Jeg går med en lille bekymring

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.217 visninger
21 svar
0 synes godt om
16. april 2011

JustAnotherName

Det er ikke noget vildt eller voldsomt! Men stadig, så er der noget jeg er blevet mere opmærksom på, og som jeg lige vil nævne for lægen, når vi skal til 2-års undersøgelse med Celina om en måneds tid.

Celina har jo enkelte gange haft de hersens såkalde Affekt-anfald, hvor hun reagerer så kraftigt (det er sket både i vrede, afmagt og af smerte), at hun stivner, glemmer at trække vejret og grænser til at besvime .....eller faktisk gør det, meget kortvarrigt.

Meget ubehageligt!

Men nu har jeg så også bemærket, at der ligesom "sker noget", når jeg børster hendes tænder. Jeg er dog i tvivl, om det "BARE" er normal hysteri, som skinner lidt kraftigere igennem hos hende, fordi hun jo i forvejen har denne tendens til at reagere stærkt. Eller om det er mere, end bare dét, at hun ikke bryder sig om, at få børstet sine tænder.

Det der er i det, er, at hun ligesom stivner - bliver helt stiv og fjern i blikket. Hun græder. Og enkelte gange har hun været meget tæt på disse anfald, hvor hun glemmer at trække luft ind.
Som regel kan vi afbryde hende, ved at puste hende i ansigtet, og så kommer hun "igang igen". Men forleden dag hjalp dét end ikke.

Jeg tænker om det ligesom "tricker" ét eller andet, når hun får børstet tænder?
Min svigerinde (en af dem) er multihandicappet, og hun får nærmest sådan et "stirre/stone"-anfald, når hun får børstet tænder.
Nu er Celina jo ikke handicappet eller noget, og det er heller ikke helt til at sammenligne, men altså...ja. Måske er det bare en periode, eller fordi hun reagerer lidt mere voldsomt end de fleste børn måske ville gøre.

Celina er jo ellers nok en stille og rolig og meget glad pige.
Det er altså ikke sådan, at hun er en hystade.
Men hun reagerer bare meget, når hun så endelig gør det. Og det kan som sagt ske både ved afmagt og vredes-udbrud, men også ved stor smerte / forskrækkelse, har jeg oplevet.

Er der nogen af Jer, der har noget kendskab til noget, som minder om dét jeg snakker om?

Altså jeg har som sagt tænkt mig at vende det med vores læge, når vi skal til 2-års undersøgelse med hende. Men altså, tankerne er der jo NU, så jeg har nok bare lidt brug for at vende det med nogen - og hvem bedre end JER!

Knus herfra 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2011

Barbamama

Jeg har desværre ingen gode råd, men jeg ville ikke læse det uden at skrive noget. Jeg kan godt forstå du er bekymret. Det lyder også meget voldsomt. Men jeg tror nu ikke du skal være bekymret for om der er noget alvorligt galt med hende. Små børn kan jo ikke sætte ord på deres følelser endnu og for nogle kommer det til udtryk i noget voldsomt. Det kan være svært at rumme stor vrede eller frustration. Hjælp hende med at sætte ord på når hun får et anfald. "Nej hvor er du VRED lige nu!" eller "Nu bliver du gal" Ja nu prøvede jeg alligevel at kloge mig. Pædagoger kan ikke holde kæft.

Anmeld

16. april 2011

JustAnotherName

michella80 skriver:

Jeg har desværre ingen gode råd, men jeg ville ikke læse det uden at skrive noget. Jeg kan godt forstå du er bekymret. Det lyder også meget voldsomt. Men jeg tror nu ikke du skal være bekymret for om der er noget alvorligt galt med hende. Små børn kan jo ikke sætte ord på deres følelser endnu og for nogle kommer det til udtryk i noget voldsomt. Det kan være svært at rumme stor vrede eller frustration. Hjælp hende med at sætte ord på når hun får et anfald. "Nej hvor er du VRED lige nu!" eller "Nu bliver du gal" Ja nu prøvede jeg alligevel at kloge mig. Pædagoger kan ikke holde kæft.

Det prøver jeg faktisk også at gøre. Det lykkes nogle gange bedre end andre. Men som regel, så har det en rigtig god virkning!

Der er ingen rigtige eller forkerte tanker og svar til mit indlæg.
Jeg er bare glad for feed-back  Uanset om det er pædagogisk eller ej, eller der ikke er andet end i det end et udtryk for, at "jeg har set dit indlæg"....

Anmeld

16. april 2011

anna-jonas

Jeg tror altså bare at det er sådan Celina er...................at hun reagerer meget kraftigt på nogle ting, og ikke helt ved hvor stopknappen er. Men måske kan lægen give nogle fif, så i kan hjælpe Celina igennem disse anfald, på en mere hensigtsmæssig måde.

Anmeld

17. april 2011

Skouboe

Jeg har desværre intet klogt at sige andet end

Anmeld

17. april 2011

JustAnotherName

Skouboe skriver:

Jeg har desværre intet klogt at sige andet end

Tak

Anmeld

17. april 2011

JustAnotherName

Jeg tror altså bare at det er sådan Celina er...................at hun reagerer meget kraftigt på nogle ting, og ikke helt ved hvor stopknappen er. Men måske kan lægen give nogle fif, så i kan hjælpe Celina igennem disse anfald, på en mere hensigtsmæssig måde.

Jaah...måske!   Vi gør ihvertfald alt hvad vi kan for at undgå, at hun tager mere på vej, end nødvendigt. Det sker som sagt heller ikke særlig tit med disse anfald. Men det er bare som om, at det stive fraværende se-igennem-alt-blik kommer frem, når hun får børstet tænder...

Anmeld

17. april 2011

Klumpe-dumpe

Det gør Malucca også (fra tid til anden ved tandbørstning) men det blik, får hun når der er noget hun er bange for.

Fx. når hun er ved div. læger, får hun sådan et blik der kikker på mig, og så "glider hun ligesom væk" i blikket, mens hun ligger og gentager: såååån - dygtig  -sååån -dygtig.

intensivlægen bemærkede det og fortalte mig, at det var ganske normalt for børn, at de ligesom gled væk og gemte sig, i sig selv, når de følte noget ubehag, lige netop fordi de ikke forstår hvad der faktisk sker.

Mht. tandbørstningen, så har det hjulpet ved at vi taler meget om at karius ikke må bo i hendes tænder, så vi skal skynde os at børste dem væk. Vi har også "læst" bogen karius og baktus, altså vi har talt om div. billeder der i, for den er lang, og når vi taler om billederne, så ved jeg hvilke ord jeg skal sætte på/bruge så jeg ved Malucca forstår det.

Måske det var en ide I kunne prøve....

Anmeld

17. april 2011

TbCp

Kloge ord har jeg ikke rigtig nogen af.... men hvis det bekymrer dig er det fint at tage en snak med lægen om det...

Min første tanke er måske at gøre tandbørstningen lidt hyggelig.... evt synge en "børste-tænder-sang" så hun ligesom ved hvornår det er slut...

Det bruger vi ind imellem, så siger vi f.eks at vi skal synge den 2 gange, så er det overstået....

Bare som eksempel (kan et par stykker.... man er vel pædagog )

Mel. "først den ene vej og så den anden vej"

Først den ene tand
og så den anden tand
Og skrub og gnub
og skrub og gnub

Først den ene tand
og så den anden tand
Og skrub og gnub
og skrub og gnub

Tanden den blir' ren og pæn
Ligeså flot som porcelæn
Tanden den blir' ren og pæn
Ligeså flot som porcelæn

Men måske i allerede bruger et "trick" i samme stil...

Anmeld

17. april 2011

Bondepigen

Jeg har desværre ingen kloge ord, men jeg forstår godt din bekymring, og det må ikke være rart at gå og være nervøs.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.