Jeg går med en lille bekymring

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. april 2011

Barbamama

JustAnotherName skriver:

Det prøver jeg faktisk også at gøre. Det lykkes nogle gange bedre end andre. Men som regel, så har det en rigtig god virkning!

Der er ingen rigtige eller forkerte tanker og svar til mit indlæg.
Jeg er bare glad for feed-back  Uanset om det er pædagogisk eller ej, eller der ikke er andet end i det end et udtryk for, at "jeg har set dit indlæg"....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2011

JustAnotherName

Det gør Malucca også (fra tid til anden ved tandbørstning) men det blik, får hun når der er noget hun er bange for.

Fx. når hun er ved div. læger, får hun sådan et blik der kikker på mig, og så "glider hun ligesom væk" i blikket, mens hun ligger og gentager: såååån - dygtig  -sååån -dygtig.

intensivlægen bemærkede det og fortalte mig, at det var ganske normalt for børn, at de ligesom gled væk og gemte sig, i sig selv, når de følte noget ubehag, lige netop fordi de ikke forstår hvad der faktisk sker.

Mht. tandbørstningen, så har det hjulpet ved at vi taler meget om at karius ikke må bo i hendes tænder, så vi skal skynde os at børste dem væk. Vi har også "læst" bogen karius og baktus, altså vi har talt om div. billeder der i, for den er lang, og når vi taler om billederne, så ved jeg hvilke ord jeg skal sætte på/bruge så jeg ved Malucca forstår det.

Måske det var en ide I kunne prøve....

Det kan godt være, at hun bliver utryg ved tandbørstningen, når vi ligesom fører an, og bestemmer, at det SKAL gøres. Så overskrides hendes grænser jo. Men jeg tror ikke at hun er dicideret bange! ....Eller måske er hun? - Det kan da være...

Vi har meget brugt, at vi tæller. Så ved de cirka, hvor længe "pinslerne" vil fortsætte. Og jeg tager også små pauser, hvis det er krævet.

Det er både os og børnene selv der får tid med tandbørsten. Så den er velkendt, og ikke kun noget som VI VOKSNE styrer og bestemmer.

Men mange gange vil hun ikke, og så er vi jo nødt til at sige, at hvis ikke hun vil, så gør vi det.

Altså Bianca skreg også som en sirene, da hun var mindre.
Og stadig idag er der dage, hvor hun ikke GIDER, at skal have børstet tænder. Men det skal de altså bare - morgen og aften!
Men der er også forskel på gråd og protest, fordi man ikke VIL/GIDER, og så på at lave det der "fjern"-blik, hvor det virker til, at man bliver set lige igennem, og de ikke "er der" imens.

Men jeg kan sagtens sætte mig ind i det, når Lutten gør sådan i forbindelse med sygehus osv, da det gangske sikkert, har været meget traumatisk for hende (og sikkert også for dig). Det giver god mening.

Men ved tandbørstning???   

Vi synger også ind imellem
"Du skal børste dine tænder...."
Eller snakker om, hvilken mad vi har spist, og så børster vi hver en lille ting væk - Leverpostej-mad, ostehaps eller gulerødder, osv.

Men ja. Det er ligesom bare noget der skal OVERSTÅES!!
Og det er også OK. Sådan var det som sagt også i en periode med Bianca ....og i øvrigt for de fleste børn, tror jeg.
Det er mere dét, at jeg gerne vil undgå, at "hun forsvinder", stivner og bliver fjern i blikket ....og grænser til disse affekt-anfald.

Men jeg vil tænke over dit forslag, og forsøge at gøre det mere klar for Celina, hvad det er der skal ske, så hun måske forstår det lidt bedre, og ikke bliver utryg....   Tak for dit svar til mig

Anmeld

17. april 2011

JustAnotherName

TbCp skriver:

Kloge ord har jeg ikke rigtig nogen af.... men hvis det bekymrer dig er det fint at tage en snak med lægen om det...

Min første tanke er måske at gøre tandbørstningen lidt hyggelig.... evt synge en "børste-tænder-sang" så hun ligesom ved hvornår det er slut...

Det bruger vi ind imellem, så siger vi f.eks at vi skal synge den 2 gange, så er det overstået....

Bare som eksempel (kan et par stykker.... man er vel pædagog )

Mel. "først den ene vej og så den anden vej"

Først den ene tand
og så den anden tand
Og skrub og gnub
og skrub og gnub

Først den ene tand
og så den anden tand
Og skrub og gnub
og skrub og gnub

Tanden den blir' ren og pæn
Ligeså flot som porcelæn
Tanden den blir' ren og pæn
Ligeså flot som porcelæn

Men måske i allerede bruger et "trick" i samme stil...

Den sang dér skal da klart afprøves    Tak, gokke  

Anmeld

17. april 2011

JustAnotherName

Bondepigen skriver:

Jeg har desværre ingen kloge ord, men jeg forstår godt din bekymring, og det må ikke være rart at gå og være nervøs.

Jeg går ikke og er nervøs, som sådan...
Men det er bare noget jeg syntes, at jeg er blevet mere OBS på, og som jeg selvfølgelig gerne vil undgå. Det er ikke protester, gråd og kampen om hvorvidt det skal gøres eller ej (selvom det jo da også er træls), for der er jo MANGE børn, der helst vil være fri! Men jeg er bare bekymret for, om der er mere end ulyst i det, da hun jo ligesom bliver "fjern" og stivner i sit blik ....Og også ind imellem glemmer at trække luft ind, så hun er ved at besvime (det er affekt-anfald).

Men ja, jeg må prøve, som jeg også hidtil har gjort. Med tælle, synge sange eller forklare hvad jeg gør (der troede jeg at fange-mad-legen var god. Det plejer tit at være sjovt, at snakke om maden og så lege at den bliver børstet væk)

Hm....Sikke et langt svar jeg kommer med.
Beklager at det sikkert slet ikke er relevant ift. den lille kommentar du gav. Det er nok bare pres på tankerne, der sætter fut i tastaturet

Tak for din besked til mig 

Anmeld

17. april 2011

Bondepigen

JustAnotherName skriver:

Jeg går ikke og er nervøs, som sådan...
Men det er bare noget jeg syntes, at jeg er blevet mere OBS på, og som jeg selvfølgelig gerne vil undgå. Det er ikke protester, gråd og kampen om hvorvidt det skal gøres eller ej (selvom det jo da også er træls), for der er jo MANGE børn, der helst vil være fri! Men jeg er bare bekymret for, om der er mere end ulyst i det, da hun jo ligesom bliver "fjern" og stivner i sit blik ....Og også ind imellem glemmer at trække luft ind, så hun er ved at besvime (det er affekt-anfald).

Men ja, jeg må prøve, som jeg også hidtil har gjort. Med tælle, synge sange eller forklare hvad jeg gør (der troede jeg at fange-mad-legen var god. Det plejer tit at være sjovt, at snakke om maden og så lege at den bliver børstet væk)

Hm....Sikke et langt svar jeg kommer med.
Beklager at det sikkert slet ikke er relevant ift. den lille kommentar du gav. Det er nok bare pres på tankerne, der sætter fut i tastaturet

Tak for din besked til mig 

Det er bare i orden. Nogle gange sker det jo osse, at man selv finder en løsning bare ved at skrive sine tanker ned. Men altså her tæller vi tænderne, og synger vi "så går vi rundt om en enebærbusk..." bare med "så gør vi sådan nÅr vi børster vor tænder" eller bisser eller hvad vi lige kalder det den dag.

Under alle omstændigheder håber jeg ar lægen kan være jer behjælpelige på en eller anden måde til 2 års undersøgelsen...

Anmeld

17. april 2011

<3

Sikke noget... Jeg tror måske jeg har en ide... At hun lidt tager det som et overgreb at få børstet tænder. Som du siger så reagerer hun stærkt og det kan være at de stærke følelser også forstærker den oplevelse af ubehag omkring tandbørstning. og kan se at de andre har skrevet en masse om hvilke sange og hvad man kan gøre for at gøre tandbørstningen sjovere...

Så vil bare nævne det som virker herhjemme. De to yndlingsting som altid virker er at tælle og synge div. alfabetsange - har en tal og bogstavs elsker Ellers så gør det altid i samme rækkefølge og rytme (det gode ved remserne at man kan skifte tand ved bestemte ord) osv.

Men det lyder meget voldsomt... Og det er det så for hende

Det er der ikke andet at gøre ved end at anerkende og gøre situationen lettere for hende.

knus!

Anmeld

17. april 2011

JustAnotherName

1000 tak for alle Jeres svar. Det betyder meget at få noget respons

Her til aften var vi begge hjemme (far og mor), så der sang vi sangen som Tina foreslog. Og der var ingen gråd eller stivhed i blikket. Men jeg er ret sikker på, at det også gjorde meget, at vi var TO der stod og sang, og at Kenneth kunne gøgle lidt rundt og lave ansigter imens jeg børstede.
Hun glemte faktisk helt hvad der foregik, tror jeg. Så det virkede!!

Så er jeg bare spændt på, om jeg selv kan aflede hende ligeså godt, når jeg er alene om det. Ellers må jeg jo få det lært i en ruf! Det der virkede med Bianca har ikke haft helt samme gode effekt med Celina.... Så jeg må afprøve en masse andet. Og det syntes jeg egentligt også at jeg HAVDE gjort.

Men ihvertfald gjorde det en forskel nu for lidt siden, da vi børstede tænder. Så det er altså muligt at aflede hende fra det, åbenbart

Tak allesammen for Jeres svar til mig. Knus fra Katrine 

Anmeld

17. april 2011

Milka

pigernes tandlæge siger at børn i den alder kan klare sig fint med 1 tandbørstning om dagen - og 2 hvis der er blevet spist noget sukker.

det hjælper ikke jeres problem, tænker bare man måske kunne lægge al energien i denne ene daglige tandbørstning og gøre det til en ekstra hyggelig affære

Anmeld

17. april 2011

JustAnotherName

Milka skriver:

pigernes tandlæge siger at børn i den alder kan klare sig fint med 1 tandbørstning om dagen - og 2 hvis der er blevet spist noget sukker.

det hjælper ikke jeres problem, tænker bare man måske kunne lægge al energien i denne ene daglige tandbørstning og gøre det til en ekstra hyggelig affære

Det vidste jeg ikke engang.... Tak for oplysningen 

Jeg har bare altid været opdraget med, at der børstes tænder "morgen og aften!", og den har jeg så kørt videre. Og syntes egentlig nok også, at det BØR være sådan!

Men ja, PYT med det, hvis man lige skipper det en enkelt gang imellem!

Anmeld

19. april 2011

Lilac

JustAnotherName skriver:

1000 tak for alle Jeres svar. Det betyder meget at få noget respons

Her til aften var vi begge hjemme (far og mor), så der sang vi sangen som Tina foreslog. Og der var ingen gråd eller stivhed i blikket. Men jeg er ret sikker på, at det også gjorde meget, at vi var TO der stod og sang, og at Kenneth kunne gøgle lidt rundt og lave ansigter imens jeg børstede.
Hun glemte faktisk helt hvad der foregik, tror jeg. Så det virkede!!

Så er jeg bare spændt på, om jeg selv kan aflede hende ligeså godt, når jeg er alene om det. Ellers må jeg jo få det lært i en ruf! Det der virkede med Bianca har ikke haft helt samme gode effekt med Celina.... Så jeg må afprøve en masse andet. Og det syntes jeg egentligt også at jeg HAVDE gjort.

Men ihvertfald gjorde det en forskel nu for lidt siden, da vi børstede tænder. Så det er altså muligt at aflede hende fra det, åbenbart

Tak allesammen for Jeres svar til mig. Knus fra Katrine 

hvor dejligt at høre!

Jeg læste dit indlæg den anden dag, fik bare ikke skrevet noget, men har gået og tænkt lidt over det siden...

For mit vedkommende ringer alarmklokkerne når et barn bliver fjern i blikket - om det er under tandbøstning, sygehus-besøg eller noget helt tredje er sådan set underordnet, for når et barn gør sådan er det en distancering af kroppen i situationen og hvis det foregår mange gange nok, kan det faktisk føre til en rigtig usund udvikling af selvet (ja, bliver lidt teoretisk, men det er noget jeg sidder og skriver om lige nu faktisk) - så jeg synes din bekymring er HELT berettiget og helt klart noget I skal tage seriøst... Det er jo heldigvis en så konkret problemstilling at der er rigtig mange ting der kan gøres...

Det skal nok ses som en underkastelse, hvor hun vælger ikke at gøre modstand og i stedet så bare trækker sig ind i sig selv... måske kan det hjælpe at det bliver til noget fælles - altså ikke sådan at hun kan vælge det fra, men måske på en anden måde få lidt kontrol over situationen?

Ja, jeg har ikke så meget konkret, men ville blot fortælle om mine tanker...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.