Kære Christina
Hvornår har du termin?
At gå en fødsel i møde med angst er det værste. Jeg ønsker det for ingen kvinde.
Jeg var selv så bange for at føde anden gang, da jeg ligesom dig havde en forfærdelig oplevelse første gang. Jeg var førstegangsfødende anden gang, da den første fødsel endte med akut kejsersnit efter 24 timers veearbejde og åbnet 2,5 cm.
Jeg var så bange, så bange at jeg overvejede at bede om PK. Men jeg ville prøve. Jeg læste og læste og læste lidt mere. Samlede en masse viden. Jeg havde konkrete øvelser: vejrtrækning til de forskellige faser, stillinger til de forskellige faser, visualiseringsøvelser af fødslen og meditation. Jeg havde sat mig ind i hvordan man styre fødselssmerten og hvordan man mindsker den. Derudover vidste jeg præcis hvad der skete med min krop i de forskellige faser og hvordan det så ud.
Jeg havde den smukkeste oplevelse og følelse af kontrol. Jeg var pavestolt og lykkelig over at føde mit barn selv. Uden smertestillende - INGENTING! Sidste gang fik jeg epidural og vedrop. Denne gang INGENTING! Jeg behøvede det ikke. Jeg var så bevidst i hele processen havde den vildeste kontrol og sidst men ikke mindst, så var jeg tryg. Jeg var ikke bange. Jeg vidste hvad der skulle ske.
Jeg er ved at skrive en artikel om forløbet og om de mere praktiske områder jeg fandt frem til. Hvis du har lyst til at læse det, kan du sende mig din e-mail. Så skal jeg sende det til dig.
Men den angst du sidder med nu, må du for alt i verden ikke blive ved med at have. Og du må slet ikke gå med den selv. Den gør ondt.
Et PK er ikke noget man bare får. Der skal være en grund og hvis du er så bange, så vil jeg sige der er grund nok. Men det er ikke sikkert at JM og læge synes det. De kigger ofte lidt mere klinisk på det.
Men for pokker en fødsel er så meget mere end noget klinisk. Det er netop lige præcis det det IKKE er. Det er følelser og hormoner der skal følges ad - og det kan angsten sætte en stopper for.
Men du kan bearbejde din angst. Det gjorde jeg. Hvis du vil læse mere om hvordan. Så sig endelig til. Så sender jeg gerne min artikel så snart den er færdig.
De bedste tanker fra Anne
Anmeld