Mit barndoms "traume"...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.200 visninger
18 svar
0 synes godt om
10. april 2011

Anonym trådstarter

Nu er der simpelthen nødt til at ske noget -

Jeg har haft en gennemgående lykkelig barndom i en dansk kernefamilie med mor, far og børn. Vi har boet i villa og haft hvert vores værelse. Vi har aldrig manglet noget, selvom pengene ind imellem har været små. Men der er vel ingen, der går gennem livet uden at få ar. Mit er måske lidt mærkeligt men ikke desto mindre begynder det at være et problem i vores lille familie.

Hver gang en i familien er syg eller lægger an til at blive det (hvilket i mit lille hovede kan være alt fra, at et barn ikke spiser eller hoster ) - og især når nogen har løs afføring/dårlig mave/kvalme/opkast, så får jeg simpelthen mindre/større angstanfald. Min mave begynder at køre, jeg skal ofte på wc (lidt a la eksamensmave), jeg begynder at ryste - nogle gange over hele kroppen - og jeg er super anspændt. Det er umuligt for mig at slappe af og er det om natten, kan jeg ikke sove. Jeg har alle antenner ude og er dybt angst for...ja jeg ved det ikke - for at jeg selv skal blive syg? For at vi allesammen skal blive syge på én gang? For at ungerne skal blive syge? Eller mere syge? Jeg ved det faktisk ikke.... En af mine største angster er, at nogen af os skal kaste op...og det til trods for, at det faktisk stortset aldrig sker. Den store har kastet op 3 gange i sit liv og den lille har gjort det 2 gange. Min mand har kastet op 2 gange i al den tid, jeg har kendt ham, hvilket snart er 8 år og jeg selv kaster faktisk heller aldrig op.

Hvorfor så den angst?

Jeg tror det bunder i en oplevelse, jeg havde, da jeg gik i skole. Vi var på hyttetur - det har vel været i 1. eller 2. klasse - jeg var altså ikke ret gammel. Om natten vågner jeg og skal tisse, tror jeg - jeg bliver pludselig dårlig og kaster op i toilettet. Jeg får også kastet op i vasken. Der er ingen af de voksne, der har opdaget, jeg er væk. Jeg panikker over, at mit opkast ikke kan komme igennem afløbet i vasken og begynder at øse det over i toilettet med en sæbebeholder...den var orange husker jeg... Jeg ryster over hele kroppen og er bange. Hvorfor jeg ikke får hentet en voksen, aner jeg ikke....heldigvis opdager de mig - og jeg husker ikke mere. Andet end at jeg aldrig har følt mig så bange, så dårlig og så alene

Da jeg var ved at blive voksen og begyndte at tænke på børn, har det altid været noget, jeg har tænkt varmt om og glædet mig til - men jeg var også bange. Bange for, at de skulle blive syge, og at jeg skulle være den voksne, der trøster, tørrer opkast op og siger, at det hele er okay...for jeg var sikker på, at det ville jeg ikke kunne klare...

Den første gang den store kastede op - jeg var angst som aldrig før. Jeg klarede det, mens det stod på - vaskede hende, trøstede hende og forsikrede hende, at det var okay - tog hende med ind i min seng for at holde øje med hende - hun faldt hurtigt i søvn, men jeg rystede som et espeløv over hele kroppen...indtil jeg havde ondt over det hele, måtte vækken min mand, få ham til at overtage barnet, og jeg faldt i en dødlignende søvn...

Jeg har egentlig kunnet holde det nogenlunde på afstand, men det begynder at ekskalere. Jeg vil ikke udvikle mig til at blive hypokonder på mine børns eller egne vegne. Jeg mangler dybest set redskaber til at håndtere det, til at finde ud af, hvordan jeg får vænnet automatisk negativ tænkning til positiv - jeg ved bare ikke hvordan! Min mand forsøger at være forståelig, men som han siger er det svært at være det overfor noget, der er så irrationelt! For let's face it - en gang opkast eller anden sygdom er jo ikke jordens undergang, selvom det er træls!

I virkeligheden virker det måske banalt, men det er hæmmende for mig. Jeg ved ikke, om jeg skal snakke med professionelle om det, men igen, så virker det for mig banalt at snakke om - det giver jo ingen mening, og ift. hvad problemer folk ellers har, så er det her jo vand!

Jeg skriver som ano - primært fordi jeg er blevet mig mere bevidst om alle de "usynlige" medlæsere, og jeg føler, det her er et meget personligt problem - og måske skammer jeg mig også lidt, selvom det virkelig er fjollet!! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2011

Ranarupta

Anonym skriver:

Nu er der simpelthen nødt til at ske noget -

Jeg har haft en gennemgående lykkelig barndom i en dansk kernefamilie med mor, far og børn. Vi har boet i villa og haft hvert vores værelse. Vi har aldrig manglet noget, selvom pengene ind imellem har været små. Men der er vel ingen, der går gennem livet uden at få ar. Mit er måske lidt mærkeligt men ikke desto mindre begynder det at være et problem i vores lille familie.

Hver gang en i familien er syg eller lægger an til at blive det (hvilket i mit lille hovede kan være alt fra, at et barn ikke spiser eller hoster ) - og især når nogen har løs afføring/dårlig mave/kvalme/opkast, så får jeg simpelthen mindre/større angstanfald. Min mave begynder at køre, jeg skal ofte på wc (lidt a la eksamensmave), jeg begynder at ryste - nogle gange over hele kroppen - og jeg er super anspændt. Det er umuligt for mig at slappe af og er det om natten, kan jeg ikke sove. Jeg har alle antenner ude og er dybt angst for...ja jeg ved det ikke - for at jeg selv skal blive syg? For at vi allesammen skal blive syge på én gang? For at ungerne skal blive syge? Eller mere syge? Jeg ved det faktisk ikke.... En af mine største angster er, at nogen af os skal kaste op...og det til trods for, at det faktisk stortset aldrig sker. Den store har kastet op 3 gange i sit liv og den lille har gjort det 2 gange. Min mand har kastet op 2 gange i al den tid, jeg har kendt ham, hvilket snart er 8 år og jeg selv kaster faktisk heller aldrig op.

Hvorfor så den angst?

Jeg tror det bunder i en oplevelse, jeg havde, da jeg gik i skole. Vi var på hyttetur - det har vel været i 1. eller 2. klasse - jeg var altså ikke ret gammel. Om natten vågner jeg og skal tisse, tror jeg - jeg bliver pludselig dårlig og kaster op i toilettet. Jeg får også kastet op i vasken. Der er ingen af de voksne, der har opdaget, jeg er væk. Jeg panikker over, at mit opkast ikke kan komme igennem afløbet i vasken og begynder at øse det over i toilettet med en sæbebeholder...den var orange husker jeg... Jeg ryster over hele kroppen og er bange. Hvorfor jeg ikke får hentet en voksen, aner jeg ikke....heldigvis opdager de mig - og jeg husker ikke mere. Andet end at jeg aldrig har følt mig så bange, så dårlig og så alene

Da jeg var ved at blive voksen og begyndte at tænke på børn, har det altid været noget, jeg har tænkt varmt om og glædet mig til - men jeg var også bange. Bange for, at de skulle blive syge, og at jeg skulle være den voksne, der trøster, tørrer opkast op og siger, at det hele er okay...for jeg var sikker på, at det ville jeg ikke kunne klare...

Den første gang den store kastede op - jeg var angst som aldrig før. Jeg klarede det, mens det stod på - vaskede hende, trøstede hende og forsikrede hende, at det var okay - tog hende med ind i min seng for at holde øje med hende - hun faldt hurtigt i søvn, men jeg rystede som et espeløv over hele kroppen...indtil jeg havde ondt over det hele, måtte vækken min mand, få ham til at overtage barnet, og jeg faldt i en dødlignende søvn...

Jeg har egentlig kunnet holde det nogenlunde på afstand, men det begynder at ekskalere. Jeg vil ikke udvikle mig til at blive hypokonder på mine børns eller egne vegne. Jeg mangler dybest set redskaber til at håndtere det, til at finde ud af, hvordan jeg får vænnet automatisk negativ tænkning til positiv - jeg ved bare ikke hvordan! Min mand forsøger at være forståelig, men som han siger er det svært at være det overfor noget, der er så irrationelt! For let's face it - en gang opkast eller anden sygdom er jo ikke jordens undergang, selvom det er træls!

I virkeligheden virker det måske banalt, men det er hæmmende for mig. Jeg ved ikke, om jeg skal snakke med professionelle om det, men igen, så virker det for mig banalt at snakke om - det giver jo ingen mening, og ift. hvad problemer folk ellers har, så er det her jo vand!

Jeg skriver som ano - primært fordi jeg er blevet mig mere bevidst om alle de "usynlige" medlæsere, og jeg føler, det her er et meget personligt problem - og måske skammer jeg mig også lidt, selvom det virkelig er fjollet!! 

Søde... Jeg er rigtigt ked af, at du tumler med det her!

Når du skriver, at det er hæmmende og at du mangler nogle redskaber til at klare det her, så tror jeg faktisk, at jeg ville hive fat i en professionel. Måske det ikke bliver til mere end en håndfuld samtaler?
Og så er det jo ingen skam at bede om hjælp, når man ikke kan håndtere et problem.  

Jeg kan mærke, at min irrationelle frygt for edderkopper er vej igen. Det er den altid på denne tid af året. Det er forfærdeligt, så jeg genkender lidt af dét, du beskriver... Det er opslidende.

Store, store kram! 

Anmeld

10. april 2011

KWL

Er nødtil at fortælle dig at de ting du beskriver er HELT de samme som mine symptomer inden jeg gik til lægen.

Prøv at søge på nettet på "Generaliseret angst"

Du skal tage det seriøst og komme til lægen og forklare ham alt.

Jeg ved ikke hvem du er men du må meget gerne skrive en PB til mig hvis du synes du har brug for det.

Kristine

Anmeld

10. april 2011

Anonym trådstarter

Kristinewl skriver:

Er nødtil at fortælle dig at de ting du beskriver er HELT de samme som mine symptomer inden jeg gik til lægen.

Jeg ved ikke hvem du er men du må meget gerne skrive en PB til mig hvis du synes du har brug for det.

Kristine

TS:

Jeg læste lige kort på http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/genangst.htm

men jeg synes ikke helt, jeg passer på det - for jeg får det først, når der er nogen, der er syge - eller på vej til at blive det. Jeg kan have det fint i ugevis og så kommer der en dag som igår, hvor den store pludselig fik tynd mave - hun har haft det hele dagen idag også, men er i fint humør, leger, har spist lidt og virker på ingen måde plaget af det. Alligevel har jeg skullet arbejde med mig selv det meste af aftenen igår og idag med...

Jeg ved ikke - måske bør jeg tale med min læge om det. Har bare svært ved det, kan jeg mærke!

Anmeld

10. april 2011

Anonym trådstarter

Kristinewl skriver:

Kristine

Og nåh ja, jeg er ikke bange for, at min familie skal komme til skade eller komme ud for ulykker...er "kun" bange for sygdom/opkast...

Anmeld

10. april 2011

Bondepigen

Du må ikke sammenligne dig med andre, for det her er et reelt problem for dig, og så er det jo ligegyldigt, hvor meget andre går og tumler med, men jeg kender godt følelsen. Som ofte har afholdt mig fra at få talt om nogle ting...

Men tag en snak med lægen, for det er da noget du skal have snakket om, da du jo ikke skal gå rundt og bruge alle dine kræfter på at være bange, det er jo usundt i længden!

Anmeld

10. april 2011

KWL

Anonym skriver:

TS:

Jeg læste lige kort på http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/genangst.htm

men jeg synes ikke helt, jeg passer på det - for jeg får det først, når der er nogen, der er syge - eller på vej til at blive det. Jeg kan have det fint i ugevis og så kommer der en dag som igår, hvor den store pludselig fik tynd mave - hun har haft det hele dagen idag også, men er i fint humør, leger, har spist lidt og virker på ingen måde plaget af det. Alligevel har jeg skullet arbejde med mig selv det meste af aftenen igår og idag med...

Jeg ved ikke - måske bør jeg tale med min læge om det. Har bare svært ved det, kan jeg mærke!

Sådan havde jeg det også. Hvis nogen i børnehaven kastede op kunne jeg i to-tre dage gå og tjekke pigerne. Spiste de, virkede de sløve. Jeg havde selv ondt i maven og ja, kunne selv få tynd mave. Jeg blev sur og sammenbidt og kunne slet ikke foretage mig ret meget. Om natten sov jeg ikke for jeg lå og lyttede om en af dem blev syge.

Jeg havde det aller værst hvis manden blev syg.

Anmeld

10. april 2011

Anonym trådstarter

Kristinewl skriver:

Sådan havde jeg det også. Hvis nogen i børnehaven kastede op kunne jeg i to-tre dage gå og tjekke pigerne. Spiste de, virkede de sløve. Jeg havde selv ondt i maven og ja, kunne selv få tynd mave. Jeg blev sur og sammenbidt og kunne slet ikke foretage mig ret meget. Om natten sov jeg ikke for jeg lå og lyttede om en af dem blev syge.

Jeg havde det aller værst hvis manden blev syg.

Okay - mange tak for dit svar!! Jeg må vist hellere tage det alvorligt...

Anmeld

10. april 2011

N&J

Jeg får angstanfald, dog af helt andre årsager og noget helt andet der udløser dem. Men jeg vil sige at udover det at du kan gå til lægen, og alt efter om denne læge mener det er seriøst nok så kan du muligvis få delvist betalt noget psykolog, ellers vil jeg opfordre dig til at surfe lidt rund på nettet, efter en hypnotisør og ved godt det lyder lidt langt ude, men vil lige fortælle hvorfor.

Jeg gik til lægen med mit angst og det tog meget for mig at bede om hjælp, og hun sagde at jeg kunne få nogle piller for det (jeg får angst af løse hunde) og det ville jeg bare ikke, angsten havde overtaget mit liv jeg kom kun ud når jeg skulle på arbejde og ville ikke bare spises af med piller, istedet bad jeg om psykologhjælp, hvilket hun ikke mente var en god ide men jeg holdte fast og fik faktisk tildelt 10 gange delvis betalt, men jeg havde 1 måned før jeg ikke kunne få hjælp mere (fordi der åbenbart er en tidshorisont på der hvor det handler om et overfald og lign.) og jeg havde brugt så meget energi med selve lægebesøget at da jeg ringede til to forskellige psykologer som ikke havde tid før ½ år efter, så kunne jeg ikke mere - jeg opgav (desværre).

Istedet gik jeg to år senere til en fof foredrag om angst og forbier, og der var de mest mystiske ting folk var blevet bange for, men det er jo netop pointeten, det er en irrationel frygt. Hende der holdte foredraget var hypnotisør, og havde en praksis i lyngby, gentofte eller deromkring og afprøvede nogle teknikker på nogle af deltagerne og gav os alle nogle redskaber som vi kunne bruge derhjemme (nogle var kendte fra den kognative terapi), men hun sagde så også at hvis vi efter to måneder efter at have brugt teknikkerne ikke følte der skete fremgang var vi velkommen til at kontakte hende mhp en konsultation. Det hun sagde omkring den var at hun kun 1 gang i al sin praksistid havde været ude for at det havde taget 2 gange istedet for 1, fordi damen var over 70 og det var en episode hun havde fortrængt så meget at det så krævede to omgange, men det virkede.

Jeg fik det en smule bedre af øvelserne, men ville gerne ind til hende og have "det ordnet" med det samme, så jeg begyndte at lægge lidt penge til side og da jeg så endelig havde fået sparet de 1000 kr. eller deromkring sammen, så var der eksamener osv. så jeg udsatte det og da jeg så var færdig med pæd. uddannelsen tænkte jeg så kunne jeg gøre det, men der var jeg pludselig gravid, og jeg kunne huske hun havde sagt at hun helst ikke ville udføre det på gravide, fordi angst og forbier er forbundet med så stærke følelser at hun ikke mente det var hensigstmæssigt for barnet i maven - så jeg måtte endnu engang udsætte det, selvom jeg næsten er kommet over min angst, så vil jeg stadig gerne ned til hende engang og få det helt væk.

Det blev godt nok en lang smøre, men ville bare lige skrive at hvis lægen ikke er så medgørlig så er der altid andre muligheder.

Jane 

Anmeld

10. april 2011

<3

Du skal tage dig selv MEGET alvorligt for du reagerer meget voldsomt! Der er sket noget - det kan være at det er det som du husker - som har gjort noget ved dig som gør at noget bliver ved med at ske. De tre noget'er skal du have hjælp med at finde ud af og mere vigtigt at komme videre.

Al angst eller frygt er relativ. Det er ikke til at sige hvad der for den ene er slemt og for en anden ligegyldigt. Det er derfor lige meget hvad andre mener - det er DIG der handler om.

Jeg vil sige at du bør gå til egen læge og snakke med ham/hende, måske vil det være nok at snakke med ham, måske skal du henvises videre til en psykolog eller du vil kunne selv finde en coach/psykoterapeut. Hvilken model af hjælp du vælger afhænger af hvem du er, hvad du mener du har lyst til og kemien mellem div. mennesker.

Hvis du vil er du også mere end velkommen til at skrive en pb til mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.