Det er ikke noget vildt eller voldsomt! Men stadig, så er der noget jeg er blevet mere opmærksom på, og som jeg lige vil nævne for lægen, når vi skal til 2-års undersøgelse med Celina om en måneds tid.
Celina har jo enkelte gange haft de hersens såkalde Affekt-anfald, hvor hun reagerer så kraftigt (det er sket både i vrede, afmagt og af smerte), at hun stivner, glemmer at trække vejret og grænser til at besvime .....eller faktisk gør det, meget kortvarrigt.
Meget ubehageligt!
Men nu har jeg så også bemærket, at der ligesom "sker noget", når jeg børster hendes tænder. Jeg er dog i tvivl, om det "BARE" er normal hysteri, som skinner lidt kraftigere igennem hos hende, fordi hun jo i forvejen har denne tendens til at reagere stærkt. Eller om det er mere, end bare dét, at hun ikke bryder sig om, at få børstet sine tænder.
Det der er i det, er, at hun ligesom stivner - bliver helt stiv og fjern i blikket. Hun græder. Og enkelte gange har hun været meget tæt på disse anfald, hvor hun glemmer at trække luft ind.
Som regel kan vi afbryde hende, ved at puste hende i ansigtet, og så kommer hun "igang igen". Men forleden dag hjalp dét end ikke.
Jeg tænker om det ligesom "tricker" ét eller andet, når hun får børstet tænder?
Min svigerinde (en af dem) er multihandicappet, og hun får nærmest sådan et "stirre/stone"-anfald, når hun får børstet tænder.
Nu er Celina jo ikke handicappet eller noget, og det er heller ikke helt til at sammenligne, men altså...ja. Måske er det bare en periode, eller fordi hun reagerer lidt mere voldsomt end de fleste børn måske ville gøre.
Celina er jo ellers nok en stille og rolig og meget glad pige.
Det er altså ikke sådan, at hun er en hystade.
Men hun reagerer bare meget, når hun så endelig gør det. Og det kan som sagt ske både ved afmagt og vredes-udbrud, men også ved stor smerte / forskrækkelse, har jeg oplevet.
Er der nogen af Jer, der har noget kendskab til noget, som minder om dét jeg snakker om?
Altså jeg har som sagt tænkt mig at vende det med vores læge, når vi skal til 2-års undersøgelse med hende. Men altså, tankerne er der jo NU, så jeg har nok bare lidt brug for at vende det med nogen - og hvem bedre end JER!
Knus herfra