datter er født 36+6 og er i realiteten også præmatur. Hun er enormt sensitiv og det tror jeg bestemt har noget at gøre med hendes lidt for tidlige ankomst.

Anmeld

24. april 2011

Christina.78

SpunkenJo skriver:

Drengen her gennemgår også en rivende udvikling, men har egentlig været udvikligsmæssigt med siden han begyndte at gå.

Har netop læst denne strikken med stor fornøjelse, som er meget aktuel for os med 2 årige netop nu:
http://mamanet.dk/boern/udvikling/den-2-aarige-fra -en-harmonisk-tilvaerelse-til-udviklingskrise

Måske andre kan få glæde af den også

Fik lige læst det link du smed  og nøj, det åbnede da lige et par øjne..takker for det og bukker ærbødigt...

Anmeld

24. april 2011

SpunkenJo

Christina.78 skriver:

Fik lige læst det link du smed  og nøj, det åbnede da lige et par øjne..takker for det og bukker ærbødigt...

Selv tak

Selvom det jo ikke er raketvidenskab eller ny opfindelse af dybe tallerkner, er det absolut en brugbar artikkel

Godt der er andre der også har glæde af den

Anmeld

24. april 2011

Christina.78

SpunkenJo skriver:

Selv tak

Selvom det jo ikke er raketvidenskab eller ny opfindelse af dybe tallerkner, er det absolut en brugbar artikkel

Godt der er andre der også har glæde af den

ja, men der var da lige et par ting, jeg ikke lige vidste..

som så mange andre førstegangs..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.