Det gør Malucca også (fra tid til anden ved tandbørstning) men det blik, får hun når der er noget hun er bange for.
Fx. når hun er ved div. læger, får hun sådan et blik der kikker på mig, og så "glider hun ligesom væk" i blikket, mens hun ligger og gentager: såååån - dygtig -sååån -dygtig.
intensivlægen bemærkede det og fortalte mig, at det var ganske normalt for børn, at de ligesom gled væk og gemte sig, i sig selv, når de følte noget ubehag, lige netop fordi de ikke forstår hvad der faktisk sker.
Mht. tandbørstningen, så har det hjulpet ved at vi taler meget om at karius ikke må bo i hendes tænder, så vi skal skynde os at børste dem væk. Vi har også "læst" bogen karius og baktus, altså vi har talt om div. billeder der i, for den er lang, og når vi taler om billederne, så ved jeg hvilke ord jeg skal sætte på/bruge så jeg ved Malucca forstår det.
Måske det var en ide I kunne prøve....
Det kan godt være, at hun bliver utryg ved tandbørstningen, når vi ligesom fører an, og bestemmer, at det SKAL gøres. Så overskrides hendes grænser jo. Men jeg tror ikke at hun er dicideret bange! ....Eller måske er hun? - Det kan da være... 
Vi har meget brugt, at vi tæller. Så ved de cirka, hvor længe "pinslerne" vil fortsætte. Og jeg tager også små pauser, hvis det er krævet.
Det er både os og børnene selv der får tid med tandbørsten. Så den er velkendt, og ikke kun noget som VI VOKSNE styrer og bestemmer.
Men mange gange vil hun ikke, og så er vi jo nødt til at sige, at hvis ikke hun vil, så gør vi det.
Altså Bianca skreg også som en sirene, da hun var mindre.
Og stadig idag er der dage, hvor hun ikke GIDER, at skal have børstet tænder. Men det skal de altså bare - morgen og aften!
Men der er også forskel på gråd og protest, fordi man ikke VIL/GIDER, og så på at lave det der "fjern"-blik, hvor det virker til, at man bliver set lige igennem, og de ikke "er der" imens.
Men jeg kan sagtens sætte mig ind i det, når Lutten gør sådan i forbindelse med sygehus osv, da det gangske sikkert, har været meget traumatisk for hende (og sikkert også for dig). Det giver god mening.
Men ved tandbørstning???

Vi synger også ind imellem
"Du skal børste dine tænder....
"
Eller snakker om, hvilken mad vi har spist, og så børster vi hver en lille ting væk - Leverpostej-mad, ostehaps eller gulerødder, osv.
Men ja. Det er ligesom bare noget der skal OVERSTÅES!!
Og det er også OK. Sådan var det som sagt også i en periode med Bianca ....og i øvrigt for de fleste børn, tror jeg.
Det er mere dét, at jeg gerne vil undgå, at "hun forsvinder", stivner og bliver fjern i blikket ....og grænser til disse affekt-anfald.
Men jeg vil tænke over dit forslag, og forsøge at gøre det mere klar for Celina, hvad det er der skal ske, så hun måske forstår det lidt bedre, og ikke bliver utryg.... Tak for dit svar til mig