Nicolaj 1 år - bagud motorisk? Det siger gæsteDP.. suk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.037 visninger
26 svar
0 synes godt om
11. april 2011

Snuffler25

Hej piger,

Indiemllem bliver jeg træt af, hvad folk siger til os 1. gangsmødre - uden at tænke på at vi suger det til os og straks bliver i tvivl om vores børn er som de skal være, "kan det de skal.." og om vi som mødre, gør det godt nok?

Hentede Nicolaj i gæstedagpleje idag, første gang han var hos hende. Han fylder 1 år d. 23.4 og gæstedagpleje sagde - "han er da lidt bagud motorisk hva?"...

Han KAN:
Nicolaj kan møve sig frem og det går stærkt. Han kravler ikke rigtig, men er indimellem oppe på alle 4. Han er for nylig lige begyndt at kunne sætte sig op fra liggende stilling. (til det sagde gæstedagpleje - "men burde han ikke have fundet ud af at gøre det for længe siden?? )
Han kan ikke gå, men vil gerne gå med os i hånden (hvor vi holder ham i begge hænder og går rundt med ham..)

Han kan IKKE:
Gå selv
Rejse sig op af møbler (kan rejse sig op på knæ, men ikke i stående stilling)
Balancen er ikke i top, så han er ikke god til at stå ved borde/gåvogne eller lignende selv. Men med en lille støttende hånd fra os, går det meget godt.

Er han bagud så eller hvordan? Burde han kunne mere?
Og hvad kan jeg gøre?

Hvornår begyndte jeres børn at rejse sig op ad ting og gå ?

Håber på svar

På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2011

Betteisen

uha.. det var da også noget af en melding af en der kun har set ham een gang. Børn er jo forskellige og udvikler sig også forskelligt.

Nogle lærer hurtigt, at kravle mens andre aldrig lærer det før de kan gå.

Nu har jeg to piger at sammenligne med (og de siger jo at drenge ofte er lidt senere udviklingsmæssigt)

Begge mine piger kunne kravle da de var 7 mdr. og rejste sig op af ting meget hurtigt efter. Min store pige kunne gå da hun var lige knap 14 mdr (og hun havde gået rundt om bordet fra 8mdr)

Min lille pige bliver 10 mdr. her den 18. og hun kravler i skarpt tempo, rejser sig op af alt og alle og har stået alene få sekunder. Kan gå ved gåvogn hvis vi støtter i mod.

Begge mine børn har været forud udviklingsmæssigt ifølge sundhedsplejersken.

Om din dreng er bagud kan jeg ikke svare på, men een ting er sikkert. Han skal nok nå det hele

Anmeld

11. april 2011

Thalia

Altså det man altid skal huske på er at børn udvikler sig i forskelligt tempo, og der er fx ingen regel om at han skal kunne gå selv bare fordi han er 1 år gammel.

Når det er sagt, så er det da rigtigt nok at de fleste børn begynder at sætte sig op selv når de er 7-8 mdr gamle, og at mange begynder at kravle rigtigt når de er 8-9 mdr gamle.

Nogle børn er bare hurtigere ude end andre, men det betyder jo ikke at din søn er bagud. Hvis det er noget der nager dig meget synes jeg du skal snakke med din SP om det, men personligt ville jeg nok ikke lade det gå mig på.

Hvis han stadig ikke går om 6 mdr er det en anden sag, men lige nu er han vel bare godt tilfreds med at møve sig rundt.

Anmeld

11. april 2011

2721

Vi er til knyttet fysioterapeut med vores sø, da han havde balance vanskeligheder og ikke brugt den ene side af kroppen korrekt. Samtidig var hans ryg ikke blevet "stiv" nok. Han kan det meste nu. Dog ikke gå. Men han er også knap 10 mdr.
Men en vigtig ting er at træne/støtte ham i hans balance. Og det gavner IKKE barnet at gå med det som i gør. I stedet er det vigtigt at bakke op omkring at kravle, det er bandet andet med til at støtte ham i at udvikle hjerne, når han laver kryds bevægelserne. Tag tingene i det tempo hans krop kam klare og lad vær med at presse.

En god måde at styrke balancen på er at sætte sig bag ham med sprette ben og så ligge nogle ting foran ham og ved siden af ham, som han skal strække ud efter og finde tilbage til start postione. Ved ikke om det giver menning?

Ellers så kontakt SP/egen læge og bed om en henvisning til en børnefysioterapeut som kan kigge på ham og komme med nogle øvelser

Anmeld

11. april 2011

Dictes mor

Det kan hun ikke være bekendt!!! Det er helt vildt forskelligt, hvor langt de små er motorisk når de er et år, så helt ærligt, hvad er det for noget at sige. Nej han er ikke bagud.

Anmeld

11. april 2011

Mortilelias<3

Snuffler25 skriver:

Hej piger,

Indiemllem bliver jeg træt af, hvad folk siger til os 1. gangsmødre - uden at tænke på at vi suger det til os og straks bliver i tvivl om vores børn er som de skal være, "kan det de skal.." og om vi som mødre, gør det godt nok?

Hentede Nicolaj i gæstedagpleje idag, første gang han var hos hende. Han fylder 1 år d. 23.4 og gæstedagpleje sagde - "han er da lidt bagud motorisk hva?"...

Han KAN:
Nicolaj kan møve sig frem og det går stærkt. Han kravler ikke rigtig, men er indimellem oppe på alle 4. Han er for nylig lige begyndt at kunne sætte sig op fra liggende stilling. (til det sagde gæstedagpleje - "men burde han ikke have fundet ud af at gøre det for længe siden?? )
Han kan ikke gå, men vil gerne gå med os i hånden (hvor vi holder ham i begge hænder og går rundt med ham..)

Han kan IKKE:
Gå selv
Rejse sig op af møbler (kan rejse sig op på knæ, men ikke i stående stilling)
Balancen er ikke i top, så han er ikke god til at stå ved borde/gåvogne eller lignende selv. Men med en lille støttende hånd fra os, går det meget godt.

Er han bagud så eller hvordan? Burde han kunne mere?
Og hvad kan jeg gøre?

Hvornår begyndte jeres børn at rejse sig op ad ting og gå ?

Håber på svar

På forhånd tak

ved hvordan du har det;( min søn er 18 mdr snart han går ikk men næsten men han kravlede føst da han var 1 år, og går som sagt ikk endnu..

Anmeld

11. april 2011

hekran

Det eneste jeg tænker på ang. din søn er, at han måske skulle være ved at rejse sig op ad ting. Men samtidig skriver du, at han kan gå imellem jer og har kunnet det længe

Mine drenge har begge været sene kravlere. De har mavet sig med lynets hast indtil omkring 10 måneders alderen, så har de rejst sig stille og roligt og har gået langs ting indtil omkring 13-14 måneders aldreren, hvor de er begyndt at gå selv. 

Den ældste sad først som 8 måneder, mens den lille kun var 5,5 måned, så de er meget forskellige.

Min erfaring er, at alle børn når derhen, hvor de skal være. Når de så er to år og slås og løber op ad væggene, så tænker man ikke en tanke om, hvornår de kunne hvad, fordi de kan det! 

Anmeld

11. april 2011

Nettemor

det skal du ikke tænke på. så er der helt sikkert nok din dreng er hurtigere til end andre. alle børn tager det i forskelligt tempo men når de når børnehave alderen kan de mere eller mindre det samme (min egen erfaring) så selv om det er frustrende så skal du ikke være forfærdelig bekymret. når føst han begynder at ville gå så går det sikkert hurtigt

Anmeld

11. april 2011

Snuffler25

Dictes mor skriver:

Det kan hun ikke være bekendt!!! Det er helt vildt forskelligt, hvor langt de små er motorisk når de er et år, så helt ærligt, hvad er det for noget at sige. Nej han er ikke bagud.

Nej jeg syns heller ikk rigtig hun kunne være det bekendt.. Iøvrigt havde hun ham kun 3.5 time da jeg ville give ham en kortere dag hos ny dagplejer den første dag, så jeg arbejdede hjemme.. Og han havde været lidt pylret og ville helst være hos hende - og det synes jeg jo er klart nok når det et nyt sted og nye børn osv.. Men ja, man blir jo hurtigt bekymret som 1. Gangs mor

Anmeld

11. april 2011

Snuffler25

nettemor skriver:

det skal du ikke tænke på. så er der helt sikkert nok din dreng er hurtigere til end andre. alle børn tager det i forskelligt tempo men når de når børnehave alderen kan de mere eller mindre det samme (min egen erfaring) så selv om det er frustrende så skal du ikke være forfærdelig bekymret. når føst han begynder at ville gå så går det sikkert hurtigt

Tak for dit svar :-) tænker at han vel nok ska begynde at rejse sig og gå når han er klar. Men prøver da at træne det med ham, men kan jo ikk 'få ham til det' hvis han ikk vil eller er klar :s

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.