Hvordan vil i kategorisere en for tidlig født?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2011

Klumpe-dumpe

Mor til Frederic skriver:

En fra min mg fødte tvilinger 1 dag før de 24 uge, men når de er født før den uge gør de intet. Selvom de selv trak vejret osv, blev de overladt til forælderne - for at sove ind af sig selv...  Det er hun mærket af idag, men også så afklaret at der jo er nød til at være en grænse - selvom det var hårdt...

Mine rigtige gode veninde som er JM og gode ven som er overlæge, siger at det slet ikke vil forkomme, hvis barnet viser tegn på, at det vil livet, så vil de også kæmpe for det. (hermed siger jeg selvf. ikke det ikke passer, hvad den person i din mg har oplevet)

Til TS.

Jeg tror også det har meget at gøre med hvike vilkår, barnet har haft under graviditeten. Dronningen er jo født i uge 34, men vægtmæssigt svarede hun jo til en uge 29 baby, hvilke hun i mange hensender er blevet regnet for, sådan udvilklingsmæssigt.

Når du sammenligner Kongen og dronningen, så har de jo haft meget ens forløb til trods for 6 ugers forskel ved fødsel.

Men dronningen er jo også ved at være godt med nu, men derfor kan man jo ikke helt sige sig fri for hvad der (kan)sker når de kommer i bh og ikke mindst i skole. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2011

kamtok

KaLee skriver:

God eftermiddag de damer... 

Har kigget med mange steder (forums) hvor der er afdelinger for "for tidlig fødte børn"... 

I forhold til terminen, så siger man jo at når barnet er født før 37+0 så er barnet for tidlig født... 

Men.. hvad vil i mene er et for tidligt født barn efter jeres meninger og erfaringer?

F.eks. min søn blev født 36+2/36+3 (1 minut over midnat, derfor skråstregen). Han havde en god kampvægt på 3224 gram og var 49 lang. Han var sat til at blive en basse, hvis jeg havde gået tiden ud. 
Da jeg var til en tidlig skanning, ved jeg også at jeg ikke har taget fejl af terminen.. for det blev jeg spurgt om på barselsafdelingen, om jeg nu var sikker på at min termin var der hvor den var...  (og det burde jeg sgu da selv vide) 

Mange kigger mærkeligt på mig når jeg fortæller at han faktisk er for tidligt født - selv dagplejere (gæste) synes det virker usandsynligt, da han ikke er mærket af det. 

derfor min undren - da det lyder til (udfra mine oplevelser) at min søn faktisk ikke er en "ægte fortidlig født"... 

Min veninde fødte i 36+0 og hendes datter blev kategoriseret som præmatur da hun kun vejede 2300 gr. men havde hun vejet 2500+ gr. så havde de ikke anset hende som præmatur fik hun afvide på Hvidovre.

Anmeld

23. april 2011

SpunkenJo

Jamen min dreng er jo så født 32+1 og er en af de "vaskeægte-almindelig-FTF"

Folk der møder ham for første gang idag, tror heller ikke på han er FTF. Han er lidt Klein i det, men ikke noget bemærkelsesværdigt, idet der er flere på hans alder (2år) som er på samme størrelse som ham.

Han vejer 10 kg og er nogen og firs centimeter.

Han blev absolut behandlet som FTF da han kom ud, og har brugt 1- 1,5 år på at indhente størrelse, men har gået da han var 13 måneder og kravlet da han var knap 10 mdr. Så hans udvikling er også ret normal.

Jeg møder samme problematik Som du beskriver Kalee, og fortæller ofte ikke han er FTF for så glemmer de at kigge på barnet og tænker kun på hva han muligvis ikke kan endnu....

Han kan hva en 2,5 årig skal kunne og fyldte 2 for knap en måned siden.

I min verden er man FTF hvis man har gener/problemer som en FTF for det kræver ofte noget ekstra. (lydsensitiv, mange mennesker mm)
Men alt det er slet ikke noget vi tænker på og har aldrig været et issue her.

Så måske man bare skulle lade være med at klæbe klistermærket "FØDT FOR TIDLIGT" på ungerne, hvis ikke det betyder noget idag

Som det ser ud nu, kommer hans tidlige ankomst ikke til at betyde noget for vores dreng, men jeg afventer i spændning skolestarten...

Go weekend

Anmeld

23. april 2011

Mor-til-asta-09

Min datter er født 36+5, så er derfor også fortidlig født.. Hun vejede 3530 og var 49 cm.. Og hun virker bestemt heller ikke som for tidligt født.. Og får altid det modsatte afvide.

Anmeld

23. april 2011

eElak

SpunkenJo skriver:

Folk der møder ham for første gang idag, tror heller ikke på han er FTF. Han er lidt Klein i det, men ikke noget bemærkelsesværdigt, idet der er flere på hans alder (2år) som er på samme størrelse som ham.

Han blev absolut behandlet som FTF da han kom ud, og har brugt 1- 1,5 år på at indhente størrelse, men har gået da han var 13 måneder og kravlet da han var knap 10 mdr. Så hans udvikling er også ret normal.

Jeg møder samme problematik Som du beskriver Kalee, og fortæller ofte ikke han er FTF for så glemmer de at kigge på barnet og tænker kun på hva han muligvis ikke kan endnu....

I min verden er man FTF hvis man har gener/problemer som en FTF for det kræver ofte noget ekstra. (lydsensitiv, mange mennesker mm)

Så måske man bare skulle lade være med at klæbe klistermærket "FØDT FOR TIDLIGT" på ungerne, hvis ikke det betyder noget idag

Som det ser ud nu, kommer hans tidlige ankomst ikke til at betyde noget for vores dreng, men jeg afventer i spændning skolestarten...

Go weekend

Lige præcis.. og jeg tænker heller ikke på knægten som FTF som sådan.. men i nogle tilfælde er det måske godt at have med i tankerne.. 

Men han har (som jeg har nævnt andetsteds i tråden) rykket sig helt vildt i det sidste år.. Det har været mht. hvor følsom han var, og fra at hade legestuen, så elsker han den nu og elsker andre mennesker.. han søger de større børn, og er helt vilde med dem.. før skulle han kun være ved mig.. 

Min knægt er også lille af sig - vejer 11 kg og er 84,5 lang.. Han har lige taget et ordentligt spring på 3 uger, hvor han før var 10,6 kg og 83 lang.. Men man skal også huske at se forældrene, som du siger.. Folk udtrykker bekymring for at han er så lille. men helt ærligt - han er (indhentet) FTF OG så er knægten kvart asiat - og faren er lille... 
SÅ gad vide hvor det mon kommer fra

Jeg har ingen anelse om hvad han "burde kunne" med ved han er en smule bagud med sproget, men rykker helt vildt for tiden.. men det er kun fordi han kan utroligt mange ting fysisk...  

Anmeld

23. april 2011

tinasmor

SpunkenJo skriver:

Go weekend

Jeg synes rigtig godt om dit indlæg. Jeg synes det er vigtigere at kigge på barnet end at sætte en stempel på. Jeg kan sagtens forstå at man i lang tid efter et fortidligt født barn er kommet til verden skal tage hensyn. Men tænker også at hvis barnet måske er kommet til verden 36+4 og ellers klare sig lige så godt som sine jævnaldrene senere hen (2-3 år) så tror jeg også det er lige så vigtigt at moren netop ikke gør det til et "issue" at barnet er for tidligt født. Jeg møder nogle gange mødre som jeg ikke kender, som når man f.eks mødes på en legeplads og der er lidt small talk og jeg spørger hvor gammel barnet er, så svare de f.eks 2 et halvt og siger så i samme åndedrag: Men han/hun er også for tidligt født. Og når jeg så spørger ind til det så er det måske lidt over 3 uger. Så tænker jeg lidt, at det er som om moren bliver ved med at sætte et "markat" på barnet. Jeg håber ikke I med for tidlig fødte børn misforstår og tror jeg ikke forstå at der i starten (og måske senere) kan være nogle specielle behov, for det er jeg sikker på der er. Men tænker bare, at man måske på et eller andet tidspunkt måske bliver nød til at sætte sig ud over at ens barn er kommet for tidligt (med mindre der er store gener eller det er mange måneder for tidligt) når barnet er kommet forbi de første par år.

Anmeld

23. april 2011

SpunkenJo

KaLee skriver:

Lige præcis.. og jeg tænker heller ikke på knægten som FTF som sådan.. men i nogle tilfælde er det måske godt at have med i tankerne.. 

Men han har (som jeg har nævnt andetsteds i tråden) rykket sig helt vildt i det sidste år.. Det har været mht. hvor følsom han var, og fra at hade legestuen, så elsker han den nu og elsker andre mennesker.. han søger de større børn, og er helt vilde med dem.. før skulle han kun være ved mig.. 

Min knægt er også lille af sig - vejer 11 kg og er 84,5 lang.. Han har lige taget et ordentligt spring på 3 uger, hvor han før var 10,6 kg og 83 lang.. Men man skal også huske at se forældrene, som du siger.. Folk udtrykker bekymring for at han er så lille. men helt ærligt - han er (indhentet) FTF OG så er knægten kvart asiat - og faren er lille... 
SÅ gad vide hvor det mon kommer fra

Jeg har ingen anelse om hvad han "burde kunne" med ved han er en smule bagud med sproget, men rykker helt vildt for tiden.. men det er kun fordi han kan utroligt mange ting fysisk...  

Drengen her gennemgår også en rivende udvikling, men har egentlig været udvikligsmæssigt med siden han begyndte at gå.

Har netop læst denne strikken med stor fornøjelse, som er meget aktuel for os med 2 årige netop nu:
http://mamanet.dk/boern/udvikling/den-2-aarige-fra -en-harmonisk-tilvaerelse-til-udviklingskrise

Måske andre kan få glæde af den også

Anmeld

23. april 2011

SpunkenJo

tinasmor skriver:

Jeg synes rigtig godt om dit indlæg. Jeg synes det er vigtigere at kigge på barnet end at sætte en stempel på. Jeg kan sagtens forstå at man i lang tid efter et fortidligt født barn er kommet til verden skal tage hensyn. Men tænker også at hvis barnet måske er kommet til verden 36+4 og ellers klare sig lige så godt som sine jævnaldrene senere hen (2-3 år) så tror jeg også det er lige så vigtigt at moren netop ikke gør det til et "issue" at barnet er for tidligt født. Jeg møder nogle gange mødre som jeg ikke kender, som når man f.eks mødes på en legeplads og der er lidt small talk og jeg spørger hvor gammel barnet er, så svare de f.eks 2 et halvt og siger så i samme åndedrag: Men han/hun er også for tidligt født. Og når jeg så spørger ind til det så er det måske lidt over 3 uger. Så tænker jeg lidt, at det er som om moren bliver ved med at sætte et "markat" på barnet. Jeg håber ikke I med for tidlig fødte børn misforstår og tror jeg ikke forstå at der i starten (og måske senere) kan være nogle specielle behov, for det er jeg sikker på der er. Men tænker bare, at man måske på et eller andet tidspunkt måske bliver nød til at sætte sig ud over at ens barn er kommet for tidligt (med mindre der er store gener eller det er mange måneder for tidligt) når barnet er kommet forbi de første par år.

Tak

Og syns også rigtig godt om dit. Og er helt enig i din beskrivelse af mærkatet, og kender også alt for godt "den mor" du beskriver der
- har taget mig selv i at lave den, men syns det er så upassende og absolut Unødvendigt!!

Anmeld

23. april 2011

Tvillingemor80

Line&Liam skriver:

Jeg stemmer i med koret Alt før 37+0 er "for tidligt" . Men det er dog min opfattelse af nogle børn født efter dette tidspunkt kan være "for tidligt født" - Lillebror f.eks. er født 37+5 og han er meget sensitiv, har en meget følsom mave, tåler ikke nye intryk ret godt og er ikke meget for at andre holder eller rører ham. - Ting som (som oftest) også er noget for tidligt fødte døjer med.

Nu er han f.eks. knap 2 mdr og det er først nu han kan puttes i liften uden at lave de der forskrækkelses spjæt med arme og ben konstant. Ellers har det været mors seng, op af mor eller slyngevuggen...

- Omvendt kan nogle jo som din dreng, der er født for tidligt - være fuldstændig som "fuldbårne" børn

Enig !!

har to tvillingepiger som er født 37+2 og de er for "tidlig fødte" i deres væremåde..

Samme ting som du fortæller om din søn - maveproblemer, MEGET sentitiv, bange for mærkelige ting, kan ikke sove selv (de er snart 1 år)..

Anmeld

23. april 2011

eElak

SpunkenJo skriver:

Drengen her gennemgår også en rivende udvikling, men har egentlig været udvikligsmæssigt med siden han begyndte at gå.

Har netop læst denne strikken med stor fornøjelse, som er meget aktuel for os med 2 årige netop nu:
http://mamanet.dk/boern/udvikling/den-2-aarige-fra -en-harmonisk-tilvaerelse-til-udviklingskrise

Måske andre kan få glæde af den også

same here - faktisk fra starten af... 

Det er først nu med sproget at der har været lidt... Men som jeg ikke bekymrer mig for..

Jeg vil lige læse linket  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.