Jeg blev ellers også lige gal i dag...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. oktober 2008

Tikki

BellaT skriver:

Ja, tror også det er en holdningssag. Jeg mener jo netop ikke det du skriver med, at sådan er jeg, fordi sådan er jeg bare og det er der intet at gøre ved. Hader selv den tankegang. Det er en doven tankegang at have, synes jeg.
Jeg ved vist ikke helt hvad du mener, tror jeg. Jeg mener ikke at børnene er tomme og der skal fyldes op på dem. Men lidt vejledning er da nødvendigt. Ligesom du selv "vejledte" (hi hi) drengen der skubbede Iza... Eller hvad mener du egentlig?

Jeg vedledte vist ikke, men skældte hende voldsomt ud Jeg er ordkløver...hedder det sådan - jeg kan ikke lide: sådan ER børn bare, men vil hellere anvende: sådan KAN børn være.

Man kan prikke til mange sider af en medfødt personlighed og fremme nogle sider frem for andre - vel det der med andre ord kaldes opdragelse..... eller vejledning, hvis man ikke vil bruge begrebet opdragelse og selvfølgelig skal vi guide børnene i en bestemt retning og fortælle dem rigtigt og forkert, men lige præcis med den sociale kompetence, så tror jeg på, det er en grundlæggende egenskab vi alle besidder ved fødslen i mere eller mindre grad og som er en egenskab, der bør holdes ved lige og styrkes helt fra start.

I forhold til Trolds konkrete eksempel så mener jeg, at det er naturligt at børn...og voksne....har brug for at have noget, der er deres eget og noget som de ikke skal dele med andre. Det er helt okay ikke at ville dele, mener jeg....og det skal accepteres, men måden barnet siger fra på, tror jeg kunne have været meget anderledes, hvis der havde været fokus på den side af personligheden langt før i barnets opvækst...der skal faktisk virkelig lidt til at fremme de gode sider i barnet frem for de dårlige og børn er meget hurtige til at forstå rigtigt og forkert, hvis man som voksen formår at se barnets signaler og forstå dem rigtigt......

Så......tror måske vi på nogle punkter mener ens, men at det handler om formuleringer og ordvalg her på skrift

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2008

BellaT

Jeanette skriver:

Jeg vedledte vist ikke, men skældte hende voldsomt ud Jeg er ordkløver...hedder det sådan - jeg kan ikke lide: sådan ER børn bare, men vil hellere anvende: sådan KAN børn være.

Man kan prikke til mange sider af en medfødt personlighed og fremme nogle sider frem for andre - vel det der med andre ord kaldes opdragelse..... eller vejledning, hvis man ikke vil bruge begrebet opdragelse og selvfølgelig skal vi guide børnene i en bestemt retning og fortælle dem rigtigt og forkert, men lige præcis med den sociale kompetence, så tror jeg på, det er en grundlæggende egenskab vi alle besidder ved fødslen i mere eller mindre grad og som er en egenskab, der bør holdes ved lige og styrkes helt fra start.

I forhold til Trolds konkrete eksempel så mener jeg, at det er naturligt at børn...og voksne....har brug for at have noget, der er deres eget og noget som de ikke skal dele med andre. Det er helt okay ikke at ville dele, mener jeg....og det skal accepteres, men måden barnet siger fra på, tror jeg kunne have været meget anderledes, hvis der havde været fokus på den side af personligheden langt før i barnets opvækst...der skal faktisk virkelig lidt til at fremme de gode sider i barnet frem for de dårlige og børn er meget hurtige til at forstå rigtigt og forkert, hvis man som voksen formår at se barnets signaler og forstå dem rigtigt......

Så......tror måske vi på nogle punkter mener ens, men at det handler om formuleringer og ordvalg her på skrift

Okay. Så er vi jo meget enige alligevel.
Ja, det handler jo altsammen om måden at være sammen med andre på. Og den er SÅ vigtig.
Kan rigtig godt lide din måde at beskrive opdragelse på.

Anmeld

27. oktober 2008

linemus

Jeg oplever det dagligt herhjemme, hvor Sebastian kan være noget strid overfor Signe og Nanna. Det er ikke i orden at skubbe eller slå, men jeg kan godt forstå, hvis han vil have sit legetøj og "sin leg" i fred. Prøver at lære ham at sige fra på en ordentlig måde, evt. gå et sted hen, hvor han kan være i fred, nu hvor de er så små at de ikke forstår det godt nok. Men jeg synes ind imellem det er en kamp... selvom jeg heldigvis også ser, at han rent faktisk har hørt efter.

Under alle omstændigheder mener jeg også, det er forældrenes ansvar at vejlede barnet og ikke bare lade stå til. Det er ikke i orden at slå m.m.

- Line

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.