Min datters spisevaner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. april 2011

dorthemus

nettemor skriver:

jo måske men hvis hun har haft nogle trælse oplevelser med at hun får opkastfornemmelser og ubehag ved at prøve det? jeg ved det ikke. men kan godt forstå det er noget der går dig på. jeg syns du skal prøve at skrive til hende der var en der snakkede om. hende der er herinde. og så evt kontakte lægen tirsdag og hører hva de mener..

men du skal i hvert fald ha en kæmpe beklager jeg ikke lige havde en masse guldkorn

Tak alligevel

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2011

Lillefe

Pyha har desværre slet ingen råd, har kun haft børn som elsker at putte mad i munden. Men du får lige en  og vil også sige du skulle snakke med din læge..

Anmeld

20. april 2011

dorthemus

Perl skriver:

Pyha har desværre slet ingen råd, har kun haft børn som elsker at putte mad i munden. Men du får lige en  og vil også sige du skulle snakke med din læge..

Tak

Anmeld

21. april 2011

dorthemus

Er der slet ingen der har lignende problemer

Anmeld

21. april 2011

Mor til Frederic og Freya

dorthemus skriver:

Godaften!

Så har jeg vist brug for lidt hjælp fra jer kloge kvinder

Det drejer sig om min dejlige datter Runa og hendes spisevaner. Om en uge er hun 11 måneder og er i trivsel og en glad og nysgerrig pige der hviler godt i sig selv....så langt så godt

MEN jeg har kæmpe udfordringer og bekymringer omkring hendes kost og spisevaner, og efter hun er startet i vuggestue for tre uger siden er det blevet endnu mere tydeligt, at ikke alt er som det skal være.

Hun spiser kun skemad, altså grød og andet varm mad, men det skal være meget fint og uden for meget struktur. HUn spiser intet hun selv skal spise; ingen brød, frugt, grønt, kiks, frugtstænger, ost, kage, is sågar...hun sidder bare og ødelægger det eller smider det på gulvet. Og hun har ALDRIG gjort det

Hun er simpelthen slet ikke nysgerrig mht mad, men putter gerne legetøj, avispapir, blade o.lign. i munden...så længe det ikke mad!"

HUn spiser derfor en meget ensidig kost: øllebrød om morgenen, varm mad til frokost, grød om eftermiddagen, lidt varm mad til aften og så godnatgrød inden putning...ja jeg ammer hende, men max tre gange dagligt og ikke om natten længere. DEt er i øvrigt en kamp i øjeblikket, at begrænse amningen til de tre gange dagligt, men tænker at det har meget med vuggestuestarten at gøre.

I fredags ringede de halv et og bad mig hente hende fordi hun græd og de ikke kunne trøste hende. Hun spiste hverken noget til formiddagsfrugt eller frokost...til trods for at hun var tydeligt sulten og åd derfor en kæmpe portion mad da vi kom hjem. Dvs ingen mad mellem 8 og 13

HUn har desuden haft sit eget mad med hjemmefra, men selv det afviser hun

Jeg har kontaktet sundhedsplejen, der bad mig kontakte lægen som desværre har lukket i denne uge.

Hun måler ca. 72 cm og vejede for tre uger siden 8,6 kg..havde i øvrigt tabt sig 100 g. Når man ser på hende så er hun ikke underernæret eller mangler energi, men jeg forstår simpelthen ikke hvad der er "galt".

HJÆLP for det er begyndt at gå mig meget på og jeg er så bekymret for hvordan det skal gå når jeg starter på arbejdet igen den 2. maj og ikke lige kan hente hende når hun er ked eller ikke spiser

Den er lidt svær...

Det kan være 2 ting - 1 at det er blevet en dårlig cirkel i kommet ind i - 2 at du evt kan få en ergo til at flytte hendes 'bræk' punkt inde i munden. 

Spiser hun 'selv med' når hun får grød eller bliver hun madet? Altså om hun sidder med en ske selv og putter i munden?

Hvis ikke tror jeg det er fordi hun har fundet ud af at det er meget nemmere du giver hende mad - end hun selv skal gøre det.

For når hun kan nægte det medbragte mad i vs og bare skrige i vilden sky og så komme hjem og få hendes vante mad - kan det hurtigt blive en dum og ond cirkel. Og hun ser at hun ikke får den samme mad som de andre...

For hun er jo sulten, så vidt jeg kan forstå.

Hvordan var det gået de første 14 dage i vs? For tænker også det kan være en reaktion på vs start. 

Det med at kaste mad på gulvet er en fase de alle skal igennem, går den - så går den.

Men ville nok være stædig og blive ved med at lægge en kogt gulerod til hende eller en kiks.  

Nysgerighed - hvis hun altid har fået samme slags mad og hun hver gang er stejlet ved nyt mad og du derfor er gået tilbage til det vante - er en vane der kan brydes. Hun kender jo smagen af det hun plejer at få, så hvorfor prøve nyt. 

Frederic har også kastet alt på gulvet op til flere gange - snerpet munden sammen og spyttet maden ud igen. Og ingen klumper heller ikke til ham. 

Tænker lidt at du er nød til at prøve nyt, blandet lidt andet morgenmad i hendes øllebrød og hendes andre vante grød. 

Hvad får hun til aften og middag?

Vægttab; det er helt okay at de gå i stå i vækst ved opstart i dp eller vs. Det sagde vores sp at det skulle vi nok regne med, da der sker så mange nye ting og indtryk, at de 'glemmer' at vokse. Og da de er mere aktive og på hele tiden, kan de ligeledes også tabe sig.  

Syntes hun har en fin str. Frederic var 1,5 kg lettere men samme cm

Anmeld

21. april 2011

AnnePedersen

hej

vi har meget af det samme problem kan jeg høre. Naja vil heller ikke spise mad der ikke er helt most osv og hun putter heller ikke mad i munden og er ikke nysgerrig omkring mad. Lige kort fortalt med Naja, men håber du forstår billedet.

Min SP sagde at det sku jeg ikke tænke på, bare give hende det hun gerne vil have, for hvis man presser sit barn kan det udvikle spiseforstyrelse.

Så det jeg gør her er at til morgenmad får hun havregrød med mme, glasfrugtmos til formiddag (naja kan ikke lide alm frugt endnu), middag en mild karryret med kylling (gennem blenderen) el pasta kødsovs (blendet), en grød til eftermiddag købe pulver, da hun ikke vil have andet, til aften får hun kartoffelmos uden klumper da hun ellers brækker sig lidt kød der er blendet og godt med sød sovs af en eller anden form jeg bager op.  og så lidt købe grød til natten.

vi har lavet en aftale med vuggestuen at de skla tage hensyn til hende, og det er de med på. for Naja har også været indlagt 2 gange pga fortoppelse. og her har vi fået af vide at børn med forstoppelse er lidt mere bevidst omkring mad og deres mave da det kan gøre ondt.

Meget kan hænge sammen med madvaner. Naja er ikke bagefter men hun kravler ikke endnu da hun har haft meget svært ved at lægge på maven pga madvaner som kan gøre hende utilpas.

Derfor giver jeg meget af det hun kan lide. og er tålmodig

hilsen anne

Anmeld

21. april 2011

dorthemus

Mor til Frederic skriver:

Den er lidt svær...

Det kan være 2 ting - 1 at det er blevet en dårlig cirkel i kommet ind i - 2 at du evt kan få en ergo til at flytte hendes 'bræk' punkt inde i munden. 

Spiser hun 'selv med' når hun får grød eller bliver hun madet? Altså om hun sidder med en ske selv og putter i munden?

Hvis ikke tror jeg det er fordi hun har fundet ud af at det er meget nemmere du giver hende mad - end hun selv skal gøre det.

For når hun kan nægte det medbragte mad i vs og bare skrige i vilden sky og så komme hjem og få hendes vante mad - kan det hurtigt blive en dum og ond cirkel. Og hun ser at hun ikke får den samme mad som de andre...

For hun er jo sulten, så vidt jeg kan forstå.

Hvordan var det gået de første 14 dage i vs? For tænker også det kan være en reaktion på vs start. 

Det med at kaste mad på gulvet er en fase de alle skal igennem, går den - så går den.

Men ville nok være stædig og blive ved med at lægge en kogt gulerod til hende eller en kiks.  

Nysgerighed - hvis hun altid har fået samme slags mad og hun hver gang er stejlet ved nyt mad og du derfor er gået tilbage til det vante - er en vane der kan brydes. Hun kender jo smagen af det hun plejer at få, så hvorfor prøve nyt. 

Frederic har også kastet alt på gulvet op til flere gange - snerpet munden sammen og spyttet maden ud igen. Og ingen klumper heller ikke til ham. 

Tænker lidt at du er nød til at prøve nyt, blandet lidt andet morgenmad i hendes øllebrød og hendes andre vante grød. 

Hvad får hun til aften og middag?

Vægttab; det er helt okay at de gå i stå i vækst ved opstart i dp eller vs. Det sagde vores sp at det skulle vi nok regne med, da der sker så mange nye ting og indtryk, at de 'glemmer' at vokse. Og da de er mere aktive og på hele tiden, kan de ligeledes også tabe sig.  

Syntes hun har en fin str. Frederic var 1,5 kg lettere men samme cm

Tusind tak for svar...skulle faktisk lige til at skrive til dig

Jeg er helt med på, at vi er kommet ind i en ond cirkel som bare må brydes nu...men puh hvor er det hårdt for det har bare været så megt op ad bakke og jeg har nok lidt mistet selvtilliden omkringe det.

Hun blir madet for hun gider ikke spise selv, og fordi hun så let stejler så har jeg ikke haft modet til at lade hende spise selv...jeg er bange for, at hun så slet ikke får noget.

Har godt hørt om en ergo fra Laulund...finder man selv én eller skal man have en henvisning? Og kan du anbefale nogen...kan ikke huske hvor du bor?

Hun fik den medbragte mad i starten, men da hun heller ikke ville have den så besluttede vi, at hun skulle spise det de andre fik...de fortæller at hun sidder og hygger sig og ser meget på de andre børn. Ingen skrigeri, men hun spiser heller ikke. Tror derfor ikke det er så meget en reaktion på vuggestuestarten.

Ja jeg må blive ved at tilbyde hende maden...også ny! Det giver god mening!

I øjeblikket får hun øllebrød, men jeg har vekslet mellem forskellige grødtyper som jeg blander frugtgrød i for smagens skyld. HUn spiser også havregrød med kanel og æble/banan. Eller de der grove færdiggrødtyper.

Til frokost får hun som regel færdigmad i en bøtte fra Hipp, som er økologisk og har smag og struktur og ligner "rigtig" mad. Jeg blander en rest af ex. aftensmad i: en kogt kartoffel og lidt kød/fisk. Hun spiser ca. en dl.

Om eftermiddagen får hun frugtgrød med yoghurt eller grød (igen) og om aftenen får hun det jeg spiser....igen mest med kartoffel fordi hun kaster op af ris eller pasta. Jeg giver hende lidt af min mad, der jo ikke er moset ud fx en pastaskrue, kartoffel, ærter o.lign. som hun så sidder og leger med eller vil made mig mig  Hun spiser meget lidt til aften, ca. ½ dl. så derfor får hun en mættende grød inden putning..gerne en time efter aftensmad.

Derudover ammer jeg hende inden hun lægges ud om formiddagen eller vi går til vuggestuen. om eftermiddagen og inden hun skal sove....i øjeblikket får hun også ved 4-5 tiden om morgenen fordi hun er sulten. Jeg har ikke lyst til, at atge amningen fra hende for det er ligeså meget tryghed for hende når hun ligger ved brystet som mad. Her efter 11 måneder er det nok så om så hvor mættende den er efterhånden

Det blev en værre lang smøre, men har bare så meget brug for at dele det her med nogen der forstår!

Anmeld

21. april 2011

dorthemus

AnnePedersen skriver:

hej

vi har meget af det samme problem kan jeg høre. Naja vil heller ikke spise mad der ikke er helt most osv og hun putter heller ikke mad i munden og er ikke nysgerrig omkring mad. Lige kort fortalt med Naja, men håber du forstår billedet.

Min SP sagde at det sku jeg ikke tænke på, bare give hende det hun gerne vil have, for hvis man presser sit barn kan det udvikle spiseforstyrelse.

Så det jeg gør her er at til morgenmad får hun havregrød med mme, glasfrugtmos til formiddag (naja kan ikke lide alm frugt endnu), middag en mild karryret med kylling (gennem blenderen) el pasta kødsovs (blendet), en grød til eftermiddag købe pulver, da hun ikke vil have andet, til aften får hun kartoffelmos uden klumper da hun ellers brækker sig lidt kød der er blendet og godt med sød sovs af en eller anden form jeg bager op.  og så lidt købe grød til natten.

vi har lavet en aftale med vuggestuen at de skla tage hensyn til hende, og det er de med på. for Naja har også været indlagt 2 gange pga fortoppelse. og her har vi fået af vide at børn med forstoppelse er lidt mere bevidst omkring mad og deres mave da det kan gøre ondt.

Meget kan hænge sammen med madvaner. Naja er ikke bagefter men hun kravler ikke endnu da hun har haft meget svært ved at lægge på maven pga madvaner som kan gøre hende utilpas.

Derfor giver jeg meget af det hun kan lide. og er tålmodig

hilsen anne

Hej Anne

Ja det lyder mget som med os...hvor gammel er din datter?

Runa har også haft mavevrøvl og får lactolose, hun er aktiv og kravler så der er der ingen problemer.

Jeg er meget bevidst om ikke at presse hende af samme grund som du nævner..derfor forsøger jeg at gøre måltiderne hyggelige og respekterer når hun ikke vil have mere mad og vender sig bort...det er rigtig svært når hun kun har spist lidt.

Du kan evt. læse mit svar til Frederics mor længere oppe.

Mange tak for dit svar

Anmeld

21. april 2011

AnnePedersen

hej

har du snakket med lægen om at få movicol junior neutral, det er meget bedre for maven end lactolose. lactolose kan maven blive "afhængig" af men det kan den ikke af movicol da det kun giver væske til mave/afføring.

Bare en lille obs jeg gjorde. min pige bliver 10 måneder og vi har kæmpet siden hun var 2 måneder.

jeg synes du har gode vaner med din pige, men læg presset væk. det er vigtigst med væske og våde bleer. det er det jeg har fået af vide. og det er det jeg fokuser på når naja stejler

Anmeld

21. april 2011

dorthemus

AnnePedersen skriver:

hej

har du snakket med lægen om at få movicol junior neutral, det er meget bedre for maven end lactolose. lactolose kan maven blive "afhængig" af men det kan den ikke af movicol da det kun giver væske til mave/afføring.

Bare en lille obs jeg gjorde. min pige bliver 10 måneder og vi har kæmpet siden hun var 2 måneder.

jeg synes du har gode vaner med din pige, men læg presset væk. det er vigtigst med væske og våde bleer. det er det jeg har fået af vide. og det er det jeg fokuser på når naja stejler

Det vil jeg spørge om også, tak

Endnu engang tak for dine input

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.