dorthemus skriver:
Tusind tak for svar...skulle faktisk lige til at skrive til dig 
Jeg er helt med på, at vi er kommet ind i en ond cirkel som bare må brydes nu...men puh hvor er det hårdt for det har bare været så megt op ad bakke og jeg har nok lidt mistet selvtilliden omkringe det.
Hun blir madet for hun gider ikke spise selv, og fordi hun så let stejler så har jeg ikke haft modet til at lade hende spise selv...jeg er bange for, at hun så slet ikke får noget.
Har godt hørt om en ergo fra Laulund...finder man selv én eller skal man have en henvisning? Og kan du anbefale nogen...kan ikke huske hvor du bor?
Hun fik den medbragte mad i starten, men da hun heller ikke ville have den så besluttede vi, at hun skulle spise det de andre fik...de fortæller at hun sidder og hygger sig og ser meget på de andre børn. Ingen skrigeri, men hun spiser heller ikke. Tror derfor ikke det er så meget en reaktion på vuggestuestarten.
Ja jeg må blive ved at tilbyde hende maden...også ny! Det giver god mening!
I øjeblikket får hun øllebrød, men jeg har vekslet mellem forskellige grødtyper som jeg blander frugtgrød i for smagens skyld. HUn spiser også havregrød med kanel og æble/banan. Eller de der grove færdiggrødtyper.
Til frokost får hun som regel færdigmad i en bøtte fra Hipp, som er økologisk og har smag og struktur og ligner "rigtig" mad. Jeg blander en rest af ex. aftensmad i: en kogt kartoffel og lidt kød/fisk. Hun spiser ca. en dl.
Om eftermiddagen får hun frugtgrød med yoghurt eller grød (igen) og om aftenen får hun det jeg spiser....igen mest med kartoffel fordi hun kaster op af ris eller pasta. Jeg giver hende lidt af min mad, der jo ikke er moset ud fx en pastaskrue, kartoffel, ærter o.lign. som hun så sidder og leger med eller vil made mig mig
Hun spiser meget lidt til aften, ca. ½ dl. så derfor får hun en mættende grød inden putning..gerne en time efter aftensmad.
Derudover ammer jeg hende inden hun lægges ud om formiddagen eller vi går til vuggestuen. om eftermiddagen og inden hun skal sove....i øjeblikket får hun også ved 4-5 tiden om morgenen fordi hun er sulten. Jeg har ikke lyst til, at atge amningen fra hende for det er ligeså meget tryghed for hende når hun ligger ved brystet som mad. Her efter 11 måneder er det nok så om så hvor mættende den er efterhånden 
Det blev en værre lang smøre, men har bare så meget brug for at dele det her med nogen der forstår!
Det er helt okay...
Man kan nemt miste modet når det gælder mad til sit barn...
Sidder hun med sin egen ske og du så mader hende ved siden af?
Hvad hvis du sætter dig sammen med hende og spiser og lade hende passe sig selv? Så hun sidder med sin egen skålfuld mad og en ske.. Begynder hun så at skrige fordi du skal made hende eller kigger hun bare? For ville nok bare sidde at spise min egen mad og lade hende kigge. Og det kan tage laaang tid.
Vi kan stadig bruge 40 min på at han selv får skovlet 2-3 skefulde ind.
Er ked af at sige det, men tror at din piges spiseproblem ligger hos dig og din angst - hun fejler intet. Det er dem der er flest af i spiseteams gruppen - hvor barnet faktisk ikke fejler noget, men at problemet ligger hos forældrene...
Skal nok lige lægge det ind som vi fik med hjem fra kolding - som vi kunne give videre til andre problem spisere. Vi sad til bords med andre problem spisere derude og kunne se hvor meget pædagogerne arbejded med mødrene.
Hun skal lære at spise selv, du kan ikke stadig made hende når hun skal konfirmeres. Du må kigge ud over egen frygt, for hun har luret dig at du giver dig - når hun skaber sig. Jeg skal bare skrige så mader hun mig - så behøver jeg ikke selv gøre det.
I vs... Hun lærer jo også mega meget ved at kigge på de andre og på et tidspunkt selv begynder at spise - lige som de andre. Kig og lær metoden.
De snakked om det da vi var i koldingi dec, men hans problem ligger ikke i 'bræk' punktet - så det blev afblæst...
At hun vil made dig er fordi du altid mader hende... Det er det hun er begyndt at være programeret til.
Men tror ikke det ligger i munden - hendes problem. Klart hun kaster op af pasta - ris mm. hun har ikke lært at tygge maden ordenligt og skubbe det rundt inden i munden, da det mad hun får er noget det blot skal synkes.
Hun kan ikke leve af færdiglavet mad på glas til hun bliver gammel.
Du kan sagtens mose en af dine kartofler med en kæmpe klat smør og så mose nogle suppe kødboller og lade nogle være umost, så hun selv kan lege med dem.
Det er ikke ondt ment, men vil blot fortælle det fra en anden vinkel.
Vejledning - en fridk start på spisning.Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.
Det vigtigste er;
- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.
- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.
- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.
- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.
Måltidet;
- lad dit barn spise i fred og ro
- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.
- vær diskret rollemodel.
- undlad ris/ros, belønning/ straf.
Rammerne;
- skab en rolig atmosfære
- sluk tv, dvd, video, radio
- undlad legetøj på bordet
- placer jer, så barnet kan se dig spise
- sørg for så få forstyrrelser som muligt.
Maden;
- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.
- lad dit barn selv øse op.
- sørg for at barnet har eget bestik.
- ingen kommentarer om mad eller spisning.
- ingen krav om at smage eller spise op.
Sansning;
- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)
- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)
Omgivelserne;
- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.
- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..