dorthemus skriver:
Godaften!
Så har jeg vist brug for lidt hjælp fra jer kloge kvinder 
Det drejer sig om min dejlige datter Runa og hendes spisevaner. Om en uge er hun 11 måneder og er i trivsel og en glad og nysgerrig pige der hviler godt i sig selv....så langt så godt 
MEN jeg har kæmpe udfordringer og bekymringer omkring hendes kost og spisevaner, og efter hun er startet i vuggestue for tre uger siden er det blevet endnu mere tydeligt, at ikke alt er som det skal være.
Hun spiser kun skemad, altså grød og andet varm mad, men det skal være meget fint og uden for meget struktur. HUn spiser intet hun selv skal spise; ingen brød, frugt, grønt, kiks, frugtstænger, ost, kage, is sågar...hun sidder bare og ødelægger det eller smider det på gulvet. Og hun har ALDRIG gjort det 
Hun er simpelthen slet ikke nysgerrig mht mad, men putter gerne legetøj, avispapir, blade o.lign. i munden...så længe det ikke mad!"
HUn spiser derfor en meget ensidig kost: øllebrød om morgenen, varm mad til frokost, grød om eftermiddagen, lidt varm mad til aften og så godnatgrød inden putning...ja jeg ammer hende, men max tre gange dagligt og ikke om natten længere. DEt er i øvrigt en kamp i øjeblikket, at begrænse amningen til de tre gange dagligt, men tænker at det har meget med vuggestuestarten at gøre.
I fredags ringede de halv et og bad mig hente hende fordi hun græd og de ikke kunne trøste hende. Hun spiste hverken noget til formiddagsfrugt eller frokost...til trods for at hun var tydeligt sulten og åd derfor en kæmpe portion mad da vi kom hjem. Dvs ingen mad mellem 8 og 13 
HUn har desuden haft sit eget mad med hjemmefra, men selv det afviser hun 
Jeg har kontaktet sundhedsplejen, der bad mig kontakte lægen som desværre har lukket i denne uge.
Hun måler ca. 72 cm og vejede for tre uger siden 8,6 kg..havde i øvrigt tabt sig 100 g. Når man ser på hende så er hun ikke underernæret eller mangler energi, men jeg forstår simpelthen ikke hvad der er "galt".
HJÆLP for det er begyndt at gå mig meget på og jeg er så bekymret for hvordan det skal gå når jeg starter på arbejdet igen den 2. maj og ikke lige kan hente hende når hun er ked eller ikke spiser 
Den er lidt svær...
Det kan være 2 ting - 1 at det er blevet en dårlig cirkel i kommet ind i - 2 at du evt kan få en ergo til at flytte hendes 'bræk' punkt inde i munden.
Spiser hun 'selv med' når hun får grød eller bliver hun madet? Altså om hun sidder med en ske selv og putter i munden?
Hvis ikke tror jeg det er fordi hun har fundet ud af at det er meget nemmere du giver hende mad - end hun selv skal gøre det.
For når hun kan nægte det medbragte mad i vs og bare skrige i vilden sky og så komme hjem og få hendes vante mad - kan det hurtigt blive en dum og ond cirkel. Og hun ser at hun ikke får den samme mad som de andre...
For hun er jo sulten, så vidt jeg kan forstå.
Hvordan var det gået de første 14 dage i vs? For tænker også det kan være en reaktion på vs start.
Det med at kaste mad på gulvet er en fase de alle skal igennem, går den - så går den.
Men ville nok være stædig og blive ved med at lægge en kogt gulerod til hende eller en kiks.
Nysgerighed - hvis hun altid har fået samme slags mad og hun hver gang er stejlet ved nyt mad og du derfor er gået tilbage til det vante - er en vane der kan brydes. Hun kender jo smagen af det hun plejer at få, så hvorfor prøve nyt.
Frederic har også kastet alt på gulvet op til flere gange - snerpet munden sammen og spyttet maden ud igen. Og ingen klumper heller ikke til ham.
Tænker lidt at du er nød til at prøve nyt, blandet lidt andet morgenmad i hendes øllebrød og hendes andre vante grød.
Hvad får hun til aften og middag?
Vægttab; det er helt okay at de gå i stå i vækst ved opstart i dp eller vs. Det sagde vores sp at det skulle vi nok regne med, da der sker så mange nye ting og indtryk, at de 'glemmer' at vokse. Og da de er mere aktive og på hele tiden, kan de ligeledes også tabe sig.
Syntes hun har en fin str. Frederic var 1,5 kg lettere men samme cm