BellaT skriver:
Ja, tror også det er en holdningssag. Jeg mener jo netop ikke det du skriver med, at sådan er jeg, fordi sådan er jeg bare og det er der intet at gøre ved. Hader selv den tankegang. Det er en doven tankegang at have, synes jeg.
Jeg ved vist ikke helt hvad du mener, tror jeg. Jeg mener ikke at børnene er tomme og der skal fyldes op på dem. Men lidt vejledning er da nødvendigt. Ligesom du selv "vejledte" (hi hi) drengen der skubbede Iza... Eller hvad mener du egentlig?
Jeg vedledte vist ikke, men skældte hende voldsomt ud

Jeg er ordkløver...hedder det sådan - jeg kan ikke lide: sådan ER børn bare, men vil hellere anvende: sådan KAN børn være.
Man kan prikke til mange sider af en medfødt personlighed og fremme nogle sider frem for andre - vel det der med andre ord kaldes opdragelse..... eller vejledning, hvis man ikke vil bruge begrebet opdragelse

og selvfølgelig skal vi guide børnene i en bestemt retning og fortælle dem rigtigt og forkert, men lige præcis med den sociale kompetence, så tror jeg på, det er en grundlæggende egenskab vi alle besidder ved fødslen i mere eller mindre grad og som er en egenskab, der bør holdes ved lige og styrkes helt fra start.
I forhold til Trolds konkrete eksempel så mener jeg, at det er naturligt at børn...og voksne....har brug for at have noget, der er deres eget og noget som de ikke skal dele med andre. Det er helt okay ikke at ville dele, mener jeg....og det skal accepteres, men måden barnet siger fra på, tror jeg kunne have været meget anderledes, hvis der havde været fokus på den side af personligheden langt før i barnets opvækst...der skal faktisk virkelig lidt til at fremme de gode sider i barnet frem for de dårlige og børn er meget hurtige til at forstå rigtigt og forkert, hvis man som voksen formår at se barnets signaler og forstå dem rigtigt......
Så......tror måske vi på nogle punkter mener ens, men at det handler om formuleringer og ordvalg her på skrift
Anmeld