Hvordan vil i kategorisere en for tidlig født?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.838 visninger
27 svar
0 synes godt om
23. april 2011

eElak

God eftermiddag de damer... 

Har kigget med mange steder (forums) hvor der er afdelinger for "for tidlig fødte børn"... 

I forhold til terminen, så siger man jo at når barnet er født før 37+0 så er barnet for tidlig født... 

Men.. hvad vil i mene er et for tidligt født barn efter jeres meninger og erfaringer?

F.eks. min søn blev født 36+2/36+3 (1 minut over midnat, derfor skråstregen). Han havde en god kampvægt på 3224 gram og var 49 lang. Han var sat til at blive en basse, hvis jeg havde gået tiden ud. 
Da jeg var til en tidlig skanning, ved jeg også at jeg ikke har taget fejl af terminen.. for det blev jeg spurgt om på barselsafdelingen, om jeg nu var sikker på at min termin var der hvor den var...  (og det burde jeg sgu da selv vide) 

Mange kigger mærkeligt på mig når jeg fortæller at han faktisk er for tidligt født - selv dagplejere (gæste) synes det virker usandsynligt, da han ikke er mærket af det. 

derfor min undren - da det lyder til (udfra mine oplevelser) at min søn faktisk ikke er en "ægte fortidlig født"... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2011

KarinaIda

KaLee skriver:

God eftermiddag de damer... 

Har kigget med mange steder (forums) hvor der er afdelinger for "for tidlig fødte børn"... 

I forhold til terminen, så siger man jo at når barnet er født før 37+0 så er barnet for tidlig født... 

Men.. hvad vil i mene er et for tidligt født barn efter jeres meninger og erfaringer?

F.eks. min søn blev født 36+2/36+3 (1 minut over midnat, derfor skråstregen). Han havde en god kampvægt på 3224 gram og var 49 lang. Han var sat til at blive en basse, hvis jeg havde gået tiden ud. 
Da jeg var til en tidlig skanning, ved jeg også at jeg ikke har taget fejl af terminen.. for det blev jeg spurgt om på barselsafdelingen, om jeg nu var sikker på at min termin var der hvor den var...  (og det burde jeg sgu da selv vide) 

Mange kigger mærkeligt på mig når jeg fortæller at han faktisk er for tidligt født - selv dagplejere (gæste) synes det virker usandsynligt, da han ikke er mærket af det. 

derfor min undren - da det lyder til (udfra mine oplevelser) at min søn faktisk ikke er en "ægte fortidlig født"... 

Hej.

Alt før uge 37+0 er for tidlig født....

Jeg fødte selv min datter i august 08(uge 35+4) og hun er heller ikke mærket af og være for tidlig født.. Så selvom ens barn er født for tidligt, er det ikke ensbetydende med at de er mærket af det på nogen måder, selvom mange nok altid vil mene at de skal/er bagud med et eller andet!!!

Karina

Anmeld

23. april 2011

foto på lærred

Jeg vil sige før 37+0 er for tidlig født, da det er det læger og jm, så vidt jeg ved, går efter.

Anmeld

23. april 2011

L-Mortil3

Jeg stemmer i med koret Alt før 37+0 er "for tidligt" . Men det er dog min opfattelse af nogle børn født efter dette tidspunkt kan være "for tidligt født" - Lillebror f.eks. er født 37+5 og han er meget sensitiv, har en meget følsom mave, tåler ikke nye intryk ret godt og er ikke meget for at andre holder eller rører ham. - Ting som (som oftest) også er noget for tidligt fødte døjer med.

Nu er han f.eks. knap 2 mdr og det er først nu han kan puttes i liften uden at lave de der forskrækkelses spjæt med arme og ben konstant. Ellers har det været mors seng, op af mor eller slyngevuggen...

- Omvendt kan nogle jo som din dreng, der er født for tidligt - være fuldstændig som "fuldbårne" børn

Anmeld

23. april 2011

MinNoah

Før uge 37 for tidlig født.

Før uge 28 ekstrem for tidlig født.

Børn født i uge 35-36 får som oftest ingen senfølger... Dog kan  børn  i deres adfærd i spædbarnsperioden stadig virke lidt anderledes. Fx har de brug for mere omsvøbning, deres reflekser "går hurtigere igang" og deres bevægelser kan virke flakkende... samtidig har de evt sværere ved at lære at sutte ved brystet... og børn i uge 35 sover ekstremt meget (gør de også inde i maven på det tidspunkt)

Børn født før uge 37 har også større tendens til at udvikle gulsot...

Så ja din dreng er jo for tidligt født, men som du selv siger ikke særlig meget og er nok allerede vokset fra det der evt kunne have været i starten

Anmeld

23. april 2011

eElak

rent tidsmæssigt er jeg helt med på definationen af FTF børn.. ;-)

og selvom min knægt var en lille basse, så havde en flere ting som en FTF barn. 

Bl.a. var tarmene ikke helt udviklet (tror jeg), Kolik. 
Han var også ret følsom med flere ting, og kunne ikke have for mange mennesker på en gang.. det er noget hvor han har rykket utroligt meget i de sidste lille års tid (han fyldte 2 i sidste måned).

jeg havde bare bemærket at det var komisk (på en måde) at folk nærmest ikke troede på at han var FTF... selvom det kun er få dage, så er han trods alt med i kategorien.. selvom nogen vil mene at det ikke er ægte... 

Anmeld

23. april 2011

eElak

MinNoah skriver:

Før uge 37 for tidlig født.

Før uge 28 ekstrem for tidlig født.

Børn født i uge 35-36 får som oftest ingen senfølger... Dog kan  børn  i deres adfærd i spædbarnsperioden stadig virke lidt anderledes. Fx har de brug for mere omsvøbning, deres reflekser "går hurtigere igang" og deres bevægelser kan virke flakkende... samtidig har de evt sværere ved at lære at sutte ved brystet... og børn i uge 35 sover ekstremt meget (gør de også inde i maven på det tidspunkt)

Børn født før uge 37 har også større tendens til at udvikle gulsot...

Så ja din dreng er jo for tidligt født, men som du selv siger ikke særlig meget og er nok allerede vokset fra det der evt kunne have været i starten

Du skriver lige de ting som jeg tænkte da jeg skrev mit.. ;-)

Han fik faktisk også gulsot - og var gul i de første 2-3 måneder, så vi rendte til tjek-ups konstant og var også indlagt med ham i knapt 2 uger pga gulsoten. 

Han kunne heller ikke sutte, så jeg malkede ud i de første 3 måneder... Men det var også pga "hvordan jeg selv er ustyret".. tror det var en større faktor end hans evne ;-)

Anmeld

23. april 2011

Mor til Frederic og Freya

Kan huske at vores fætter blev født 1 time før han runded uge 37 - han blev betegnet som fft og fik sonde mm. Selvom han var en basse dreng der intet var at mærke på.

Så syntes det er lidt mystisk... AT de blot kigger på dato'en og ikke på det barn det kommer ud...

Anmeld

23. april 2011

eElak

Mor til Frederic skriver:

Kan huske at vores fætter blev født 1 time før han runded uge 37 - han blev betegnet som fft og fik sonde mm. Selvom han var en basse dreng der intet var at mærke på.

Så syntes det er lidt mystisk... AT de blot kigger på dato'en og ikke på det barn det kommer ud...

Ej hvor mystisk!! 

her var det rimelig modsat - vi blev betragtet som forældre til barn som var født til tiden.... på flere punkter.. 

Anmeld

23. april 2011

Mor til Frederic og Freya

KaLee skriver:

Ej hvor mystisk!! 

her var det rimelig modsat - vi blev betragtet som forældre til barn som var født til tiden.... på flere punkter.. 

De skulle også bo på storken og ikke på hotel'et, da der på storken er konstant sygeplejesker osv. 

Forælderne syntes også det var mærkeligt, for amningen kørte inden de blev flyttet fra barsels afd og over på storken - alle hans tal var fine osv. Så hvorfor sonde og øget personale på ham aned de ikke. 

En fra min mg fødte tvilinger 1 dag før de 24 uge, men når de er født før den uge gør de intet. Selvom de selv trak vejret osv, blev de overladt til forælderne - for at sove ind af sig selv...  Det er hun mærket af idag, men også så afklaret at der jo er nød til at være en grænse - selvom det var hårdt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.